Gå til innhold

Trene mot Lillehammer - Oslo


Bente Aa

Anbefalte innlegg

Jeg har meldt meg på Lillehammer - Oslo, galskap, men det er ikke et alternativ å ikke gjennomføre. Har forsøkt å gå ned i vekt samtidig med denne treningen, men er nå i tvil om jeg bør legge om fokuset. Har trent spinning på Sats siden juni, + litt styrketrening gjennom vinteren. Skiturene jeg hadde planlagt i vinter ble det så som så med, det ble jo aldri skiføre. :(

Har til nå i år fått 25 mil på sykkelen, startet med ca 3 mil og syklet i går 6 mil. Hvordan bør jeg legge opp treningen og turene framover? Lever på 1400-1500 kcal om dagen, bør dette økes? (er som sagt overvektig 166 cm høy og veier 85-86 kg) Forsøker å øke protein-inntaket om dagen,ellers lever jeg sunt uten for mye raske karbohydrater.

Alle tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye tid har du til å trene utendørs på sykkel?

Jeg vil anbefale deg lange turer med lav intensitet (sone 1 etter olympiatoppens intensitetskala, typisk 60-72% av HF maks). Vi snakker da om 1,5 til 3-5 timer. Dette bør du helst gjøre et par ganger i uken. Supler med mer intensive og kortere økter, for eksempel intervalløkter på spinningsykkel. Aller helst bør all trening foregå ute, men dette er ikke kritisk.

Når det gjelder mat så vil du mest sannsynlig føle mindre behov for mer kalorier jo bedre trent du er. Allikevel bør du justere noe på energiinntaket de dagene du bruker mye energi, slik at du ikke går for mye i minus. Du må også passe på at du ikke får i deg så lite at det går utover treningsøktenes kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tid har du til å trene utendørs på sykkel?

Jeg har for så vidt den tiden jeg vil, så lenge jeg klarer å ta meg av familien og jobben. Det har vært et par turer i uken nå på alt fra halvannen til litt over tre timer ( i går) Ser ikke for meg at jeg rekker lengre turer i ukedagene, men i helgene har man jo flere timer til disposisjon. Er tiden mer viktig enn distansen? Tenkte å sykle en lengre tur i pinsen 12-15 mil kanskje, for å få smaken på det også.

Angående mat, hva er for mye i minus? I går var jeg på minussiden til tross for økt inntak over hele dagen. Regner med det er greit unntaksvis, men redd det kan ødelegge for treningen om det blir for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha hatt noen turer på 10-15 mil før du starter, men ellers kan du fint ha en flest turer på 3-6 mil. Legg også inn intervalløkter. Du bør ha en 150-200 mil totalt på sykkelsetet før du skal sykle rittet. Lykke til med trening og ritt, jeg skal også sykle Lh-Oslo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...