Gå til innhold

Hvor mange kalorier trenger jeg?? Forvirret..


snehvit

Anbefalte innlegg

Er ca 170 cm, veier 62-63 kg. Har en aktiv hverdag, og trener ca 4-5 ganger i uken. Styrke og kondisjon. Jeg blir bare mer og mer forvirret ang hvor mange kalorier kroppen min trenger. Har forsøkt både 1500 og 2000, men syns ikke jeg ser særlig forskjeller. Dvs, jeg bygger muskler, men det skjer ingenting med fettet. Så, hva gjør jeg? Noen som har noen bra tips?

Jeg spiser forresten aldri pasta, ris, brød. Spiser masse grønnsaker, litt frukt, kylling, svinekjøtt, fisk, magre melkeprodukter, knekkebrød innimellom, egg. Godteri spiser jeg maks en gang i uken, hvis jeg i det hele tatt spiser noe. Kaker en sjelden gang, feks bryllup. Begynner å bli lei av å bruke så mye energi på dette, når resultatene uteblir.

Ikke vet jeg, kanskje kroppen min er så stresset at den bare tviholder på alt...

Alle tips mottas med stor takk!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du trenger ikke legge ut bildene. Men ta bilder jevnlig og se om du ser forskjeller på de forskjellige muskelgruppene på kroppen.

Spiser du for mye så vil du øke i muskelmasse og samtidig legge på deg litt fett. Men det tror jeg du forstår allerede. Spørsmålet da er jo om du er helt ærlig med hva du spiser og om du har så god kontroll som du tror/sier du har. Stekeoljer osv er rent fett og inneholder MYE kalorier i hvertfall hvis du bruker det til steking.

Jeg ville prøvd en PSMF diett, og se hvordan det fungerer. Annet en det så må du nesten begynne å logge bedre hva du gjør. Sjekk ut www.mylog.no. Da vil du få en bedre oversikt over hvor mange kalorier du egentlig skal ha, og hvis du i tilleg logger ALT du spiser så ser du hvor mye kalorier du får i deg. Anbefaler virkelig det siste! Jeg logger ALT jeg gjør, hvert bidige sett på trening og alt jeg spiser.

Spørs om du må ta frem målebåndet også, ta noen skikkelige bilder fra alle vinkler. Fortsette som du gjør i 1 måned og ta nye mål og bilder på nytt. Får du fremdeles ingen forandring så får du prøve noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er nok en del rare verdier der ute. Bare pass på at du sjekker matvarene mht innhold før du velger noenting. Kan fort være at noen har lagt inn en vare med feil verdier.

Kan godt hende at du har fått "tildelt" så så mange kalorier, men spørsmålet er jo om du har fått riktig mht til treningen. Viktig at du sjekker opp dette før du begynner å kutte mer på maten og evt trener mer. Logg 1-4 uker på mylog først, alt du spiser og alt du trener. Ta bilder og mål. Sjekk igjen om 1 måned. Logger du alt du gjør av treninger så vil du få et mer nøyaktig bilde av hvor mye du forbrenner i løpet av en dag.

Viktig at du veit hvor du skal ligge. Går du på en PSMF diett, går ned noen kilo også skal du over til vanlig spisemåter igjen. Kan du gå fort opp igjen om du tror du har kontroll på hvor mye du får i deg selv om du egentlig ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd en PSMF diett, og se hvordan det fungerer. Annet en det så må du nesten begynne å logge bedre hva du gjør. Sjekk ut www.mylog.no. Da vil du få en bedre oversikt over hvor mange kalorier du egentlig skal ha, og hvis du i tilleg logger ALT du spiser så ser du hvor mye kalorier du får i deg. Anbefaler virkelig det siste! Jeg logger ALT jeg gjør, hvert bidige sett på trening og alt jeg spiser.

Hvorfor anbefale PSMF når trådstarter er 170cm og veier bare såvidt i overkant av 60kg? Ikke at jeg er noen trening- og kostholdekspert selv, men PSMF er faktisk ikke løsningen på alt her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor anbefale PSMF når trådstarter er 170cm og veier bare såvidt i overkant av 60kg? Ikke at jeg er noen trening- og kostholdekspert selv, men PSMF er faktisk ikke løsningen på alt her i verden.

