Gå til innhold

5 dager på fjellet, uten tilgang på fryser - tips til proteinrik og holdbar mat?


Sporty

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal på 5 dagers tur på høyfjellet uten tilgang på fryser (skal bo i lavvo..). Kan få kjøpt mat på turisthyttene, men dette er ofte masseprodusert mat med billige og fettrike ingredienser... har en ekstra utfordring siden jeg er på glutenfritt kosthold. Skal pakke med meg proteinbarer (maxim, 54% proteiner, proteinpulver og lage matbokser for de første dagene, men begrenset hvor lenge dette kan ligge)

Noen som har gode tips til hva man kan lage og pakke med seg på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes gøy ut! Hva med tørket kjøtt/fisk? Tørrfisk, beef jerky og proteinbakst. Vil tror du kan bake noe slags brød av ting du tåler? Glutenfri havregrøt!

Frukt og grønnsaker av alle slag:)

På hytta snakker vi ferdig varmmat i en restaurant/cafè eller mer som en kiosk?

Hva med ting på boks da? Sodd/lapskaus eller sånt. burde vel finnes noen typer med greit med proteiner og ikke altfor mye annet dritt. Fiskeboller i lake,tunfisk på boks, makrell i tomat, go green har i tillegg masse ferdig tilbredte bønner, linser, o.l. på sånn liten kartong.

Kanskje en boks tunfisk+ en boks chilibønner er ett ok måltid? Du kan jo varme det på primusen:)

Ellers går j ofolk på pulver i flere måneder av gangen. Vil tro f.eks eurodiet o.l. har shaker, supper o.l. som er ok å lage med vann og varme?finnes jo mange tilbydere av slikt men eurodiet er vel de som har minst karbs? Kommer anpå hvordan du pleier og spise.

Jeg ville kjørt noe slik kanskje?

m1: glutenfri havregrøt med tørket frukt/frisk frukt/bær

m2.proteinshake

m3:tunfisk/bønner

m3:sodd/fiskeboller på hermetikk med grønnsaker

m4.proteinshake

m5.proteinbar/tørket kjøtt/fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen bokser med tunfisk kanskje? :) Hermetikkbokser blir jo litt vekt å drasse på da, hvis du har planer om å pakke sekken "lett".

Ellers: bake et glutenfritt/proteinrikt brød og ta med som tilbehør til evt suppe fra poser o.l.? Vet ikke om det finnes så mange glutenfri suppeposer, men kanskje noen andre her vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes gøy ut! Hva med tørket kjøtt/fisk? Tørrfisk, beef jerky og proteinbakst. Vil tror du kan bake noe slags brød av ting du tåler? Glutenfri havregrøt!

Frukt og grønnsaker av alle slag:)

På hytta snakker vi ferdig varmmat i en restaurant/cafè eller mer som en kiosk?

Hva med ting på boks da? Sodd/lapskaus eller sånt. burde vel finnes noen typer med greit med proteiner og ikke altfor mye annet dritt. Fiskeboller i lake,tunfisk på boks, makrell i tomat, go green har i tillegg masse ferdig tilbredte bønner, linser, o.l. på sånn liten kartong.

Kanskje en boks tunfisk+ en boks chilibønner er ett ok måltid? Du kan jo varme det på primusen:)

Ellers går j ofolk på pulver i flere måneder av gangen. Vil tro f.eks eurodiet o.l. har shaker, supper o.l. som er ok å lage med vann og varme?finnes jo mange tilbydere av slikt men eurodiet er vel de som har minst karbs? Kommer anpå hvordan du pleier og spise.

Jeg ville kjørt noe slik kanskje?

m1: glutenfri havregrøt med tørket frukt/frisk frukt/bær

m2.proteinshake

m3:tunfisk/bønner

m3:sodd/fiskeboller på hermetikk med grønnsaker

m4.proteinshake

m5.proteinbar/tørket kjøtt/fisk

Vet de har det på ICA også

Avhengig av mange liter vann dere skal bære så kan jo proteinpulver med havregryn være bra næringskilde

Her var det mange gode råd, - takk! Jeg liker desverre ikke tunfisk (har virkelig prøvd), men havregryn, bønner, frukt og beef jerkey blir med i sekken! Jeg har heftene til Kristine Weber og skal ha tidenes bakedag tirsdag så håper jeg at bakevarene holder og ikke blir for tørre eller dvaske.. Helsekosten har kanskje noen supper. Turisthyttene serverer god mat, men ofte er det kjøttdeig i stedenfor karbonadedeig, og tilbehør med mye fløte/smør etc. Godt, men ikke innafor i mitt kosthold:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkle oppskriften: Mariner kjøtt i det du vil marinere det i (gjerne over natten), legg kjøtt utover stekerist. Ha stekebrett under i ovnen (det drypper). Stek på ca 75grader i tja... 4-6 timer tror eg med ovnen på gløtt mesteparten av tiden. Men eg skal se om eg finner tråden... Den hadde BIIIILDEEER :whistling::thumbsup::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årh! Du fant den 10 sek før meg :(

Eg har faktisk bare tørket lever og hjerte med samme fremgangsmåte (uten marinade) til hund (som godbiter). Kan HVERTFALL ikkje anbefale lever! Lukter herk i huset i flere uker etterpå og smaker sikkert helt for jævlig! Hunden var hvertfall fornøyd!

Men eg ville prøvd storfe. Har lest oppskrifter på det, så det bør funke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årh! Du fant den 10 sek før meg :(

Eg har faktisk bare tørket lever og hjerte med samme fremgangsmåte (uten marinade) til hund (som godbiter). Kan HVERTFALL ikkje anbefale lever! Lukter herk i huset i flere uker etterpå og smaker sikkert helt for jævlig! Hunden var hvertfall fornøyd!

Men eg ville prøvd storfe. Har lest oppskrifter på det, så det bør funke!

:wub: sorri... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...