Gå til innhold

Hvilke øvelser etter hverandre?


Bjartene

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et treningsprogram hvor jeg trener kroppen på 2 forskjellige dager. Bryst, triceps, skuldre den ene dagen, og rygg, biceps og bein den neste. Jeg har ca. 2 øvelser pr muskel.

Spørsmålet mitt er om jeg burde trene for eksempel to bicepsøvelser etter hverandre og bli ferdig med det, eller burde jeg først ta en bicepsøvelse, så en beinøvelse, og deretter returnere til biceps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slettet noen innlegg her siden de ikke var spesielt hyggelige og heller ikke særlig hjelpsomme for trådstarter. Om man vil komme med innspill er det greit å begrunne dem, og ikke bare slenge ut påstander, uavhengig av hvor riktig de er eller ikke...

-moderator

Heisann!

Jeg har et treningsprogram hvor jeg trener kroppen på 2 forskjellige dager. Bryst, triceps, skuldre den ene dagen, og rygg, biceps og bein den neste. Jeg har ca. 2 øvelser pr muskel.

Spørsmålet mitt er om jeg burde trene for eksempel to bicepsøvelser etter hverandre og bli ferdig med det, eller burde jeg først ta en bicepsøvelse, så en beinøvelse, og deretter returnere til biceps?

Velkommen til forumet!

Hvordan ser programmet ditt ut, altså hvilke øvelser har du med? Hvor mange dager trener du i uken. Det er en fordel å trene gjennom kroppen mer enn en gang i uken, og dette kan gjøres ved å velge et fullkroppsprogram eller å kjøre en 2-splitt over 4 dager (er det dette du gjør kanskje?).

Normalt sett er det vanlig å gjøre seg ferdig med en øvelse før man går videre til neste, og å begynne med de største muskelgruppene og avslutte med de minste. Dette kan dog tilpasses den enkelte utifra målsetningen med treningen, men i utgangspunktet kan det være fornuftig å gjøre det slik.

Hvis du skriver opp programmet ditt litt mer nøyaktig er det lettere for folk å komme med input på hva du kan forbedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et etterlengtet skikkelig svar.

Ja, jeg trener 2-splitt over 4 dager. Har også kjørt fullkroppsprogram over visse perioder for å få litt variasjon. Øvelsene varierer stort sett, så derfor blir det gjerne vanskelig å sette opp treningsprogram. På en vanlig dag vil det se noe slikt ut:

Dag 1:

Bryst; Benkpress (alltid), flies (av og til skråbenk)

Triceps: Nedtrekk tau, nedtrekk stang

Skuldre: Militærpress med stang og manualer

Dag 2:

Rygg: Markløft, Pull-ups, sittende kabelroing,

Biceps: Curls stang, curls manualer

Bein: Knebøy

Spørsmålet er ikke om jeg burde hoppe fra øvelse til øvelse slik jeg forstod din tolkning. Spørsmålet er hvilke øvelser jeg skal gjøre etter hverandre. Jeg gjør naturligvis alle øvelsene ferdig før jeg går videre. Jeg har en tendens til å trene en brystøvelse, deretter noe skulder og trieps, og deretter returnere til en annen brystøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...