Gå til innhold

Melk og helse


Velvet

Anbefalte innlegg

I en artikkel om at Tine fjerner fett fra H-melka fant jeg følgende kommentar, som jeg syns var litt spesiell og som jeg gjerne vil stille noen spørsmål om dersom noen kan besvare dette

Mine tilleggskommentarer i kursiv:

Jeg setter ikke så stor pris på homogeniseringen av melka - dette er som kjent kosmetisk ved å knuse fettpartiklene, så man slipper å vende kartongen før man heller seg et glass, fordi uhomogenisert melk, der er fettpartiklene så store at de raskt flyter opp på overflaten.

Det store problemet er at homogeniseringen gjør fettet for lett tilgjengelig for fordøyelsen, så blir melkefettet mer skadelig.

Blir melkefett skadelig av homogenisering? Det jeg har lest omhandler om at melkefett er såpass sunt at det bør frikjennes fra det skadelige stempelet sitt. Dersom det stemmer at melkefettet i melk blir knust av homogenisering og at vi dermed ikke kan fordøye fettet - har det da noen hensikt å drikke H-melk framfor f.eks ekstra lett melk med ekstra D-vitamin?

Det er og blir en smakssak, ikke alle liker lett eller skummet melk så godt, den blir bare ikke fyldig nok, så om fjerningen av fettet egentlig er for å redusere risikoen fra å drikke melk, pga fettinnholdet så hadde det jo vært bedre å la være å homogenisere melka!

Men sannsynligvis er det Tine som ønsker å "skumme fløten", bokstavelig talt, så de kan produsere litt mer smør!

Har homogenisering av melk noen slags annen funksjon enn å hindre at melkefett flyter til overflaten av melkekartogen slik at vi må "riste" kartogen mellom hver servering? Hva skjer egentlig med melka når den varmebehandles ett par ganger før den kommer i kartogen en plass nær deg?

Sitat fra Livenes Hage:"Homogenisert melkefett har så små partikler at de lettere kommer gjennom tarmveggen inn i blodet i ufordøyd tilstand der de ikke har noe å gjøre."

Pasteuriseringen kommer en ikke utenom, pga faren for bakterievekst, men som noen sier her, melk direkte fra kua, er uskåelig mht. smak og næringsinnhold, så heldige er de som kan få tak i slik melk! :)

Etter å ha lest det som står om pasteurisering, bl.a her: http://liveneshage.blogspot.com/2012/02/kumelk-pasteurisering-og-homogenisering.html, blir jeg heller skeptisk til å noensinne drikke melk igjen. Det kan da virkelig ikke være SÅ ille med melk som ikke kommer direkte fra kua?

Det største faremomentet med melka er for øvrig ikke fettet, da bare en bit ikke-mørk sjokolade tilsvarer mange glass melk. Og det er faktisk menn som er mest utsatt! For kalsium-innholdet kan gi tidligere prostatabesvær hos menn pga forkalkninger, i form av avleiringer av kalsium, som gir irritasjoner og redusert fertilitet og økt risiko for prostatakreft.

Dette er nylig blitt funnet ut som en sannsynlig sammenheng, og mer forskning må til, hvorvidt tilførselen av for mye kalsium kan ha andre skadelige virkninger, om også andre forkalkninger kan skyldes (for) høy tilførsel av kalsium. For det må en også en betennelsesprosess til for at kalsiumet skal være skadelig, og ikke alle får slike prosesser, slik ikke alle tar skade av høyt kolesterol, her er det omdiskutert hvor skadelig _litt_ høyt kolesterol egentlig er, om det er betennelsesprossessen i årene som egentlig er synderen og høyt kolesterol og/eller nivå av kalsium bare tilrettelegger.

Melk er i utgangspunktet så sunt, at vi får håpe at man finner ut hva som skaper disse betennelsesprosessene, men foreløpig kan det se ut til at menn i familier der prostatabesvær er kjent, bør drikke lite melk, man tror som sagt den høye forekomsten av prostatakreft i Norge, _kan_ ha en sammenheng med høyt forbruk av melk, og da hjelper sannsynligvis det ikke å drikke skummet melk!

Jeg måtte google dette og se om jeg fant undersøkelser som støttet dette. Det jeg fant var undersøkelser hvor det konklusivt var kommet fram til ingen direkte sammenhenger mellom kalsium og prostatakreft, men også at prostataproblemer kan behandles med mindre mettet fett og rødt kjøtt i kosten. Sistnevnte kom fra det jeg vil si er ikke-heltpålitelige kilder. Kan noen støtte eller motbevise dette synet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Framstår som konspirasjonshypoteser for min del. Noen henger seg alltid opp i alle mulige detaljer. Har aldri hørt at fettpartiklene blir så små at de penetrerer tarmveggen. Hvor er studiene som viser dette? Hvordan har vedkommende som framsetter påstanden funnet ut dette?

Det ble nok ikke presentert noen kilder i denne kommentaren. Jeg syns den var såpass lang og full av teorier/påstander jeg ikke hadde noe grunnlag for å konkludere med kunne stemme eller ikke selv heller. Derfor hadde jeg håpet at noen kunne bekrefte eller avvise disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...