Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men en ting jeg ikke skjønner. Hvorfor raser anorektikere ned i vekt på minimalt med mat og en del trening? Hvordan vet man hvor mye man skal ligge i underskudd? Vil man aldri kunne gå ned i vekt på 5 treningsdager i uken (styrke og kondisjon) med 1000/1200 kcal om dagen? Kan noen forklare dette? Trenger det virkelig inn med t-skje :huh:

Fortsetter under...

Hva spiser du iløpet av en typisk dag? Logger du inntak eler gjetter du?

Jeg sjekket på diett.no da jeg fant ut at jeg lå på så lite. Jeg følte faktisk at jeg spiste mye..men så feil tok jeg altså!

Nå har jeg veid maten 2 dager igjen for å sjekke at jeg klarer å ligge mellom 1000 og 15000 cal. jeg spiser stortsett det samme hver dag. Men jeg ligger heller under en over ihvertfall.

Hun sier hun har spist 600 kcal i 7 måneder UTEN Å GÅ NED I VEKT. For å si det slik, hvileforbrenningen til hunden min på 10 kg er omtrent 500 kcal.

Haha, okei da. Uansett, hva hun kanskje bør gjøre er å ta en sånn bodyscan/inbody test, så hun vet kroppens tilstand?

Men en ting jeg ikke skjønner. Hvorfor raser anorektikere ned i vekt på minimalt med mat og en del trening? Hvordan vet man hvor mye man skal ligge i underskudd? Vil man aldri kunne gå ned i vekt på 5 treningsdager i uken (styrke og kondisjon) med 1000/1200 kcal om dagen? Kan noen forklare dette? Trenger det virkelig inn med t-skje :huh:

Jeg har selv slitt med anorexia og bulimi i mange år! Maten var riskaker med tomat...som ble kastet opp rimlig kjapt igjen...jeg raste ned i vekt dengangen...så jeg fikk litt sjokk når jeg så at jeg spiste så lite cal uten å gå ned i vekt...Men bare så det er sakt så er jeg bedre nå og vil derfor ha råd og hjelp til å gå ned og bli strammere på en sunn måte :-)

Ok. Bra du spør.

De raser ned i vekt fordi de er i massivt kaloriunderskudd.

Du raser ikke ned i vekt fordi du ikke er det. Man vet hvor mye man skal ligge i underskudd ved å ta et estimat av daglig forbruk med en kalkulator f.eks, og trekke fra 500 kcal. Det er en vanlig metode som i teorien skal gjøre at du går ned 0.5 kg i uken, selv om det ikke er fullt så enkelt i praksis.

En annen måte kan være denne: Du har ikke gått ned i vekt på ditt daglige inntak over lang tid, pr definisjon er du dermed i energibalanse. Da må du redusere noe av ditt daglige inntak, eller, dersom du spiser så lite som du sier , se på hvor du får i deg de ekstra kaloriene til å opprettholde normale fysiologiske funksjoner som stabil kroppsvarme, puls og åndedrett-

Jeg spiser absolutt ikke så lite, var bare en spørsmål jeg har grublet på lenge. Jeg heller mer mot å stramme opp kroppen, enn å gå ned i vekt. Bare syns det er morsomt å vite hvordan kroppen reagerer på forskjellige ting.

Takk for svar :)

Annonse

Tror ikke det er nødvendig. Det er noe som skurrer her, men jeg tror jeg vet hva det er ;)

Eneste jeg kommer på er lavt stoffskifte, men hun går jo ikke opp i vekt. Gleder meg til å se hva du tror det er :-P

Hva spiser du da?

Dette er som regel det jeg spiser...minus kveldsmaten! Da bruker jeg å spie en skive med pålegg og litt CC...men denne kvelden skulle jeg prøve å komme oppi det jeg burde spise iløpet av en dag...jeg slet med å få i meg alt!

post-3351-14440847513251_thumb.png

post-3351-14440847513705_thumb.png

post-3351-14440847514224_thumb.png

Dette er som regel det jeg spiser...minus kveldsmaten! Da bruker jeg å spie en skive med pålegg og litt CC...men denne kvelden skulle jeg prøve å komme oppi det jeg burde spise iløpet av en dag...jeg slet med å få i meg alt!

Spis mer varierende! Mitt siste ord før trening og kor. Lykke til!!

