Gå til innhold

Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser (?)


MEvsME

Anbefalte innlegg

Har ingen referanser her, men Lyle har skrevet mye om hvordan leptin ble overvurdert etter forsøk på gnagere, men uten at man har klart å gjenskape effekten i mennesker. Han er enig i at leptin-nivåene er viktige for å normalisere ting, men i motsetning til mus (og spesielt dem med genetiske defekter) raser ikke mennesker ned i fettvekt ved å injisere leptin.

La inn et avsnitt til i innlegget mitt over, ^^ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Hvis dette var helt korrekt så ville det jo ikke vært mulig å gå ned i vekt uten å måtte gå konstant sulten for å vedlikeholde vekta. Selv om 90% av folk som slanker seg går tilbake til samme eller høyere vekt så er det fremdeles 10% som lykkes.

Selv har jeg gått ned rundt 40 kg og dette tror jeg er årsakene til at jeg er blant de 10%:

- Har trent tung styrketrening 3-4 ganger i uken de siste årene som øker forbrenning og forbedrer metabolismen

- Har økt kondisjon og fettforbrenningsevne gjennom intervalltrening

- Har økt generelt aktivitetsnivå

- Spiser mer proteiner enn jeg gjorde før

- Har et lavt/moderat forbruk av godteri og snacks

- Spiser lite prosessert og raffinert mat (med unntak av proteinpulver)

- Har vært sta nok på diett til å komme ned i en relativt lav fettprosent (ca 10-12%)

- Tar høydose D-vitamintilskudd i vinterhalvåret

Hvorfor er det lurt å spise mye D-vitamin om vinteren? Har alltid lurt på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det lurt å spise mye D-vitamin om vinteren? Har alltid lurt på det

Solen er vår desidert viktigste kilde til D-vitamin. Vi danner D-vitamin når solen skinner på huden vår (ikke hvis du har smurt deg, så det er lurt å få litt sol på kroppen før du tar frem solkremen). Her i Norge er solen bare sterk nok til å danne D-vitamin i sommermånedene, så i vinterhalvåret danner vi ingenting, og nivåene synker. Derfor mener mange at D-vitamin-tilskudd er lurt i denne perioden.

Det er mye som tilsier at dette er lurt mtp vinterdepresjoner, sykdomsforebygging osv, men foreløpig er det ikke noen solide studier som støtter dette (det er ikke forsket så mye på det enda, det forskes mye på D-vitamin nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solen er vår desidert viktigste kilde til D-vitamin. Vi danner D-vitamin når solen skinner på huden vår (ikke hvis du har smurt deg, så det er lurt å få litt sol på kroppen før du tar frem solkremen). Her i Norge er solen bare sterk nok til å danne D-vitamin i sommermånedene, så i vinterhalvåret danner vi ingenting, og nivåene synker. Derfor mener mange at D-vitamin-tilskudd er lurt i denne perioden.

Det er mye som tilsier at dette er lurt mtp vinterdepresjoner, sykdomsforebygging osv, men foreløpig er det ikke noen solide studier som støtter dette (det er ikke forsket så mye på det enda, det forskes mye på D-vitamin nå).

Ååja.. Jeg liker ikke å sole meg. Men drikker tran da, tror det er mye d-vitamin i det. Så det går sikkert bra? :)

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååja.. Jeg liker ikke å sole meg. Men drikker tran da, tror det er mye d-vitamin i det. Så det går sikkert bra? :)

takk for svar!

Tran inneholder litt D-vitamin. D-vitamin fra maten er uansett ikke i nærheten av det vi lager selv fra solen, så om du ikke får sol på kroppen, så ville jeg tatt et tilskudd. (Det er forresten ikke mange minuttene som skal til for å danne en hel del, holder nesten å drikke morgenkaffen utendørs evt spise frokost ute i solen om sommeren). Les mer om D-vitamin enten her på fitnessbloggen eller på siden min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...