Gå til innhold

fra vektnedgang til styrketrening.


SiljeBabyphat

Anbefalte innlegg

Har nettopp blitt kvitt alle gravid-kiloene mine og ligger nå på 63-64 kg (er 174 høy).

Hoftene er allikevel brede som en låvedør pga mye sideflesk, backfat osv. Har blitt anbefalt å nå trene tung styrketrening for å forme kroppen og ikke gå mer ned i vekt. Jeg sliter allikevel med ideen om at dette skal hjelpe meg bli kvitt sideflesket mitt. Skal jeg kunne forme magen og samtidig bli kvitt sideflesk/backfat ved hjelp av styrketrening på de store muskelgruppene?

Noen som har lignende erfaringer? Som har klart å bli kvitt sideflesk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har trent styrke to måneder nå, uten at vekta har rørt seg, men fettprosenten må ha gått litt ned. For lovehandlsene er blitt mindre, rumpa har løftet seg litt. Det bredeste punktet på lår/rumpe har smalnet:) så ja det funker! Hadde mine tvil selv. Og ble oppgitt når jeg ikke gikk ned i vekt(null fremgang tenkte jeg da) men så tok jeg "etter" bilder og sammenlignet med bildene fra 1mnd siden, og da så jeg stor forskjell:D spesielt til at vekta ikke er blitt lavere. Bildene ligger i loggen min om du vil se. Jeg trener styrke 3ganger i uka.

Bruk målbånd på problemområdene og ta før-bilder så skal du nok se at det er stor forskjell til sommeren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener styrketrening forbrenner du fett (under trening) samtidig som du bygger muskler. Muskler øker hvileforbrenningen din, og er igjen med på å redusere fettprosenten, forutsatt at du har kontroll på matinntaket ditt.

Da jeg startet med treningen gikk jeg ikke ned mer enn to kilo på over et halvt år. Men midjemålet sank, musklene ble mer markerte, buksene ble alt for store, og folk rundt meg ga meg stadige komplimenter om at jeg var blitt så mye slankere og tightere i kroppen.

Med et par intervalløkter i uka er det nok enda lettere å droppe fettprosent (jeg gjorde ikke dette på denne tiden)

Kostholdsmessig anbefaler jeg deg mye proteiner, mye grønnsaker og nok sunt fett :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) da satser jeg på masse styrketrening og en kardioøkt i uken ;) jeg vet ikke hvordan jeg finner bildene dine :p hvordan gjør du det med kosthold?

Tror jeg linket riktig nå(?) http://forum.fitnessbloggen.no/threads/operasjon-badesesong.5527/page-2#post-212273

Jeg har omtrent kutta sukker og hvetemel helt. Bortsett fra på lørdager og bursdager etc. Og kroppen min trives veeldig med det:) baker masse selv med soya eller kokosmel, og sukrin, splenda og stevia som søtning. Så kostholdet mitt kan vel strengt tatt kalles lavkarbo:P Der må man prøve seg fram. Noen fungerer supert på lite karbs, andre trenger mer.

Ellers er jo ren mat bra, ikke halvfabrikata osv. Lager det meste fra scratch:)

Nå spiser jeg noen uker med kcal underskudd, og noen uker med mer mat for å holde forbrenninga igang.

Brukte diett.no for å loggføre det jeg spiste(den regner ut mendge protein, kcal, karbs og fett) og har takket være den sida fått en realitycheck på hva ting faktisk inneholder, og klarer meg stortsett uten den nå siden jeg har fått bedre oversikt over hva jeg får i meg:)

Ellers er det vel viktig å få i seg essensielle fettsyrer(her anbefales vel selolje tror jeg, men jeg tar bare omega3 kapsler for øyeblikket)

Og det går mye i proteinshaker her siden jeg sliter med å spise nok protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver å få i meg minst 130 gram proteiner, med mine 70 kilo, og samtidig ligge i kcalunderskudd for vektnedgang. Men hva som funker for meg, funker ikke nødvendigvis for andre. Vi har jo alle forskjellig utgangspunkt.

