Gå til innhold

Balansen mellom styrke og utholdenhetstrening?


Maria S

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fram til nå trent spinning eller løping (5-10km) tre ganger i uken, etterfulgt av lett styrke, dvs lette manualer på armer og skuldre, mage og mye uttøyning. Jeg er fornøyd med vekta, men ønsker å definere musklene all over, og få tydelige magemuskler - altså erstatte noen kilo fett med muskler. Har tenkt å starte på det programmet for nybegynnere, men spørsmålet mitt er, kan jeg kombinere 3 økter med styrke og 3 økter med utholdenhet i uken, eller vil dette virke mot sin hensikt? Jeg ønsker å fortsette med spinning og løping, men etter å ha lest en del her inne er det jo tydelig at definerte magemuskler er et resultat av styrketrening. Og hvordan skal jeg forholde meg til proteinpulver? Forslaget i programmet for nybegynnere sier 20-40 g proteinpulver rett etter styrketrening er supert, men jeg har aldri prøvd det og lurer på hvor stor hensikt dette har for meg?

Maria :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i utgangspunktet ikke noe problem, men du må passe på å få i deg nok mat! Største problemet er som oftest en stor treningsmengde med alt for lite mat, da kan man gå på en smell..

Får du i deg nok protein (2 - 2,5 g pr kg kroppsvekt) har du ikke behov for proteintilskudd. Får man ikke nok protein gjennom kosten kan tilskudd være et godt supplement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til det med proteinpulver rett etter styrketrening.. det viktigste er å få i seg protein rett etter trening, helst innen en halvtime, (ifht. økt muskelmasse, restitusjon osv), og mange velger shaker med pulver fordi det er det enkleste - der man står i garderoben, liksom. :) Om du heller synes det er bedre med en boks Cottage cheese, eller en boks med YT, eller litt sjokolademelk, eller en brødskive med laksepålegg eller egg, eller... så gjør du det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg kanskje det kan være greit å prøve proteinpulver for en periode. Vet at jeg ikke er flink nok til å spise rett etter trening, men å tilsette litt proteinpulver i vannet skal jeg alltids klare ;) Proteinpulver vil vel være mye sunnere enn sjokolademelk uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007
Da tror jeg kanskje det kan være greit å prøve proteinpulver for en periode. Vet at jeg ikke er flink nok til å spise rett etter trening, men å tilsette litt proteinpulver i vannet skal jeg alltids klare ;) Proteinpulver vil vel være mye sunnere enn sjokolademelk uansett?

Hvis du leser på forsiden til fitnessbloggen så vil du se at det er en sak om sjokolademelk etter trening der;) Sjokolademelk er overraskende bedre enm hva de fleste tror:)

Sjokolademelk for the win :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha bedre definerte muskler, må du gjøre enten...

A) Øke muskelmassen, som bidrar til at forholdet mellom fett og muskler endrer seg i positiv retning av muskelmasse

B) Senke fettprosenten, som fører til det samme

Hva du ønsker å gjøre mener jeg burde være avhengig av nåværende form. Er man veltrent, med et lag av spekk på magen, hjelper det å gå på diett for å fjerne fett. Er man derimot relativt tynn, og mangler styrke/muskler, skal du jobbe hardt for å få mer synlig musklatur.

Ser meg enig med Rikkewa, og anbefaler deg å kjøre mer tung styrketrening. Du blir ikke mer markert og større av å løfte små vekter mange ganger (og ikke bli sliten). Vekten må være såpass at den blir tung (og dermed tvinger kroppen til å endre seg). Du får søke på fitnessbloggen etter artikler om jenter og styrketrening for å avlive noen myter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...