Gå til innhold

Søker hjelp til og komme i gang ( både treningsopplegg og diethjelp)


Anbefalte innlegg

Heisann.

Er helt ny her inne, men har lest mye fint og bra her inne i en tid.

Jeg er en gutt på 22år, som ønsker og justere vekten litt og øke muskelmassen min.

Er 1.83 høy og veier ca 84kg.

Lurer på om noen kan hjelpe meg med og sitte sammen et trenings- og diet program.?

Er ganske ny innen alt her, så det er mye nytt og ikke alt jeg skjønner. :)

-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 måneder senere...

Trener du fra før? Har du tenkt å trene hjemme eller på helsestudio? (tenker på tilgang til utstyr)

Kosthold kommer an på hvor aktiv du er til vanlig og på jobb. På diett.no kan du få et ca tall på hvor mye kalorier du bør ligge på. Så er det om du skal ned i vekt, eller opp i vekt? Skal du litt ned, men likevel beholde muskelmassen i størst mulig grad så bør du få i deg nok proteiner- samt kanskje ikke ligge på så veldig stort kcal underskudd.

Hvis du leser litt mer rundt her, både i forum og artikler, så finner du kanskje ut litt mer om hva du vil :) Tror flere vil svare deg om du skriver litt mer om hvordan kosthold/trening er nå og hva målet er. Konkretisere bittelitt mer :)

(jeg er ny, så kan ikke svare så mye mer utdypende enn det, så skriv litt mer så får du nok noen gode råd)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du fra før? Har du tenkt å trene hjemme eller på helsestudio? (tenker på tilgang til utstyr)

Kosthold kommer an på hvor aktiv du er til vanlig og på jobb. På diett.no kan du få et ca tall på hvor mye kalorier du bør ligge på. Så er det om du skal ned i vekt, eller opp i vekt? Skal du litt ned, men likevel beholde muskelmassen i størst mulig grad så bør du få i deg nok proteiner- samt kanskje ikke ligge på så veldig stort kcal underskudd.

Hvis du leser litt mer rundt her, både i forum og artikler, så finner du kanskje ut litt mer om hva du vil :) Tror flere vil svare deg om du skriver litt mer om hvordan kosthold/trening er nå og hva målet er. Konkretisere bittelitt mer :)

(jeg er ny, så kan ikke svare så mye mer utdypende enn det, så skriv litt mer så får du nok noen gode råd)

Lykke til :)

Hei:)

Jeg har trent litt fra og til i en periode, ikke noe "fast mønster", men nå har jeg ikke vært noe særlig de siste 10-11mnd.

Det blir og trene på treningssenter, men har manualer hjemme også.

Jeg jobber med glass(vinduer,dører,rekkverk etc.) Så det blir en del løft i løpet av dagen. Så kan vel si at jeg er aktiv i jobb, ikke noe kontorsitting akkurat.

Jeg veier rundt 82kg og er rundt 183cm høy. Er ikke noe "feit" eller sånn, men er vel nærmere "slapp i fisken". Kunne ønsket og strammet opp, kvittet meg med litt mage. Kanskje funnet fram igjen magemusklene etter gammelt.

Takk for svaret ditt, og håper mitt kan være til litt mere hjelp :)

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:)

Jeg har trent litt fra og til i en periode, ikke noe "fast mønster", men nå har jeg ikke vært noe særlig de siste 10-11mnd.

Det blir og trene på treningssenter, men har manualer hjemme også.

Jeg jobber med glass(vinduer,dører,rekkverk etc.) Så det blir en del løft i løpet av dagen. Så kan vel si at jeg er aktiv i jobb, ikke noe kontorsitting akkurat.

Jeg veier rundt 82kg og er rundt 183cm høy. Er ikke noe "feit" eller sånn, men er vel nærmere "slapp i fisken". Kunne ønsket og strammet opp, kvittet meg med litt mage. Kanskje funnet fram igjen magemusklene etter gammelt.

Takk for svaret ditt, og håper mitt kan være til litt mere hjelp :)

Erik

Hei igjen :)

Så egentlig skal du ikke noe særlig ned i vekt? Bare få ned fettprosent litt?

Jeg ville startet med å logge inn på diett.no og legge inn samme info der, da vil du få er ca estimat av hva du trenger av kalorier til vanlig. Og utrolig grei side til å holde kontroll på hva du får i deg av karbohydrater, fett og protein :)

Det er viktig å få i seg nok proteiner for å ikke miste muskelmassen, spesielt når du skal bygge mer muskler (og også ved vektnedgang fordi man vil miste minst mulig muskler, mest mulig fett).

Er endel artikler om proteinbehov her inne du kan lese, ville nok lagt meg på 2 kg pr kg du veier i hvert fall. Får du ikke nok gjennom maten kan proteinpulver være greit å ha.

Mange veier til Rom:

- hvordan veien videre er, kommer an på hva du foretrekker. Noen går på "ekstreme" dietter en kort periode for å ta av kjapt, for etterpå å konsentrere seg om å bygge muskler. Noen liker å ta det gradvis. Siden du ikke skal ned noe særlig ville jeg ikke ligger på noe særlig kcal underskudd, enten på vedlikehold, eller litt under (250-500) og så sett om treningen tok seg av resten. Hvis det ikke gir nok resultater kan du gå ned litt mer på kcal. Men står kjempemye rundt på forum om måter og tips- prøv å finne ut noe som du kan trives med :) (Jeg har funnet noe som passer meg- og jeg føler ikke jeg er på diett, og jeg er mett hver dag og går ned i vekt )

Trening: like mange måter her :p Men du bør jo ha mest styrke og mindre kardio siden målet ditt er å få mer muskler. (logisk :p )

Men noen trener hele kroppen hver gang, noen deler treningen slik at hele kroppen er trent på tre økter (eller to eller annet), det er litt etter hvor mange ganger i uken du tenker å trene :) feks hele kroppen tre ganger i uken, to ganger kardio. Eller dele i tre og en kardio- her er det bare hva som passer deg. Noe er sikkert mer optimalt enn annet, men all trening er jo bedre enn ingenting tenker jeg.

Her kan jeg igjen bare anbefale å lese litt, jeg er helt ny så vet ikke så mye selv enda :)

Men mitt beste tips må være og bruke diett.no, den har hjulpet meg mye. Fått noen overraskelser og når jeg har sjekket diverse mat… ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg registrert meg på Diett.no. Har fått et optimalt inntak av kalorier på 3032kcal. Men ligger vel litt under nå, ligger på rundt 2100-2200kcal. Gjør dette noe?

Har kommet meg litt på trening i det siste også, har trent bare rolig og greit for og komme inn i treningen igjen. Ligger litt større vekt på utførelse enn max vekt, for en tid nå.

Men noen som har et bra sammensatt treningsprogram? Med fokus på forskjellige områder hver enkelt dag? Split det heter kanskje? Jeg er ny, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk:)

Men er det noen som har eg "ferdig" program jeg kan begynne på. Tenker å trene ca 4-5 ganger i uken. Er mye og sitte seg inn i, så om noen har et prog. jeg kan gå rett på, ville det hjulpet meg tror jeg:)

Trener du fire ganger i uka ville jeg gått for en to-splitt eller et fullkroppsprogram. Hvis du søker i søkefeltet øverst vil du finne artikkler om mange ulike programmer, så kan du jo se om det er noe som du føler passer for nettopp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...