Gå til innhold

Tilbakemelding på teknikk (knebøy og strake markløft)


Kimo

Anbefalte innlegg

Ønsker tilbakemelding på knebøy og strake markløft. Merket jeg fikk vondt i korsryggen da jeg kjørte 90kg i knebøy, men 70 og 80 gikk nokså fint. Strake markløft er jeg bare usikker på om jeg gjør riktig eller ikke, kjenner det hovedsakelig i rumpa og låra. Setter pris på all konstruktiv kritikk! :)

Notis: første gang jeg kjører begge øvelsene uten sko og på de siste repsa på markløften sleit jeg med grepet (sliter med grepet, skal prøve reimer eller omvendt grep tenkte jeg)

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knebøy ser helt greit ut. Kjør med sko. Ser ut som om trykket på foten er litt for mye frempå. Altså at hælen løfter seg litt fra bakken. Ellers kan du godt jobbe med å komme litt dypere. Også: Er det noen spesiell grunn til at du har stanga så høyt på ryggen?

Synes ikke du er strak nok i bena til at det er strake markløft. Det du kjører ligner egentlig litt mer på rumenske markløft, som er vel så bra om ikke bedre. Uansett, jobb litt med bevegeligheten i hamstrings så du kan holde bena liiiiitt mer strakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dybden på knebøy er i grenseland(burde gå dypere), Ser ut som at helen din letter litt fra gulvet i det du går ned. Prøv å bruk sko med hel på.

Når du går ned i knebøy, tenk deg at rompa de skal bare "falle" ned, så når lår og legg krasjer spretter du opp igjen :)

Markløften har jeg ikke noe annet å si på enn personen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han ser litt for stiv ut til å kunne legge den ned mellom reppene. Men det kan jo være verdt å jobbe med. Ser en person sier du skal bruke "spretten" i bunn av knebøy. Dette kan du sikkert gjøre, men husk at det er fryktelig belastende på senene som fester i kneskåla. Anbefaler deg å ikke gjøre det. Gå rolig og kontrollert ned og kontrollert opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kjører er rumenske markløft, en knallfin posterior chain øvelse! Du mister litt spenn i øvre del av ryggen. Prøv å press brystet mer frem, ved å trekke skulderbladene nedover.

Videre må du tenke at bevegelse ned skal skje i hoftene. Når du begynner en repetisjon, stikker du ut rumpa som dame gjør når hun skal se digg ut. Dette for å få spenn i korsryggen. Deretter går du nedover ved å skyve hofta/setemusklaturen bakover. En liten knekk i knær er ok, men knevinkelen skal være konstant gjennom hele løftet (for å holde quadriceps/forisde lår ute av løftet). Skyv hofta bakover, samtidig som du opprettholder spennet i korsryggen gjennom å stramme kjernen å prøve å tippe bekkenet frem. Stopp like under knær, da skal du ha et helvetes spenn i hamstrings, setemusklatur, nedre og øvre del av ryggen. Når du skal opp igjen, er bevegelsen motsatt. Nå skal hoften presses fram igjen. På videoen fulfører du ikke løftet. Løftes skal fullføres med rumpa, hofta skal skytes eksplosivt fram samtidig som du strammer rumpa. Du skal med andre ord ikke lene deg bakover, du skal bare skyte hofta fram til du ikke lenger har vinkel i hofteleddet, gjennom å stramme setemusklaturen.

Sandvik her er ekstremt myk i hamstrings, gå ned til under knehøyde, og ikke lenger enn hva du klarer med å opprettholde spennet i korsryggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flere utfyllende svar :)

Synes forøvrig ikke at jeg holder stangen for høyt opp på ryggen på knebøy, tror det er vinkelen på filmen som gjør slik at det ser ut som noe annet hvertfall. Enig i resten av observeringene, gleder meg til å forbedre meg til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...