Gå til innhold

Diett som har fokus på å gå opp i vekt?


Andreas Brandsøy Våg

Anbefalte innlegg

Føler at alle dietter jeg hører om har som hovedmål å få deg til å gå ned i vekt. Alt handler om å bli mett uten å få i seg for mye kalorier. Spørsmålet mitt er om det finnes dietter som har motsatt fokus uten at det innebærer at man spiser en bolle sukker med et glass olje ved siden av til frokost.

Jeg er 186cm og 71kg og vil gjerne komme meg opp på 75-80kg. Skjønner at alt koker ned til "inntak-forbrenning= vektendring", men er ute etter en diett som gjør dette enklere hvor man fortsatt har fokus på å spise sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Helmelk i bøtter og spann, avokado, nøtter og generelt smør og olje i matlagingen. Godt med ris, potet, pasta til maten, og ikke minst, spis nok. Det er det det hele koker ned til. Ikke velg de kalorifattige alternativene om du vil opp i vekt. Seterrømme, kjøttdeig, feit fisk osv er gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg definerer som sunt er lite sukker, lite mettet fett og naturlige råvarer (altså lite E-stoffer o.l.). Dette er vel grunnmuren som de fleste er enig om. I tillegg til dette er jeg litt nysgjerrig på å kutte ned på stivelse (inspirert av paleo), men da mister man jo alt av tilbehør som ris, potet og pasta. Er det mye vanskeligere å gå opp i vekt uten disse matvarene? Er det verdt det (om ønsket er å legge på seg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Ser ikke hvorfor du må kutte mettet fett, og hadde jeg vært deg ville jeg heller kuttet mel/korn produktene som pasta og brød, men beholdt risen og poteten. Men det er valg du selv må finne ut av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke ønsker ris, potet og pasta så kan du jo ty til grønnsaker, bær å frukt. Men du skal spise grusomt mye for å kompansere for potet, ris og pasta :p

Brokkoli per 100 gram = ca 25kcal - Eple/pære per 100 gram = ca 47 - Potet per 100 gram = ca 72kcal - Ris/pasta per 100 gram = ca 344/350kcal.

Men det er som Thookdee sier så fint:

Høyere inntak > Forbruk = win ? kanskje ligge på rundt 500kcal over forbruket ditt kombinert med styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Takk for svar. Tror jeg går for å peise på med seterrømme og smør som du sa eirich, så kan jeg heller teste ut forskjellige dietter når jeg når ønsket vekt;)

Tror nok også du må spise litt "dirty" til du når målet (selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser) og heller legge det på en livstilsendring når du har nådd målet. Ellers blir du fort å bruke lang tid på å spise deg til dit du vil med kylling og brokkoli.

Tar med et sitat jeg synes er morsomt her:

"And folks, for weight-gaining purposes, "eating clean" is not a useful concept. Big Macs are." -Ripptoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Økning i energiinntaket for å sørge for at du legger på deg bør komme i form av mer karbohydrater og proteiner. Å begynne å spise en halv kilo meierismør om dagen er en dårlig løsning, dersom du ønsker at massen du legger på deg skal være i form av muskler.

Så for å gjøre det enkelt kan du legge til 1-2 måltider per dag med "ernæringsriktig mat".

Ligger forøvrig noen generelle retningslinjer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...