Gå til innhold

ThoraxTrainer / Stakemaskin


bruuuuukernavn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen har erfaring med bruk av stakemaskinen som tilbys på enkelte SATS-sentre i Oslo.

Det begynner å nærme seg skisesong og jeg kunne tenke meg litt "skikondis" før snøen kommer.

Til vanlig trener jeg styrke tre ganger i uken etter MYO-prinsipper, 5x5 og litt div annet som jeg har snekret sammen selv slik det passer meg. Nå vurderer jeg å ta en pause fra styrketreningsrommet og fokusere maksimalt på denne stakemaskinen. Den skal visst gi både kondis og styrke i overkroppen.

Er det noen som har erfaring med hvordan man bruker denne i trening. Er det mulig å lage et spesifikt program for denne maskinen, f.eks slik man lager program til maratonløpere? Eller er dette bare som en oppvarmingsmaskin å regne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stiller meg skepsis til styrke i overkroppen, utholden muskelatur derimot kan du se etter. Vi har en lignende stakemaskin på senteret. Da jeg snakket med personer som aktivt går på ski så kunne de fortelle et og annet som jeg er for lite ski-teknisk annlagt til og forstå, men i bunn og grunn at den fungerte greit som oppkjøring, men ikke til skikkelige treninger.

Mye a problemet lå i snorene som blir brukt (maskinen vi har bruker snorer fra toppen) som ikke ga riktig nevromuskulær tilnærming som ved staking.

Mer en det tør jeg ikke uttale meg om, har testet den selv, men siden jeg IKKE går på ski så kan jeg ikke uttale meg noe mer om at pulsen min steig - noe som forsåvidt er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innspill, men jeg la ikke stavene på hylla uten å prøve dette selv. Noe jeg gjorde for bare noen minutter siden :)

Er enig med dine treningspartnere at dette var ulikt vanlig ski, og stakingen kan nok ikke sidestilles med original skistaking. Men du verden så sliten jeg ble! Jeg trodde jeg var i relativt grei form kondismessig, men dette her tok kaka altså.

Nå var det første gang jeg prøvde denne maskinen og slet litt med å finne riktig tempo og teknikk. Skulle jeg gå for maksimal utnyttelse av armene, eller tenke effektiv å ta i mindre fra topp-posisjon slik som jeg ville gjort i det fri?

Jeg prøvde litt forskjellig men fant ikke helt riktig "innstilling". Så dette må jeg finjustere framover.

Det er nok også riktig at man ikke bygger nevneverdig mye volum av en slik trening, men jeg tror absolutt man kan få utholden muskulatur. Men jeg spurte om styrke og ikke størrelse, og jeg tror absolutt dette vil kjennes i ryggen i morgen. Og dermed ett skritt nærmere en bedre skisesong når snøen kommer.

Pluss: Veldig effektiv oppvarmingsmaskin. Man blir raskt sliten og mør i ganske store deler av kroppen om man tar i ordentlig. Også beina hvis man drar fra skikkelig og bøyer kroppen.

Minus: Jeg fant ikke ut hvordan man kan lage programmer og stille inn motstanden. Nå var det bånn gass til jeg segnet om på gulvet. Det var ikke noen "turmaskin" som lar deg gå vanlig langrenn, det var ren skjær staking hele veien.

Jeg kommer ikke til å legge bort vektene til forden for denne, men istedenfor spinning tror jeg absolutt denne vil komme til nytte. Spinning en dag, staking dag to foreksempel. Den er egentlig ganske lik spinningsykkel vs vanlig sykkel. Der må man jo også tråkke hele tiden for at hjula skal gå rundt. Og sånn er det med stakingen også. Men så er det jo en treningsmaskin også da. Ikke et substitutt for Markasøndagen :)

Karakter 4/5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innspill, men jeg la ikke stavene på hylla uten å prøve dette selv. Noe jeg gjorde for bare noen minutter siden :)

Nå var det første gang jeg prøvde denne maskinen og slet litt med å finne riktig tempo og teknikk. Skulle jeg gå for maksimal utnyttelse av armene, eller tenke effektiv å ta i mindre fra topp-posisjon slik som jeg ville gjort i det fri?

Det er nok også riktig at man ikke bygger nevneverdig mye volum av en slik trening, men jeg tror absolutt man kan få utholden muskulatur. Men jeg spurte om styrke og ikke størrelse, og jeg tror absolutt dette vil kjennes i ryggen i morgen. Og dermed ett skritt nærmere en bedre skisesong når snøen kommer.

Karakter 4/5

Jeg tror du muligens vil ha størst utnytte av sistnevnte anngående teknikk, ettersomm du vil ha tilnærmet lik ski-gåing. Styrke for armer kan du trene på mer hensiktsmessig vis ;)

Jeg tenkte ikke på volum, jeg tenkte på styrke. Du får nok utholden muskelatur, men tror ikke du løfter nevneverdig mer i triceps ext eller biceps curl om du tasser rundt på den maskinen. Jeg kjenner det fint i lårene når jeg har løpt, men jeg blir ikke eksepsjonelt mye stærkere av den grunn ;)

Min oppfatning er at den maskinen kan brukes som et fint verktøy mtp oppvarming till sesongen, slik som du nevner. Også som oppvarming eller generell lek. Jeg ser på den som ved Tredemølle vs Løpe ute da noe av de samme prinsippene er tilstede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...