Gå til innhold

Godt stekt - bra/ikke bra?


Lily

Anbefalte innlegg

Når jeg tilbereder mat, så er jeg ofte glad i ting litt godt stekt - særlig grønnsaker!

Har vel kanskje hørt at det å oversteke/svi maten ikke er så bra. Men jeg er litt usikker på hvor "ille" det er, eller om det faktisk bare er en myte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brent fett og brent protein er visstnok ikke bra. Fettet oksiderer på for høy varme og oksidert fett er ikke sunt etter de fleste eksperters mening, selv om det ikke er forsket så veldig mye på dette (det er imidlertid en myte at flerumettet fett blir til transfett ved høy varme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da...

Jeg steker grønnsakene mine til de litt brune/sorte alle sammen :p Det er jo da de smaker godt! Basilusker er jeg ikke redd for, hehe :blush:

Men det er vel bare mikronæringsstoffene som forsvinner, og ikke makronæringsstoffene (karbohydrater, fett og proteiner)?! :huh:

Brent fett og brent protein er visstnok ikke bra. Fettet oksiderer på for høy varme og oksidert fett er ikke sunt etter de fleste eksperters mening, selv om det ikke er forsket så veldig mye på dette (det er imidlertid en myte at flerumettet fett blir til transfett ved høy varme).

Jeg har vel hørt at brent fett ikke er bra, men er brente proteiner det også? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svidd mat er veldig ille.. Desto mer svart kjøttet/fuglen//fisken blir, desto mer polyaromatiske hydrokarboner finner du i maten.. Polyaromatiske hydrokarboner er kreftfremkallende da de interkalerer i DNA'et vårt, som fremprovoserer mutasjoner, som igjen kan føre til kreft... Not good...

edit: (Interkalere - legger seg mellom to baser i den ene enkelttråden i DNA'et)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men... Men... Men.. Har fobi mot blod som tyter ut av det jeg spiser.

Men det er da en mellomting mellom blod og kullbrikket? All den deilige kjøttsafta! mmmmm.....

perfect+steak.jpg

Å vips kjente man at det var på tide med frokost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe med det. Det er jo godt når andre lager det ;) Det blir bare overstekt hver gang jeg lager det, fordi jeg aldri anser det som 'ferdig nok'. Bu-hu.

Lite tips, bruk trikset i videoen, du kjenner på "spretten"/fastheten hvor ferdig det er ved å stikke fingeren i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør unngå forkulling. Ellers gjør det ingenting om maten er godt stekt, bare ikke den er svidd svart

Jeg spiser den nok ikke forkullet ;) Men at den blir over gjennomsnittet godt stekt er nok ganske sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...