Gå til innhold

Den store MMA tråden! (Spoilers)


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Penn by RNC andre runde:D

Tror det blir vanskelig å subbe diaz, men det hadde vært sweet :)

Vi har jo 2 solide svartbelter med meget solid boksing, så tror mye kommer ann på kondisjonen til BJ, og evt størrelsesforskjell og rekkevidde til Diaz. Men bra blir det uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig så enig, det er bare å glede seg ;)

Det er ikke lenge siden det var en drømmesituasjon, men helt utenkelig å ha Diaz, Overeem, Hendo, Melendez, Jose Aldo, Jake Shields etc etc i UFC, nå skjer det på løpende band! Best time to be a UFC fan ever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært lite kunnskap og erfaring med MMA, men nå skal jeg være litt voksen og kaste inn en brannfakkel. En ting er å knocke noen ut i et likeverdig oppgjør. Noe ganske annet er å slå en forsvarsløs person. Er det ikke forkastelig å kaste seg over en person som ligger slått forsvarsløs i svime og kline til med alt en har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har svært lite kunnskap og erfaring med MMA, men nå skal jeg være litt voksen og kaste inn en brannfakkel. En ting er å knocke noen ut i et likeverdig oppgjør. Noe ganske annet er å slå en forsvarsløs person. Er det ikke forkastelig å kaste seg over en person som ligger slått forsvarsløs i svime og kline til med alt en har?

Jeg ser helst at du tar med deg brannfakkelen ut av denne tråden da det a) viser tydelig at du ikke har noe kunnskap om sporten og dens regler, B) det er rimelig provoserende og c) er off topic!

Hva forkastelig angår er det dine personlige verdier som ligger til grunne, ikke mine. Noen synes f.eks det er forkastelig med homoseksuelle forhold, uten at det påvirker hvorvidt det er lov eller ikke her til lands. (understreker at dette var et eksempel som viser hvor lite personlige meninger om hva som er forkastelig betyr)

Hva forsvarlig angår så får du sette deg inn i regler, og om du sammenligner skadestatistikk så får du deg en overaskelse f.eks i forhold til fotball eller alpint.

Avslutningsvis vil jeg si at å starte en debatt med "jeg har ingen kunnskap om emnet, men jeg skal være voksen og kaste inn en brannfakkel....." er det stikk motsatte av voksent og egentlig bare forumtrolling.

Dont like it? then you can giiiiiiiit out!

skeeter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helst at du tar med deg brannfakkelen ut av denne tråden da det a) viser tydelig at du ikke har noe kunnskap om sporten og dens regler, B) det er rimelig provoserende og c) er off topic!

For å ta det siste først: Hvordan kan et slikt spørsmål være off topic i en tråd som heter "Den store MMA tråden"? Navnet impliserer vel temmelig vide grenser for tillatt tema. Spørsmålet er ikke stilt for å provosere, men for å få en diskusjon rundt et sentralt tema. Dersom inngående kunnskap om et tema skulle være kriterium for tillatelse til å stille spørsmål, ville nok dette forumet (og de fleste andre for den saks skyld) være ganske døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget, ja greit tråden heter den store MMA tråden, så vi som er intressert kan diskutere events som kommer, hvem vi heier på, håper vinner osv. Skal ikke være nødvendig at annehver post er for å forsvare sporten man intresserer seg for. Dette er for en MMA fan som meg et tema jeg rett og slett er usannsynlig lei av å diskutere. Det er en lovlig sport, en av verdens raskest voksende sporter i popularitet, den er regulert og dopingtestet av statlige organer på lik linje med boksing og andre sporter. Skadestatistikken taler for seg selv om vi skal f.eks sammenligne med andre sporter. Og som du sier du har lite kunnskap om den så du slenger brannfakler rundt deg i stedet for å prøve å sette deg inn i det.

Det hører til sjeldenheten at noen blir slått etter de har blitt knocket, da dommeren stopper kampen det øyeblikket noen ikke kan forsvare seg intelligent. Ikke kast deg på tabloidenes "gladiator" overskrifter, du skal ikke lengre en til Sverige før dette er lov og er regulert!

