Gå til innhold

Beintrening med dårlig kne??

Kis1

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter med en bruskskade i kneet, som fører til at jeg nesten ikke trener bein i det hele tatt.....Jeg vet jo selv at dette er noe jeg bør gjøre, men tør ikke utsette kneet for for stor påkjenning.....Dette går også utover ryggtreningen.....sist gang jeg tok vanlig markløft, så var det som om noen tok en gaffel bak kneskålen min og begynte å skrape....Ikke behagelig med andre ord....!!

Hvilke beinøvelser anbefales som er bra, men ikke belaster kneet for mye??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar! Har sjekket kneet, og ska mest sannsynlig operere kneet etter sommeren.....men kan nok ikke belaste det alt for mye uansett, så er på jakt etter gode øvelser for beina som ikke er alt for harde mot knærne mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt mye med knærene, som kiropraktoren min sa: Han viste ikke hva som hadde starta det (muligens en svak popileteus (muskel bak kneet), som igjen har ført til slark, slitasje ++

Men uansett, poenget mitt:

I perioder, så var dype knebøy + masse tøying tingen, kvart bøy og leg extensions var døden.

Nå som slitasjen har blitt værre så er knebøy (dype), døden.. Og føles ut som at noen skal ta livet av meg med tortur..

Men beinpress/hacksquat/knebøy til 90 grader i kneleddet er helt strøkent. + leg extensions, og lårcurl..

Så igjen, uten å bable for mye.. Det er veldig inviduelt i forhold til hvordan vi er satt sammens...

Prøv mye forskjellige øvelser, forskjellige varianter med tanke på dybde og bredde på beina etc.. Og rett og slett se hva som passer best for deg / dine knær.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfall/bulgarsk utfall med fremste fot langt framme (ca kne over hæl). Fokuser på å presse fra med hælen og ikke tærne.

Knebøy i smith med føttene lenger framme. Press fra med hælene her også.

Step ups.

Stopp hvis noe gjør vondt, uansett hva du gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Takk for svar! Har sjekket kneet, og ska mest sannsynlig operere kneet etter sommeren.....men kan nok ikke belaste det alt for mye uansett, så er på jakt etter gode øvelser for beina som ikke er alt for harde mot knærne mine :)

Hvordan går det med kneet etter operasjonen?

Sliter med samme greia sjøl.. Og som burny sier har jeg funnet ut at dype knebøy går bra:)

Leg extensions, bulgarske utfall og markløft er døden for knærne.

Og burny? Hvordan er det for deg hvis du skal gå i trapper, nedoverbakker, hoppe osv.. ?

Ikke meningen og bumpe en gammel tråd, men sliter fælt med dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv problemer med knærne, opererte det ene nå 19 des 2012 å fjernet brusk og skal ta det andre på nyåret, men trener bein fordet om og merket at dette gjorde hverdagen min mye lettere faktisk å mindre smerter. Kjører det meste uteom utfallsøvelser, der sier knærne stopp, men knebøy, beinspark, strake mark kjører jeg uten problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv problemer med knærne, opererte det ene nå 19 des 2012 å fjernet brusk og skal ta det andre på nyåret, men trener bein fordet om og merket at dette gjorde hverdagen min mye lettere faktisk å mindre smerter. Kjører det meste uteom utfallsøvelser, der sier knærne stopp, men knebøy, beinspark, strake mark kjører jeg uten problemer :)

Så bra! Spesielt bra at du klarer og trene knebøy og generell beintrening etter operasjonen uten problemer :)

Sliter selv ikke med så mye smerter i kneet, men kan være fordi jeg ikke gjør ting som jeg kjenner er ubehagelig.

Hvordan gikk du frem for å få denne operasjonen?

Og hvordan var det etter med tanke på hvile og opptrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Spesielt bra at du klarer og trene knebøy og generell beintrening etter operasjonen uten problemer :)

Sliter selv ikke med så mye smerter i kneet, men kan være fordi jeg ikke gjør ting som jeg kjenner er ubehagelig.

Hvordan gikk du frem for å få denne operasjonen?

Og hvordan var det etter med tanke på hvile og opptrening?

Herregud, det va 2 års mareritt før eg fekk gjennom noe som helst, jeg sleit jo og med at jeg hovna opp i kneleddene så så jo ut som jeg hadde et ballong under buksa på kne. Men tok gjennom fastlegen som igjenn henviste meg til en lege ved revmatisme avdelingen som konstanterte at det ikke var revmatisk men at der var brusk under kneskjellene mine.

Jeg ble operert 19 des og 21 des var jeg og krykkene på trening igjenn (trente overkropp), etter 4-5 dager gikk jeg sånn halvveis på foten igjenn og nå er det 14 dager siden i mårra så regner med en skikkelig beinøkt igjenn da så det er ikke noe form for "opptrening" Merker jeg kansje må jobbe litt med balansen, men ellers tror jeg det vil gå veldig bra :)

Det var en slik kikkhullsoperasjon så ett enkelt inngrep og om en er trent fra før vil en komme raskt tilbake sa legen og det har jo stemt, men vet jo enda ikke om det var brusken som var årsaken til smertene mine men hverfall en dårlig ting borte så får jeg bare fortsette treningen å håpe å tro at en dag vil ting være fikset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...