Du vil jo ikke ned i vekt, men i hovedsak kun ned i fettprosent, og kan derfor velge et litt annet utgangspunkt i kostholdet ;)

For kostholdet la bloggeren Blondejulie ut en fin post i dag. Den forteller grovt hva du burde kutte ut, og hva du burde basere innholdet i kjøleskap, skuffer og skap på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) jeg er ikke så utrolig flink på kortholdgreiene, har en samboer som vil ha kjappest mulig mat og en baby, hehe, men jeg gjør så godt jeg kan :) får fokusere på å få i meg mer proteiner:) hvor mange gram proteiner spiser du hver dag?

Jeg spiser ca. 140gr:) gang kroppsvekta. Med 2-2,5.

Tror det går bra så lenge du får i deg nok proteiner:) det er mer mettende enn karbohydrater uansett, så da er det lettere å unngå småspising. Du har jo gått ned så mye i vekt uansett, at det er vel mest snakk om forming av kroppen. Og da er proteiner og sunt fett viktigst:) Mukslene vil nok erstatte litt fett uansett. Jeg gikk jo som sagt ikke ned en kg. En gang, selv om jeg gikk inn noen cm. Den siste måneden:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp blitt kvitt alle gravid-kiloene mine og ligger nå på 63-64 kg (er 174 høy).

Hoftene er allikevel brede som en låvedør pga mye sideflesk, backfat osv. Har blitt anbefalt å nå trene tung styrketrening for å forme kroppen og ikke gå mer ned i vekt. Jeg sliter allikevel med ideen om at dette skal hjelpe meg bli kvitt sideflesket mitt. Skal jeg kunne forme magen og samtidig bli kvitt sideflesk/backfat ved hjelp av styrketrening på de store muskelgruppene?

Noen som har lignende erfaringer? Som har klart å bli kvitt sideflesk?

Styrketrening av store muskelgrupper vil hjelpe deg godt på vei. Jo større muskelmasse du har, jo mer energi vil kroppen forbruke. Men det er ingen hemmelighet at kondisjonstrening, i kombinasjon med et bra kosthold, er effektivt hvis fettet skal vekk.

Intensiv kardio vil kunne føre til at litt av det ekstra fettet du mister kanskje kommer fra mageregionen[1,2]

Ellers vil jeg anbefale kardio for generell helsegevinst og for å slippe å gjøre for store kutt i matinntaket ;)

My two cents for å bli kvitt "sideflesket":

- Styrketrening 2-3 ganger i uka (store muskelgrupper).

- Kondisjonstrening 3-4 ganger i uka.

- Spis mye proteiner (opp til 50%), karb rundt trening/utover kvelden og ligg i underskudd på kalorier.

1. "Addition of exercise training to dietary weight loss preferentially reduces subcutaneous abdominal adipocyte size in obese women. This may be of importance for the treatment of health complications associated with subcutaneous abdominal adiposity."

Addition of aerobic exercise to dietary weight loss preferentially reduces abdominal adipocyte size. Int J Obes (Lond). 2006 Aug;30(8 ):1211-6. Epub 2006 Jan 31.

2. "Regular exercise and improved aerobic fitness may target excess fat accumuation in the abdominal-visceral area to a greater extent than peripheral fat deposits. Even when an exercise program produces no loss in body weight, substantial reductions occur in abdominal subcutaneous and visceral fat."

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. 6th ed., 2006. McArdle, Katch & Katch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dessverre ingen som kan vite hvordan kroppen reagerer på noe, før du faktisk har prøvd. Uansett hvor mye vi vil, så er det ikke mulig å forme kroppen mer og fortere enn hva kroppen selv tillater. Og dersom man ikke har prøvd å gjennomføre det samme (redusering av fettprosent og øking av muskelmasse) tidligere, må du bare finne ut hva som funker for det.

Husk å ta bilder for å sammenligne, og bruk målebånd! Det er lettere å se endringer på denne måten, enn i speilet og på vekta :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...