Eneste grunnen til at dette ikke er lov i Norge er samme årsak til at proffboksing, og snart amatørboksing er forbudt, dvs at fullkontakt uten hjelm er forbudt. (skal legges til at utenom Norge så er proffboksing forbudt i Iran, Cuba og Nord-Korea)

Tråden var beregnet for interesse for sporten, ikke for å forsvare den mot folk som egentlig ikke bryr seg om den. Jeg mener at det IKKE er et sentralt tema, sporten er lovlig, sporten er regulert og alt som inngår i det (dopingtester, medisinske sjekker, suspansasjoner etter kamper for å kunne behandle evt skader osv, vektklasser, beskyttelse osv osv)

For å sette ting i perspektiv kan man lage tilsvarende artikkler om f.eks fotball, som man normalt sett finner om kampsport i Norge:

"Ung gutt kvestet på Ekebergssletta.

Sporten "fotball" har etterhvert blitt svært populær i utlandet, og har nå også kommet til Norge. Selv om det er flest voksne utøvere er det ikke uvanlig at barn helt ned i 5-6 årsalderen driver med denne til dels svært voldelige sporten. I Norge arrangeres en turnering hvert år på Ekebergssletta under navnet "Norway Cup". I korte trekk går sporten ut på at to lag på opp til 11 spillere spiller mot hverandre på en bane hvor en lærball skal sparkes inn i hvert sitt avgrensede område.

Etter en brutal kamp mellom to lag endte det i tragedie for den unge gutten fra vestfold da han ble truffet av et flygespark i knehøyde. Til jubel fra tilskuerne blir barnet båret av banen før kampen blir satt igang igjen som om ingenting hadde skjedd. I denne nye sporten, fotball, er det nemlig lov å sparke ned motstanderen, hvis man bare treffer ballen først. Dette leder til mange, og harde, angrep mot spillernes knær og ankler som kun delvis er beskyttet av en tynn plastskinne. For å gjøre vondt verre er utøverne er utstyrt med spesielle sko, hvor harde metallknotter er festet til sålen.

For den lille gutten fra Vestfold endte det med avrevne leddbånd i det høyre kneet og det vil i følge Regionhospitalet gå flere måneder før han kan gå normalt igjen. I tillegg til grusomme skader mot kne og ankler har sporten ledet til flere dødsfall pga av hjertestans internasjonalt og i Norge ble Dagfinn Enerly, en spiller fra laget "Fredrikstad" lam fra nakken og ned.

I en annen del av kampen får en gutt et blødende sår i hodet da han skaller med en annen gutt i en såkalt "duell". "En del av spillet", sier trener Are Hansen, "Du må tåle litt". Are Hansen er en profilert tidligere utøver av sporten, og stiller seg uforstående til kritikken fra bekymrete politikere og medisinske eksperter. Han peker på at det også er mange skader i andre idretter som for eksempel bryting og at kneskader også kan oppstå i friidrett.

"Det er svært bekymringsverdig", sier Trine Skarsrud, Lege ved Oslo regionalsykehus. "Dette eksempelet hvor barn deltar i fotball er svært forstyrrende, spesielt med tanke på at spillet foregår helt uten hodebeskyttelse. Vi stiller oss også svært skeptisk til skoene, dette er som rene våpen å regne."

Stortingsrepresentant Pål Aksnes (V) sier i en uttalelse: "Dette er på grensen til organisert masseslagsmål. Vi må sette oss ned og se på hvordan vi best skal regulere, eventuelt forby sporten. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så håper egentlig at om du syns det er forkastelig så ikke se på det, men la oss nå få lov å diskutere sporten vi liker uten å måtte forsvare den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så håper egentlig at om du syns det er forkastelig så ikke se på det, men la oss nå få lov å diskutere sporten vi liker uten å måtte forsvare den :)

Jeg synes ikke at sporten er forkastelig. Tvert imot finner jeg den fascinerende, og det var grunnen til at jeg klikka meg inn her. Likevel finner jeg grunn til å stille spørsmålstegn ved momenter av den. Når en sport handler om å vinne ved å sette motparten ut av spill, bør den tåle en diskusjon om hvordan dette gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke at sporten er forkastelig. Tvert imot finner jeg den fascinerende, og det var grunnen til at jeg klikka meg inn her. Likevel finner jeg grunn til å stille spørsmålstegn ved momenter av den. Når en sport handler om å vinne ved å sette motparten ut av spill, bør den tåle en diskusjon om hvordan dette gjøres.

