Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann fitnessvenner!

Jeg skal til Ibiza de to siste ukene i juli, og har satt meg et mål om å få halvert fettprosenten innen da. Det siste halve året har jeg kjørt PHAT-programmet, og opplevd en veldig god fremgang. Så jeg føler musklene definitivt er tilstede - de bare er mindre markerte grunnet et fettlag jeg gjerne vil ha bukt med.

Jeg kjøpte meg en fettklype for å finne ut mer nøyaktig hva jeg har å jobbe med, og har kommet frem til at jeg har i underkant av 14% kroppsfett, eller ca. 12 kg. Målet mitt er å få redusert prosenten til 6% - en vektnedgang tilsvarende ca. 6kg, uten å miste muskelmasse på veien.

Jeg har lenge forsøkt ha fokus på kosthold, men grunnet et forholdsvis hardt treningsprogram og manglende kunnskap om ernæring, har jeg holdt meg stabilt på 84 kg de siste månedene. Dette vil jeg gjerne endre på nå i tiden frem mot sommeren.

Spørsmålet mitt er om jeg kan fortsette å trene like hardt, og samtidig få ned fettprosenten? Er slanking og muskelvekst forenelig? Og må/bør jeg begynne med kardiobasert trening isteden for å få i gang forbrenningen?

Jeg hadde tenkt å forsøke en pulverdiett på 1500 kalorier daglig over en periode på fire uker, men tenkte først forhøre meg her om dette er en god idè - kan jeg risikere å miste mye muskelmasse med en slik diett?

På forhånd takk for hjelpen!

Fortsetter under...

Jeg har lenge forsøkt ha fokus på kosthold, men grunnet et forholdsvis hardt treningsprogram og manglende kunnskap om ernæring, har jeg holdt meg stabilt på 84 kg de siste månedene. Dette vil jeg gjerne endre på nå i tiden frem mot sommeren.

Hva med å heller skaffe deg kunnskap om ernæring? Både med tanke på ønsket nedgang i vekt disse fire ukene, men også for fremtiden.

Det vil være mer gunstig for deg å sette opp en egen diett hvor du kjører er underskudd med kalorier, fremfor å kjøre en quick fix med pulverdiett.

Samtidig er det veldig dumt å kjøre 1500 kcal daglig i 4 uker, for så og skulle øke uten å ikke helt vite hvordan du faktisk heller bør spise for å opprettholde formen og få videre fremgang.

Joda, jeg innser at jeg har et stykke å gå for å tilegne meg kunnskap om emnet. Samtidig opplever jeg fagfeltet "kosthold og ernæring" som en jungel av ulike tips og råd som ikke alltid er like enkelt å kartlegge og implementere i egen livsstil ut ifra ens egne forutsetninger. Som folk flest leter jeg kanskje mest etter en fix som rett og slett fungerer, og en pulverdiett kunne kanskje være veien å gå over en kortere tidsperiode.

Når det er sagt, har jeg nettopp printet ut PSMF-artikkelen, og skal se om kanskje det er en bedre løsning.

Vil ikke nødvendigvis et stort energiunderskudd føre til at kroppen begynner å hente energi fra fettvevet istedet?

Det hørres gjerne logisk ut, men erfaring viser at mennesker som kutter kalorier og trener for mye ofte har en tendens til å stoppe opp, eller ende opp som små stilker etter de har mistet masse muskelmasse. I tilleg så er det mye lettere å gi opp

Annonse

Joda, jeg innser at jeg har et stykke å gå for å tilegne meg kunnskap om emnet. Samtidig opplever jeg fagfeltet "kosthold og ernæring" som en jungel av ulike tips og råd som ikke alltid er like enkelt å kartlegge og implementere i egen livsstil ut ifra ens egne forutsetninger. Som folk flest leter jeg kanskje mest etter en fix som rett og slett fungerer, og en pulverdiett kunne kanskje være veien å gå over en kortere tidsperiode.

Når det er sagt, har jeg nettopp printet ut PSMF-artikkelen, og skal se om kanskje det er en bedre løsning.

Jeg personlig tror absolutt ikke at en pulverdiett er veien å gå. Du vil få SÅ mye mer igjen for å faktisk bruke tid på å sette deg inn i kosthold og ernæring. Mye av det handler også om å forstå hva som faktisk fungerer for deg selv, og hvilke råd du føler det er riktig å ta til seg og ikke. Samtidig er en diett du har satt opp selv mye lettere å forholde seg til, du får matvarer du selv liker og kan spise i et mønster som passer til din livsstil.

Å ta en titt på PSMF-artikkelen kan forøvrig også være en idé, men vær klar over at det her også er mye du må sette deg inn i for å gjennomføre dietten optimalt. Det finnes også en PSMF-tråd på forumet. Leser du gjennom flere sider av denne vil også mye falle på plass.

Med PSMF kan jeg ikke trene noe videre, etter det jeg kan lese. "Treningen skal holdes nede til et minimum" står det å lese. Jeg vil jo gjerne fortsette å bygge muskelvev samtidig som jeg mister fettmasse. Men man kan kanskje ikke få i pose og sekk med denne dietten?

Det er en grunn til at det som regel anbefales 20 uker for å komme ned i så lav fettprosent første gang man gjør det (6% er veldig lavt). Termodynamikkens regler har en tendens til å bli litt diffuse nå man skal langt under den fettprosenten kroppen er vant til.

Selv med PSMF som er den mest ekstreme dietten du kan velge for å gå raskt ned i fettprosent samtidig som du bevarer mest mulig muskelmasse så vil du høyst sannsynlig ikke klare å komme ned til 6% på 4 uker. Men PSMF vil kunne gjøre deg vesenlig mer markert enn du er i dag.

PSMF ser ut til å være det jeg trenger, men det er surt å måtte gi opp et treningsregime som har gitt meg så mye fremgang for å kunne gå på denne dietten. Jeg må tenke over målsettingen min innser jeg.

Annonse

Det blir to uker PSMF for meg, med start i morgen :) Reduserer treningsmengden i denne perioden, med fokus på å holde på eksisterende belastning fremfor å øke. Holder på å sette opp en meny nå, og skal føre loggbok her i forumet.

Takk for hjelpen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...