Gå til innhold

Smårettpakkene fra Gilde


eelise

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på om de faktisk er sunne? Ser på næringsinnholdet og det er jo ikke gale er det vel?

Er det noe man kan bruke til salaten hver dag? :)

Kylling:

Energi 410 kJ/98 kcal, protein 19 g, karbohydrat 1 g hvorav: sukkerarter 0,5 g, fett 2 g hvorav: mettede fettsyrer 0,7 g, enumettede fettsyrer 1 g omega-3-fettsyrer 0,3 g, kostfiber 0,26 g, natrium 1,1 g

Skinke

Energi 486 kJ/116 kcal, protein 17 g, karbohydrat 0,9 g hvorav: sukkerarter 0,5 g, fett 5 g hvorav: mettede fettsyrer 1,8 g, enumettede fettsyrer 2,3 g, flerumettede fettsyrer 0,7 g, kostfiber 0,0 g, natrium 1,4 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hhv 1,1 og 1,4% salt er SVÆRT mye. Jeg vil ikke spise mat regelmessig ( hver dag )som inneholder så mye salt.

Kyllingen du steker selv, inneholder kanskje 1/5 av denne saltmengden. Salt påvirker blodtrykket, samt får kroppen til å lagre væske. Jeg kjenner ikke de negative sidene med stort saltinntak godt nok, siden jeg knapt spiser salt, men vet at det ikke er gunstig. Tror ikke du behøver bli hysterisk selv om du skulle spise det hver dag, men det er heller ikke spesielt rimelige produkter heller, så jeg ser ikke helt oppturen ift å steke kyllingen selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum 5-10 gram salt er fornuftig å få i seg for en som trener mye, så det er ikke nødvendig å være hysterisk på det heller med mindre man spiser prossert mat til de fleste av dagens måltider. (Nå skal en være obs på at 1 gram natrium tilsvarer mer enn 1 gram salt, er vel ca det doble om jeg husker rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva legger du i begrepet 'sunt'? Hvis vi tar eksempelet nevnt over, salt, hvis kostholdet ditt jevnt over er saltfattig, betyr det at det for vedkommende er usunt å spise noe som er litt ekstra salt i til et måltid hver dag? Jeg bare spør.

Tror ikke jeg spiser så mye salt ellers da jeg skjeldent krydrer maten jeg spiser (hender av og til da, men ikke hver dag).. Har egentlig ikke tenkt så mye på dette med salt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i begrepet 'sunt'? Hvis vi tar eksempelet nevnt over, salt, hvis kostholdet ditt jevnt over er saltfattig, betyr det at det for vedkommende er usunt å spise noe som er litt ekstra salt i til et måltid hver dag? Jeg bare spør.

Tenkte det samme mens jeg leste nedover.

Virker som mange tenker at sunt == kalorifattig eller sunt == mest mulig protein, minst mulig carb og fett, osv.

Men noe SKAL vi jo ha. Litt av alt, og mer av noe.

Er det f eks sunt for en slank toppidrettsutøver med forbruk på 6000 kcal om dagen, å spise mat som gjør at han ender på 1500 kcal inntak? Nope.

Saltmangel er like usunt som for mye salt (eller nåja, skal ikke gjennomføre klinisk studie på hvorvidt det er AKKURAT like usunt eller hva som vinner, men det ER usunt med mangel på salt). Har man saltmangel, er det sunt å spise salt.

Saltmangel er kanskje en mindre utbredt bekymring enn omvendt, men det er ikke dermed sagt at salt == usunt. Heldigvis er kroppen veldig flink til å regulere det selv. Jeg kan plutselig få kick og spise en halv pakke trønderfår :p (Jeg liker ikke salt snacks til vanlig, så for meg er det trygt å lytte når kroppen roper på det. Ber den om karbohydrater og sukker derimot...)

Vel. Det var masse unødvendige og trolig irrelevante skriblerier, men bottom line, hvis du har et lavt inntak av salt ellers, ser de matvarene sunne og fine ut. Trener man mye svetter man mye og da trenger man salt. Dessuten vet jeg at mange her inne har gått bort ifra halvfabrikata i kostholdet sitt, og da fjerner man også en stor saltkilde. Enkelt og greit er å logge på diett.no, så ser du det godt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltmangel er like usunt som for mye salt (eller nåja, skal ikke gjennomføre klinisk studie på hvorvidt det er AKKURAT like usunt eller hva som vinner, men det ER usunt med mangel på salt). Har man saltmangel, er det sunt å spise salt.

Nå er vel sannsynligheten for å bli offer for saltmangel ganske lav da, og veldig mye lavere enn å få for mye salt. Spesielt siden alt vi spiser i større eller mindre grad er tilsatt salt. Svært mye ferdigmat har veldig mye salt i seg, og spiser man mye av dette ( er student, jobber skift og derfor må ty til veldig enkle løsninger utenfor " vanlig " måltidsrutine " eller er lat, bør man tenke på problemstillingen i det minste.

Svenskene bruker generelt MYE mer salt enn oss. Enkelte brød i Sverige, har over 10% salt..... ( trodde det var skriveleif før jeg sjekka det ut... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum 5-10 gram salt er fornuftig å få i seg for en som trener mye, så det er ikke nødvendig å være hysterisk på det heller med mindre man spiser prossert mat til de fleste av dagens måltider. (Nå skal en være obs på at 1 gram natrium tilsvarer mer enn 1 gram salt, er vel ca det doble om jeg husker rett)

Tjaaaa, det spørs jo hva man definerer "salt" som. Er det vanlig bordsalt man snakker om, NaCl, og man skal ha i seg 10 g av dette om dagen vil det tilsvare...

3,9316239307 gram natrium.. :p

I følge diett.no ligger jeg på 300% av anbefalt inntak natrium per dag, og det er gjennom 100 g kokt skinke og ellers "hjemmelaget" mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel sannsynligheten for å bli offer for saltmangel ganske lav da, og veldig mye lavere enn å få for mye salt. Spesielt siden alt vi spiser i større eller mindre grad er tilsatt salt. Svært mye ferdigmat har veldig mye salt i seg, og spiser man mye av dette ( er student, jobber skift og derfor må ty til veldig enkle løsninger utenfor " vanlig " måltidsrutine " eller er lat, bør man tenke på problemstillingen i det minste.

Svenskene bruker generelt MYE mer salt enn oss. Enkelte brød i Sverige, har over 10% salt..... ( trodde det var skriveleif før jeg sjekka det ut... )

:eek::eek: Det må jo smake død og pine. Og DET høres udiskutabelt usunt ut :p

Selvfølgelig har du helt rett, jeg ville bare fram til at det ikke er så svart/hvitt hva som er "sunt". Det er jo ikke noe mål å få i seg 0 kcal og 0 g salt, for eksempel.

Diett.no er kjempestreng ja! Men mange dager ligger jeg under ADI på natrium der (andre dager er det gjerne én matvare, f eks pølse, som trekker det langt over rødstreken). Lager man mye mat helt fra bunnen og bruker andre krydder enn salt, går det an å få for lite. Men er enig med Espen, de fleste har nok lett for å få i seg for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...