Vekta er bare et tall, ikke tenk så mye på det :)

Når du er ny innen styrketrening ville du kunne øke i muskelmasse samtidig som du mister fett.

Samtidig som når du ligger på et lite underskudd ( men jeg ville ha spist mye mer), hjelper styrketrening med å beholde musklene.

Selv med samme fett % vil du ved å øke muskelmassen se slankere ut-

Så vil du veie 55kg med 10kg fett og 40kg muskler ? eller 15kg fett og 35kg muskler ?

Mye mer? Vet ikke hvordan jeg skal klare det jeg men jeg vil jo klare det her....

Såklart vil jeg helst ha mest muskler ;-)

Hvordan beregner du mengdene?

Jeg veide all maten og prøver å fordele utover dagen, men det var jo først når jeg veide igjen jeg så hvor vansklig det faktisk er å få i seg så mye mat...

Mulig jeg ikke helt forsto spørsmålet ditt nå...

Annonse

Joda, helt fint. Spiser du aldri noe utenom måltidene? Hvordan er det med helgene ?

I helgene blir det litt sjokolade og det blir nok brått 500 cal...det har jeg ikke veid men sjekker på det jeg spiser. Drikker fanta zero i helgene så det er litt cal det også men altialt iløpet av uka så er jeg fortsatt i underskudd! Litt taco i helga, mye salat,agurk og løk og litt kjøttdeig! Ellers den samme frokosten,lunsjen osv...Spiser aldri mellom måltidene annet en litt CC med syltetøy uten sukker!

LOL.

De mulighetene vi sitter igjen med er:

1: Du får i deg mat utenom måltidene du logger

2: Du logger mindre mengder enn du faktisk får i deg

3: Det stemmer ikke at du har spist 700 kcal i snitt pr dag i 7 måneder og ikke gått ned i vekt

4: Du har lavt stoffskifte ( hypotyreose) men klarer å være i perfekt energibalanse

5: Du kommer i energibalanse ved å spise mer i f.eks helgene, venninnekvelder eller lignende

6: Du logger ikke f.eks stekeolje eller smør du steker maten i

Ser du noen muligheter her? Det er selvfølgelig ikke alle, men jeg kommer ikke på flere mulige svar. Litt handycappet av å bare kunne gå etter det du sier uten å validere det, men må bare stole på deg :)

Jeg logger alt og steker sjeldent i noe da vi som oftest tar det i stekeovnen. Jeg har jo lavt stoffskifte som stabilt.

Det kan hende at det ekstra som spises i helga er nok til å gjøre at jeg ligger i energibalanse men da kan ikke det inntaket jeg må ha i meg for å vedlikeholde vekten være så høyt som 2200 cal nesten...Da må det være på mindre.

Det er nok ikke lett å komme med innspill uten å kjenne noen nei, men jeg setter virkelig pris på at dere tar dere tid. Jeg vil så gjerne klare det her, og da mener jeg å klare å spise riktig, trene riktig, gå ned i vekt og bli strammere på en sunn måte :-)

Et tips kan jo være å logge alt som kommer inn gjennom munnen i 10 dager, og så dele på 10. Da slipper du å havne i "en vanlig dag"-fella og får kanskje en a-ha opplevelse? :-)

Da må du altså være helt petimeter. Inneholder det kalorier skal det logges. Uten unntak :-)

Fortsetter å spørre jeg ;) Det virker som du oppriktig er interessert i å finne utav det her, og det er jeg også.

Først og fremst, en kalkulator vil gi deg et estimat over din vedlikeholdsmengde, men fasiten er kroppen din.

Hvor mye ekstra spiser du i helgen? Logger du da også?

Når du logger f.eks en omelett, hva er det i den? Hvor stor er en porsjon?

Spørr i vei så kanskje vi kan finne det ut sammen ;-)

Nei jeg har ikke logget i helgene, jeg har logget noen dager på det faste jeg spiser hver dag. Jeg er så kjedlig at det er det samme vi spiser hver dag! Og jeg spiser like mye hver gang...er som en åpen bok når det kommer til mat!

Feks i en ommelett er det 2 egg og masse krydder. Prøver da å spise opp alt men det er ikke alltid jeg gjør det!

Se om jeg får tatt et bilde i kveld...og legg det inn sammens med det jeg tok for en stund siden...mulig andre kan se det men ikke jeg? Gubben sier jeg har blitt skranten, og det er ikke jeg enig i men...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...