Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fram til nå trent spinning eller løping (5-10km) tre ganger i uken, etterfulgt av lett styrke, dvs lette manualer på armer og skuldre, mage og mye uttøyning. Jeg er fornøyd med vekta, men ønsker å definere musklene all over, og få tydelige magemuskler - altså erstatte noen kilo fett med muskler. Har tenkt å starte på det programmet for nybegynnere, men spørsmålet mitt er, kan jeg kombinere 3 økter med styrke og 3 økter med utholdenhet i uken, eller vil dette virke mot sin hensikt? Jeg ønsker å fortsette med spinning og løping, men etter å ha lest en del her inne er det jo tydelig at definerte magemuskler er et resultat av styrketrening. Og hvordan skal jeg forholde meg til proteinpulver? Forslaget i programmet for nybegynnere sier 20-40 g proteinpulver rett etter styrketrening er supert, men jeg har aldri prøvd det og lurer på hvor stor hensikt dette har for meg?

Maria :)

Fortsetter under...

Det er i utgangspunktet ikke noe problem, men du må passe på å få i deg nok mat! Største problemet er som oftest en stor treningsmengde med alt for lite mat, da kan man gå på en smell..

Får du i deg nok protein (2 - 2,5 g pr kg kroppsvekt) har du ikke behov for proteintilskudd. Får man ikke nok protein gjennom kosten kan tilskudd være et godt supplement.

I forhold til det med proteinpulver rett etter styrketrening.. det viktigste er å få i seg protein rett etter trening, helst innen en halvtime, (ifht. økt muskelmasse, restitusjon osv), og mange velger shaker med pulver fordi det er det enkleste - der man står i garderoben, liksom. :) Om du heller synes det er bedre med en boks Cottage cheese, eller en boks med YT, eller litt sjokolademelk, eller en brødskive med laksepålegg eller egg, eller... så gjør du det. :)

Da tror jeg kanskje det kan være greit å prøve proteinpulver for en periode. Vet at jeg ikke er flink nok til å spise rett etter trening, men å tilsette litt proteinpulver i vannet skal jeg alltids klare ;) Proteinpulver vil vel være mye sunnere enn sjokolademelk uansett?

Gjest Brukernavn007
Da tror jeg kanskje det kan være greit å prøve proteinpulver for en periode. Vet at jeg ikke er flink nok til å spise rett etter trening, men å tilsette litt proteinpulver i vannet skal jeg alltids klare ;) Proteinpulver vil vel være mye sunnere enn sjokolademelk uansett?

Hvis du leser på forsiden til fitnessbloggen så vil du se at det er en sak om sjokolademelk etter trening der;) Sjokolademelk er overraskende bedre enm hva de fleste tror:)

Sjokolademelk for the win :D

Annonse

Skal du ha bedre definerte muskler, må du gjøre enten...

A) Øke muskelmassen, som bidrar til at forholdet mellom fett og muskler endrer seg i positiv retning av muskelmasse

B) Senke fettprosenten, som fører til det samme

Hva du ønsker å gjøre mener jeg burde være avhengig av nåværende form. Er man veltrent, med et lag av spekk på magen, hjelper det å gå på diett for å fjerne fett. Er man derimot relativt tynn, og mangler styrke/muskler, skal du jobbe hardt for å få mer synlig musklatur.

Ser meg enig med Rikkewa, og anbefaler deg å kjøre mer tung styrketrening. Du blir ikke mer markert og større av å løfte små vekter mange ganger (og ikke bli sliten). Vekten må være såpass at den blir tung (og dermed tvinger kroppen til å endre seg). Du får søke på fitnessbloggen etter artikler om jenter og styrketrening for å avlive noen myter ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...