Det er en evig rundans av diskusjon, men hvorfor endre noe som fungerer? Jeg kan ikke se noe negativt med overnevnte faktaer. Jeg er dog heller ingen ekspert på det, men har lest nok til at jeg tør å uttale meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at sporten er forkastelig. Tvert imot finner jeg den fascinerende, og det var grunnen til at jeg klikka meg inn her. Likevel finner jeg grunn til å stille spørsmålstegn ved momenter av den. Når en sport handler om å vinne ved å sette motparten ut av spill, bør den tåle en diskusjon om hvordan dette gjøres.

Ved å endre dette så er det ikke lengre den samme sporten, mener du det samme om boksing? Der får de jo mye mere juling før kampen er over pga "standing 8 count", altså de får tid til å "samle seg" å komme seg på bena for å få mer hjuling, men i MMA stoppes den når han ene ikke kan inteligent forsvare seg lengre. En av hovedgrunnene til høyere antall senskader i boksing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, jeg mener ikke det er forkastelig som du spør, pga de er begge profesjonelle, i samme vektklasse, som har skrevet kontrakt, som livnærer seg av det, som blir sjekket medisinsk før og etter kampen osv osv. Fri vilje! Dessuten er mann mot mann den eldste formen for styrkeprøve vi har, og fasinerer mennesker over hele verden, uavhengig av bakgrunn osv i motsetning til f.eks cricket :p

Så så lenge det skjer med jevnt matcha profesjonelle utøvere i et regulert miljø ser jeg ingenting galt med det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært lite kunnskap og erfaring med MMA, men nå skal jeg være litt voksen og kaste inn en brannfakkel. En ting er å knocke noen ut i et likeverdig oppgjør. Noe ganske annet er å slå en forsvarsløs person. Er det ikke forkastelig å kaste seg over en person som ligger slått forsvarsløs i svime og kline til med alt en har?

Ser ikke helt hva som er forkastelig, det er en risiko mannen har valgt å ta. At noen "jumper" når den andre er tydelig slått ut og 'forsvarsløs' blir sett på som ganske usportslig av de fleste. Dette skjer egentlig ikke så ofte, da ref'n som oftest stopper det før en blir slått helt ut, og det hender støtt og stadig at det blir stoppet for tidlig, for å ivareta sikkerheten til utøverene. Du kan finne mange stygge knockout highlights på youtube, men sporten handler om så mye mye mye mer enn bare dette, og de som virkelig interesserer seg for den gjør det ikke pga knockout highlights..

En helt annen ting er å prøve å slå en som ligger på bakken, kanskje tilsynelatende forsvarsløs for en som aldri har sett på noe annet enn rocky 3 og boksing på tv.. Personlig syns jeg ikke det er noe værre å bli slått i trynet når jeg ligger nede, tvert i mot, for da kan jeg vertfall ikke "gå inn" i slaget :p

Om det er sånn at du ønsker å sette deg inn i sporten, så er det flere ting du kan gjøre for å øke innsikten. Se de 2-3 første UFC eventene f.eks og så se de nye, er en helt utrolig utvikling både i systemet og på utøverene.. Lær deg reglene, les om utøverene, se på "The Ultimate Fighter" , UFC sitt svar på "Idol" Om du har mulighet, reis på et MMA stevne i sverige, danmark eller england. Var på fightergalla i danmark for en stund siden, helt sinnsykt bra stemning der.

I England har de egen amatørliga der man ikke har lov å slå til ansiktet, blir litt kunstig men helt grei måte å få komt i gang på..

Litt ontopic; gleder meg til neste event, forrige var jævlig bra. Er som nevnt en veldig fin tid å være MMA fan på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...