Gå til innhold

Hvor lenge varer ferdiglaga mat?


Anbefalte innlegg

Prøvde å søke meg litt frem på forumet men fant ikke noe tråd om det (men vet det er en eller annen plass).

Laga kylling og ris+ karbonadedeig og ris i går. Tåler det å stå mange dager i kjøleskapet? Har alltid latt det stå maks en dag.

Skulle gjerne hatt det med på jobb i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg bare er rar, men jeg kan la det stå to netter før jeg spiser det. Så lenge det er i en lufttett forpakning og i kjøleskapet ferdig tilberedt så tror jeg ikke det skal være farlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryse ned? hmm skeptisk på frossen mat x) hah :p dårlig erfaring med å tine ting i microen..har endt opp med å koke bl.a kyllinge :meh: Meen går jo an å lage all maten for en uke, fryse ned på søndag og så ta opp en dag i forveien og la det tine naturlig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryse ned? hmm skeptisk på frossen mat x) hah :p dårlig erfaring med å tine ting i microen..har endt opp med å koke bl.a kyllinge :meh: Meen går jo an å lage all maten for en uke, fryse ned på søndag og så ta opp en dag i forveien og la det tine naturlig???

Det jeg gjør iallefall :) Jeg har også tint det i mikroen når det er halvfrossent, funker det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stekt karbonadedeig ville jeg spist i 2 dager, før det går i søpla. Stekt kylling derimot, ville jeg ikke spist på dag 2.

Selv pleier jeg å steke opp endel karbonadedeig og kyllingfile i biter, og fryse ned porsjonsvis, så er det bare å slenge i panna og steke ferdig på 1-2-3. Veldig digg, syns jeg! Også slipper jeg 'dilemmaet' med 'hvor lenge har dette her stått igjen, da??' :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme som Trine, er for eksempel glad i kyllingfilet med pesto i pitabrød. Funker fint å steke kyllingen, skjære i skiver, fryse ned i passe store porsjoner, og så tine i mikro når jeg vil. Synes også det er lettere å få til vellykket mikrotining når det er delt i biter på forhånd.

Tips jeg fikk av min mors venninne: Frys alt i fryseposer! Da tar det så liten plass, og det er lett å se hva som er i posen, kan evt skrive på posen med tusj. Får plass til veldig mye mer i fryseren enn om alt skal i bokser, og så er det så enkelt. Både tacokjøtt, kyllingbiter og spagettisaus går i poser. Tacolefser fryser jeg også, med matpapir i mellom. Lett å ta ut når man trenger dem, og veldig greit for den som bor alene og ikke får brukt opp en pakke lefser før de blir tørre eller mugne. Til og med pålegg fryser jeg med matpapir mellom! Greit for den som bor alene og bruker lite pålegg. Bacon pakker jeg også inn, to og to remser i matpapir, igjen, og fryser. En åpnet pakke skal jo helst ikke ligge mer enn et døgn.

Nå ble dette et veldig langt og irrelevant innlegg fullt av bare frysertips, men siden alle er snille og forståelsesfulle her, poster jeg digresjonen min likevel, jeg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...