Gå til innhold

Hvordan kan jeg dele opp treningen min?


Sara Victoria

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å ha en 4x4 intervall(jogg), 1 langkjøring(jogg) og 2-3 tunge styrketimer i uka.

Men hvordan skal jeg dele det opp? Etter hvilken trenger jeg hviledag? Og hvordan kan jeg sette dette opp etter hverandre? Lurer også litt på hvordan jeg skal dele opp styrketimene slik at jeg får nok restitusjon.

Setter stor pris på svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å sette opp et fullkroppsprogram på styrketreningen, der du varierer øvelsene litt fra gang til gang. Helt bør du følge et ferdigoppsatt program, spesielt om du er ny innen trening. Hvis du ikke ønsker å følge et ferdig, så prioriter å ha med en press- og trekkøvelse for hhv under- og overkropp på hver økt.

Pressøvelser underkropp: Knebøy, utfall, beinpress, bulgarske utfall

Trekkøvelser underkropp: Markløft, glute bridge, hip thrust, strake markløft, ettbeins markløft

Pressøvelser overkropp: Pushups, benkpress, dips, militærpress

Trekkøvelser overkropp: Chins, omvendt roing, kabelroing, foroverbøyd roing, nedtrekk

5 økter i uken er rikelig. Jeg ville plassert løpedagene mellom styrkedagene, og tatt fridager når du kjenner at du trenger pause. Du trenger ikke å trene på faste dager i uken, og ofte er det best å være litt fleksibel slik at du kan tilpasse treningen til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...