Gå til innhold

restitusjon etter fotballtrening


reverud

Anbefalte innlegg

Driver og trener en del fotball og løper i skog og mark, men merker en del etter trening eller kamper at det verker litt i leggen, svir å kjenner litt smerte å verker. Får lett blåveis føler eg og visst jeg får et kakka i foten.Vet en del profesjonelle driver og tar isbad ol etter kamp for og restitusjonere seg etter kamp.

Så jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre hjemme, ta et varmt fotbad eller legge is på bena. Noen så har tips eller erfaring det gjør selv når bena kjennes litt tunge etter løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666

Spørsmålet her er jo hva det er som Lysne sier. Men generelle tips er jo isbad/føttene i grønnsåpe vann er alltid digg! Beina opp(blodsirkulasjon osv)!

Ellers: hvis du har fått benhinnebetennelse. Stakker deg! Hvil og ikke la det bli kronisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, har bestillt lege time på fredag. Har som sagt idet siste itensivisert løpe trening, planen er og slappe av og ta det litt med ro framover å prøve å bygge meg. Så det jeg egentlig lurer på er jo oss sagt hva jeg selv kan gjøre nå når jeg slapper. Snakket med en befal i millitæret og han sa at han ser dette ofte at folk så ikke er vant med og løpe og trene nye kondisjons trening får lett overbelastings i leggen.

Har tatt en del fotbad men det har vært med Varmt vann og grønnsåpe å bena høyt. Jeg kjenner det det svir å er varmt i leggen og på risten av foten, det er ganske intenst etter en økt, så avtar det etter 20-30 min. Men, det små verker etter det og. Kjenner det litt i leggen dagen etterpå og, og musklen er ganske hard å du ser blodårene godt på risten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Belastningsskader i leggen er desverre alt for vanlig. Du beskriver ikke hvorvidt det er på framsiden eller baksiden, men personlig har jeg slitt med begge deler og har noen tips råd som jeg har opparbeidet meg i forbindelse med dette:

- Isbad/dusje leggen i kaldt vann. Dette fører til en blodstrøm ved den påfølgende oppvarmingen som virker "rensende".

- Eksentrisk styrketrening med mange repetisjoner for å øke styrken i leggen.

- Ha beina høyt, og legg på ispose etter trening for å forebygge betennelse.

- Hvile/alternativ trening

- Linnex (salve som øker blodsirkulasjon). Kjøpes hos fysioterapauter eller XXL.

- Idrettsmassasje og naprapati (jeg har veldig god erfaring med dette).

- Inleggssåler/nye sko tilpasset din fot og løpestil.

Det viktigste rådet jeg kan gi er imidlertid å unngå at det setter seg betennelse i leggen. Da har du det gående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...