Gå til innhold

Ikke ned i vekt men fettprosent?


Therese0

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 24 år og kunne tengt meg og stramme opp litt rundt mageregionene spessielt (kjælighets håndakene, som velter utover truse og buksekanter) og bli litt mer muskuløs

Jeg er ikke overvektig og vill derfor ikke ned i vekt (har vært undervektig hele mitt liv og er nå endellig oppe på en normalvektig BMI, jeg er 161 cm og ligger på rundt en 51 kg) så noe slanking er uaktuelt, kan godt gå opp noen kg men da i form av muskler;)

Jeg har regnet ut at ved lett aktivt trening bruker jeg 1667 kcal, mens ved moderat trening ligger jeg på enn 1914 kcal. Har tengt å "step up the game" nå etter påske.

Så har jeg da lest litt rundt omkring for å sette meg mest mulig inn i det så det blir gjort skikkeli. Og jeg har fådd forståelse for at hvis du skal holde vekten skal du ikke spise mer en det du forbrenner i løpet av en dag, og ned i vekt skal du holde den 500 til 1000 under(?) Så da lurer jeg på om jeg i mitt tilfell der jeg ikke vil ned i vekt antall kg, men i fettprosent. Skal jeg da spise like mye kcal som jeg forbrenner og heller trene litt mer/hardere eller kan jeg gå litt under? Og hvor mye under ca uten at jeg ender opp som et levende skjelett? Leste også at jeg skal spise ca 100 gram proteiner også i løpet av dagen (2g pr kg kroppsvekt) er dette utenom eller kan jeg legge det inn i en eventuell dagsmeny? (skal begynne og telle kcal, så hvist noen vet om grei måte, evt app til iphone så kan gjøre det litt lettere å følge med på hadde det vært fint å få høre om:thumbsup: )

Har tenkt og trene 3-4 ganger i uken, primært styrke (mer hvist man får tid) og på treningsfrie dager gå seg en tur, evt sykle når snøen forsvinner. Sykling har jeg også tenkt og begynne med til og fra jobb og trening når været tillater det. Er ikke så langt, men alle monner drar, og det verste jeg gjør er å løpe på disse tredemøllene. Jeg jobber i dagligvaren så det blir litt gåing iløpet av en arbeidsdag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ingen ekspert på dette området - men det som har fungert for meg var å begynne med TUNG styrketrening. Spise ren og sunn mat (typ kyllingfilet, biff o.l istedenfor halvfabrikata), masse grønnsaker og litt mindre karbohydrater(men dropper det ikke helt). På matfronten har jeg hatt fokus på å få i meg nok protein (vertfall 2g/kg kroppsvekt) og 'fyllt på' kcal kvoten med det som passet seg ellers. :p

Jeg har ikke gått ned noe som helst i vekt - men fettprosenten har virkelig endret seg (ligger før og underveisbilder i loggboken min hvis du vil ta en titt. :)

Diett.no er gratis og et veldig bra verktøy for å logge hva du får i deg. :)

Før jeg begynte å trene styrke slet jeg med å få i meg nok mat - og har hele tiden økt kcal inntaket for å komme opp på 'rett' nivå. Nå ligger jeg på ca 2000-2200kcal til dagen. Hvis jeg spiser for lite så merker jeg at fremgangen på trening stopper opp og at jeg ikke blir sterkere. Siden du skrever at du har vært undervektig hele livet er det spesielt viktig at du får i deg NOK mat! Men vertfall jeg merker fort om jeg spiser for lite - da jeg som nevnt ikke klarer å prestere på trening, og bare føler meg slapp og sliten hele tiden - så da øker jeg med ca 150-200kcal dagen. (Da jeg begynte lå jeg på 1300kcal dagen - noe som er ALT for lite! Så har økt jevn og trutt siden den gangen)

Du skriver ikke noe om du følger et treningsprogram eller ikke, eller om du er nybegynner på styrketrening. Men hvis du er det, og du ikke følger et program så kan jeg virkelig anbefale RYP. Det gjorde underverker for meg. :)

Lykke til!

Edit: kan jo nevne at jeg er 170cm og 62,5kg så du har noe og 'sammenligne' med i forhold til kcal og sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel godt gjøres å gå ned i fettprosent uten å gå ned i vekt? Det kreves et kaloriunderskudd for å gå ned i fettprosent/vekt, og man greier ikke øke i muskelmasse samtidig som man går ned i fettprosent (såfremt man ikke bruker steroider)...

Det går helt fint - I did it. Men det tar tiiiiid. Man kan ikke ligge for mye i underskudd siden det vil gå utover fremgangen på styrketreningen. Men jeg har ikke gått ned noe som helst - men fettprosenten har virkelig endret seg. Og nå tar jeg min egen kroppsvekt i knebøy - så jeg har blitt betraktelig mye sterkere også... Og jeg bruker ikke steroider! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vel ikke gått ned drastisk mye i fettprosent da :)

Nah.. jeg har jo aldri målt fettprosenten nøyaktig. Så hvor stor forskjell det er sånn vet jeg ikke. Men mine 'lovehandles' er vertfall blitt mye mindre - og resten av kroppen har også blitt mer definert. :) Men som sagt - det går tregt da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...