Gå til innhold

Trenger hjelp med å hjelpe!


MarenH

Anbefalte innlegg

For 3 uker siden spurte en venninne meg om jeg kunne hjelpe henne å gå ned i vekt. Nå er hun litt småfeit, og målet er sixpac til sommeren... Jeg sa at jeg tvilte på at hun fikk sixpac så fort, men sa at jeg kunne hjelpe henne med både kosthold, trening og motivasjon. Jeg satt opp 3 ulike eksempler på hvordan en dag kunne se it ift mat, og fortalte henne hvor mange kcal hun skulle spise for å gå i underskudd. Jeg har ingen utdanning innen dette, men klarer likevel å anbefale en venninne å spise havregryn, kylling, grønnsaker og mager kesam fremfor boller til lunsj. Jeg ba henne også følge Børges nybegynnerprogram.

Så langt har hun kun klart en god ting, og det er å kutte ut snop o.l. Hun spiser ikke det jeg foreslo, og tror at en pose med yoghurtnøtter er greit (ja, nøtter er sunt, men ikke for mye når en skal ned i vekt). Hun kan ikke trene overkropp pga vondt i nakken, og heller ikke beina pga vondt i kneet..... I tillegg sier moren hennes at hun driver med langtidspining av kroppen, for den MÅ ha sukker i form av snop o.l. Det verste er at dette kommer fra en ernæringsfysiolog!

Jeg gjorde det også klart at hun ikke får drikke alkohol utenom på bursdagen sin (som er snart), men i dag skal hun på byn... Har også sagt til henne at hun skal si ifra hver 3. uke sånn at vi finner andre matvarer (så hun ikke går lei), og det vil si at det er tid for oppdateringer denne helgen. Spørsmålet er bare om jeg gidder å bruke tiden min på det når hun er sånn. Vet ikke hva jeg skal gjøre, for jeg kan ikke gå over folk som har utdanning innenfor dette! Blir så frustrert, kan noen gi meg råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sa det selv.....gidder du å bruke tid på det her mer? Du har gjort mer enn nok....noen trenger en skikkelig wak-up-call!

Trene og spise sunt skal dem ikke, men ete snop og på byen skal dem.......

DU må gjøre det enkelt for henne....vil du ende opp inaktiv i en alder av 40? Lyst på overskudd i hverdagen?Lyst til se bedre ut enn gj.snittet? Livskvalitet?

Make the picture black and white......

Fred ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna di må ville det selv. Jeg får inntrykk av at hun ikke virkelig vil bli sunn. Hun er ikke villig til å satse. Har selv en sånn venninne, bare at hun fikk en wake up call helt av seg selv da hun nådde 90 kg. Hun brukte unnskyldninger som at hun ikke hadde nok treningstøy å skifte i, at det ble for dyrt å vaske klærne hver gang (ettersom hun hadde så få plagg) og brukte egentlig mer tid på å sutre. Nå er hun på god vei til å bli sunnere.

Få venninna di til å lese ulike blogger, la henne finne inspirasjon, for akkurat nå tror jeg hun er bare helt tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo at hun vil det, men tror det blir en annen ting når det kommer til å faktisk GJØRE det. Hun er jo ikke overvektig, bare litt... lubben :p Så om hun ikke gjennomfører dette er det ikke sånn at hun blir invalid i en alder av 40 liksom. Sånn hun lever fra før er liksom greit, men ikke greit for å nå målet sitt. Men ja, tror jeg bare må innse at jeg ikke kan bry meg for mye om andre når de ikke bryr seg selv en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun sier jo at hun vil det, men tror det blir en annen ting når det kommer til å faktisk GJØRE det. Hun er jo ikke overvektig, bare litt... lubben :p Så om hun ikke gjennomfører dette er det ikke sånn at hun blir invalid i en alder av 40 liksom. Sånn hun lever fra før er liksom greit, men ikke greit for å nå målet sitt. Men ja, tror jeg bare må innse at jeg ikke kan bry meg for mye om andre når de ikke bryr seg selv en gang..

inaktiv el ikke...hadde hu gjort det samme for deg?:eek:U know the answer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo at hun vil det, men tror det blir en annen ting når det kommer til å faktisk GJØRE det. Hun er jo ikke overvektig, bare litt... lubben :p Så om hun ikke gjennomfører dette er det ikke sånn at hun blir invalid i en alder av 40 liksom. Sånn hun lever fra før er liksom greit, men ikke greit for å nå målet sitt. Men ja, tror jeg bare må innse at jeg ikke kan bry meg for mye om andre når de ikke bryr seg selv en gang..

Det er mange som vil, men som ikke gidd når de oppdager at man faktisk må jobbe for å få kroppen man vil ha.

Jeg kjenner jeg blir helt gal av sånne som klager og spør om råd, når de egentlig ikke ønsker å gjøre annet enn å fortsette å sitte i sofaen og spise godteri.:thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte ting føler jeg at folk må finne ut av selv. Å endre livsstil er en av disse tingene. Er kjempe kjekt å hjelpe andre, og har en kompis som jeg drar med på løpetur 2 ganger i uken, og andre som spør om tips her og der. Det motiverer meg å kunne hjelpe, og det motiverer de å få et spark bak! Men ingenting ville skjedd om ikke de har lyst til å virkelig å gjøre noe fra starten av (som nevnt av alle over her:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...