Gå til innhold

Lage beef Jerkey selv!


holmvaag

Anbefalte innlegg

Tilbredningstid: 9-36 timer

Du trenger: Kjøtt og stekeovn. Marinade og krydder etter eget ønske.

Amerikanerne har sitt Beef Jerky - "stjålet" fra inkaenes lettbårede turmat ch'arki (derav jerky), tørket lamakjøtt.

I et øyeblikks matleihet av tradisjonelt saltet, speket, langlaget og lagret tørkekjøtt, rappa jeg noen idèer tilbake fra am'rikanern.

Mitt håp var å få et resultat som var overdrevet smakfullt (more is more), sterkt, syrlig, søtlig, balansert og med god tyggemotstand.

Ønsket et enkelt og kjapt ølsnacks, eller noe lettbåret som kunne holde seg friskt på tur på 4. døgnet eller så uten fryser.

For enkelthets skyld (og ettersom frysern så å si er tom for elg- og rådyrkjøtt av passende størrelse) har jeg som trådtittelen hentyder brukt reinkjøtt,

500g tynnskivet kvalitetskjøtt.

Annet vilt, storfe og annet vil nok egne seg like godt, om mulig bedre. (Har noen laget Beef Turky? icon_lol.gif )

Valgte dette reinskavet ettersom kjøttskivene er mye større enn i finnbiffposene; kjøttkvaliteten er dessuten bedre (mindre avskjærkvalitet icon_wink.gif ).

Skal ikke utgreie i store ordelag - men man tager...

2cs6iz6.jpg

og regelrett BADER det i ei halv flaske nod2rt.jpg

Klarte selvsagt ikke la marinaden være ensom og alene... 21d4kg0.jpg

Bakerst til venstre er ei flaske vellagret egenprodusert kryddereddik som biddro med 1-2 ts.

Kunne i etterpåklokskapen vært rausere med Liquid smoke'en enn ei ts, men synes den alene smaker som kjøpt, salt, røyka hvitfisk så jeg var litt forsiktig.

Oppi denne mixen blanda jeg et par ss sukker, en god del nymalt tellicherrypepper og justerte med litt salt.

Unngikk det meste av tradisjonell smakstilsettning som fremhever rein- og viltsmak - her skulle det overkilles!

(Må innrømme at når jeg nå sitter her og skriver og knasker på min beef joiky, så kommer likevel reinsmaken fram som siste del av smaksregistret før øllen runder av icon_razz.gif )

Etter et døgn i kjøleskap med marinadeblandingen ble kjøttet lagt pent utover ei stekerist. Lot mest mulig av marinaden sitte på kjøttet.

wvwcgw.jpg 2h4m7es.jpg

Stekeovn på 50grader med varmluft, og døra på gløtt mer enn halvparten av tida. Husk stekebrett under rista.

eta3wx.jpg 5 minutter5ca6qd.jpg

...............................................................2 timerfbcp6d.jpg

7 timer

Tok ut halvparten av kjøttet etter 8 timer - dette var KNALL! Skikkelig smakfullt, med god konsistens og fremdeles ganske saftig.

2zdr79i.jpg

Smaksopplevelsen er spesiell, varierende og langvarig. Først merkes konsistens og røyksmak, så vokser smaken - balansert mellom sødme og syre -

så kommer pepper, kryddersmak, litt salt og styrken fra chili, og til slutt tar smaken av reinskjøtt over. Ohh - blir tørst. SKÅL Kammerater!

Overraskende stor smaksvariasjon fra bit til bit. "Life is like a box of chocolates, you never know what you gonna get".

Motatt av likesinnede liksom-matelskere med ovasjoner og himlende øyne. Stor suksess!!!

Kan godt tenke meg at neste produksjon inneholder en frisk, grønn smak for å fullende produktet. Koriander er nok et vettugt valg.

Siste halvdel ble i ovnen ennå fire-fem timer for å få ut ennå mere fuktighet, og gjøre det mer turvennlig.

Tja, hva skal jeg si - det ble lettere og sikkert mer holdbart - men det gjør at noe av smaken gjemmer seg litt.

Konsistensen ble mer merkbar - og den ekstra mumsetiden er det som skal til for å få fram alt. Røyksmaken ble også mer framtredende.

Konklusjon avhengende av skivetykkelse: Skal du ha umiddelbart ølsnacks ville jeg stoppet tørkingen mellom 7 og 9 timer, og om du ønsker turmat

med mye protein og vann i munnen lar du det tørke i 10-14 timer. Veldig avhengig av ovnens temperaturregulator.

Test med tempmåler, for kjøttet bør ikke bli for varmt. Ovnsdøra på gløtt vil fjerne mer fuktighet, men kan forstyrre tempføleren.

Andre smaksvarianter må testes - for detta var bra og ga mersmak! Alt fra puritanske viltoppskrifter til enkle BBQ-varianter.

Håper andre følger opp med egne varianter...

Anbefales på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...