Hvis du faktisk hadde lest hva hu har postet og hva vi har diskutert så kjønner du hvorfor jeg foreslår dette. PSMF er ikke løsningen på alt nei, og det har jeg heller ikke sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du faktisk hadde lest hva hu har postet og hva vi har diskutert så kjønner du hvorfor jeg foreslår dette. PSMF er ikke løsningen på alt nei, og det har jeg heller ikke sagt.

Jeg har lest alt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du foreslår PSMF når trådstarter antageligvis ikke har veldig mye muskler å deffe ned til (referer til kroppsvekten) og ellers er såpass aktiv i hverdagen som hun er. Mye sykling, gåing og jogging egner seg ikke på en ekstremdiett der kardioen skal kuttes til det minimale. Trådtittelen viser til at hun spør hvor mange kalorier hun trenger for vedlikehold og/eller vektnedgang, ikke hvordan hun skal gå fortest mulig ned i vekt/fettprosent. Correct me if I'm wrong, men det er slik jeg oppfattet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget stabilt på samme vekt ihvertfall de siste to årene. Synes det er en uting å veie seg, så jeg unngår det heller. Jeg vil ned i fettprosent, og lurer på hvor mange kalorier jeg skal ligge på. Har aldri hatt for vane å telle, men spiser normalt sunt, uten særlige utskeielser.

Generelle råd er jo at relativt aktive jenter trenger 2000 kalorier. Dette går jo igjen i alle slags artikler man leser. I tillegg vil de at man skal trekke fra 500 kalorier hver dag, for å skape et underskudd. Men 1500 kalorier er litt for lite for min del.

Og så leser man om dem som har hatt for vane å spise 1500 kalorier, og aldri sett noe resultater. Så begynner de å spise 2000, og får gode resultater. Nå sier de lite om hva slags matvarer de spiser, men regner med det har en del å si. Men alt i alt handler det vel om kalorier inn vs kalorier ut? Eller? Jeg mistenker at det likevel ikke er så "enkelt";-)

du får gjøre som du vil:). Som regel er det så enkelt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det første du bør prioritere er tålmodighet. Du blir sterkere og vekta står stille. Det betyr at du bygger muskler og fettprosenten gradvis går nedover. Det er ikke lett å se endringene selv hele veien, men ta formbilder jevnlig og sammenlign med hvordan du så ut for 1 måned siden og 6 måneder siden, ser du progresjon da?

Når du har et aktivt liv og mye aktiviteter på gang er det viktig å ha god tålmodighet når man skal ned i fettprosent. Dette gjelder spesielt for jenter. Dersom man kutter for mye i kombinasjon med mye aktivitet og kardio vil kortisol nivåene i kroppen ødelegge for fettforbrenning og lagre fettet der man helst ikke vil ha det. Et moderat underskudd over tid og bygging av mer muskelmasse er det som skal til. I perioder er det smart å øke kaloriene gradvis også fram til du ser vekta endrer seg oppover slik at du ikke konstant blir gående i kaloriunderskudd. Da vil du øke muskelbyggingen og se bedre resultater av treningen.

For å finne et nivå du har framgang på med tanke på fettreduksjon er det bare å starte å logge kostholdet en periode. Starter du f.eks på 2000 kcal og etter to uker fremdeles ikke ser framgang på fettklypa (fettklypemål er ganske viktig her) så kutter du med 200 kcal til og ligger på ca 1800 en periode. Slik kan du justere dietten din selv istedetfor å binde deg fast til det en kalkulator forteller deg. Etterhvert slipper du å veie og logge alt når du får litt mer erfaring hvor mye du spiser og hva som skal til for å miste fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst har du gjort mye riktig ja og har du allerede fått antydning til mageruter har du jo kommet langt. Så det viktigste er bare at du må innse at resultatene ikke kommer over natten, men tar litt tid :)

Fettklypen myrevolution selger er bra ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...