Gå til innhold

Krydder til kjøtt og fisk - når man ikke kan ha sitrus, løkpulver eller chili/cayenne/paprika :-(


Anbefalte innlegg

Pga intoleranse må jeg holde meg borte fra diverse matvarer i et par måneder. Typisk nok var nei-krydderene alle mine favoritter... Gul løk, sitrus, paprika, chili. Jeg er vant til å ha minst en av disse i omtrent alt jeg lager, enten fersk eller i pulverform :meh: Nå sliter jeg med å komme på gode krydderforslag til kjøtt og fisk...

Noen som har forslag?

Hva krydrer dere karbonadedeig, kyllingkjøttdeig, kyllingfilet og laks / torsk med?

Blant andre smakssettere jeg ikke "har lov til" å spise de neste par månedene er tomat og laktose, (og der røk tomatsaus, pesto, parmesan & annen ost mm...).

Dette kvalifiserer nesten som krise i heimen, hehehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fisk: Dill, nøtter(brukes som smakstilsetning/garnityr), persille, timian

Kylling: Karri, basilikum, hvitløk, kanel, oregano

Karbonadedeig: ALT, kommer ann på hvilke smaker. Basilikum, kanel, oregano, Laurbærblad, hvitløk

Ja, mye urter generelt. Bruker også mye grønnsaker- sellerirot f.eks, er veldig godt sammen med fisk! Frø og slikt fungerer også som smakstilsetning til fisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cummin er knallgodt! Men jeg bruker det for tiden i "alt" av "kjøttdeig" retter. Trenger å variere litt, så knallbra med noen tips! Har også blitt hekta på rotmos til laks, og søtpotet / pastinakkfries til alt annet :)

Estragon er vel godt til kylling og fisk, ja :-) Kanskje jeg også skal eksperimentere litt med egenkomponerte curryer uten chili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaaaa! :thumbsup: Curry er heldigvis ok så lenge det ikke er chili, paprika og løk i. Jeg må nok gjøre litt research ja, og finne de blandingene som er uten. Jeg har en del i skapet, men tror ikke de har innholdsfortegnelse... Curry er jo SÅ godt! ;) Og da kan jeg nok trikse sammen en "gryterett" med curry og kokosmelk.

Tusen takk for inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...