Gå til innhold

styrketrening og kaloriunderskudd


mlm89

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp! Jeg har trent styrketrening i 1 1/5 år, og da mener jeg styrketrening. Jeg gikk opp fra 47 kg til 51 kg og så stoppet det. Jeg tok akkurat nylig en bodyanalysetest og den sa at fettprosenten min var høy innenfor normalen og muskelprosenten lav, dette var visst fordi jeg spiser for lite slik at kroppen ikke klarer å bygge mer muskler i tillegg til at den forbrenner muskler istedet for fett når jeg faktisk trener. Stemmer dette da? Jeg har blitt oppfordret til å trene mer styrke, ta hardere i og spise mer og målet mitt skal være å legge på meg 5 kg muskler, og ta av 1 kg fett. Høres helt sykt ut jo. Det jeg ønsker eg egentlig bare å bli mer markert, nå som jeg spiser mer (føler jeg overspiser som bare det) føler jeg meg bare "sjokkere" mens i fjor da jeg sluttet å trene gikk jeg ned 4 kg og så mer fit ut enn jeg gjør nå! Jeg forstår det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Jeg tok akkurat nylig en bodyanalysetest og den sa at fettprosenten min var høy innenfor normalen og muskelprosenten lav, dette var visst fordi jeg spiser for lite slik at kroppen ikke klarer å bygge mer muskler i tillegg til at den forbrenner muskler istedet for fett når jeg faktisk trener. Stemmer dette da?

2. Jeg har blitt oppfordret til å trene mer styrke, ta hardere i og spise mer og målet mitt skal være å legge på meg 5 kg muskler, og ta av 1 kg fett. Høres helt sykt ut jo. Det jeg ønsker eg egentlig bare å bli mer markert, nå som jeg spiser mer (føler jeg overspiser som bare det) føler jeg meg bare "sjokkere" mens i fjor da jeg sluttet å trene gikk jeg ned 4 kg og så mer fit ut enn jeg gjør nå! Jeg forstår det ikke..

1. Det var en rar forklaring :p

2. Du kan prøve å spise deg i overskudd på treningsdager og mindre på fridager, men du vil uansett ha vanskeligheter med å bygge muskler samtidig som du mister fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant.. det synes jeg også! Jeg var visst underernært. Jeg forbrenner 1888 kalorier per dag når jeg ikke trener. Hva bør jeg gjøre da hvis jeg vil ha mer muskler og stramme opp? Fortsette styrketreningen og spise som en hest, eller spise normalt (ca 1200 kalorier) og trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha mer muskler er det dårlig ide å ligge i underskudd.. Går an å legge seg akkuratt på vedlikehold og så passe på med vekta og målebånd for å sjekke om du spiser for lite eller alt for mye.. evt hvis du er nazinøye med kcalinntaket så legg deg 2-300kcal over vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant.. det synes jeg også! Jeg var visst underernært. Jeg forbrenner 1888 kalorier per dag når jeg ikke trener. Hva bør jeg gjøre da hvis jeg vil ha mer muskler og stramme opp? Fortsette styrketreningen og spise som en hest, eller spise normalt (ca 1200 kalorier) og trene?

Er 1200 kalorier normalt for deg? Det var veldig lite altså...

Styrketreningen bør du fortsette uansett, så får du justere kaloriinntaket i forhold til målsetning.

Men i og med at du bare er 51 kg klarer jeg ikke å se for meg at du er så veldig feit, så da kan du fint spise en del mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også tro at "overspise" følelsen bare er psykisk, man må jo få lov til å være glad i mat! :D Om du sjekker ut det du spiser i løpet av en dag, på en kostholdskalkulator og at det viser at du ligger i underskudd/vedlikehold, kan du spise det med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...