Gå til innhold

Redusere fettprosenten - hjelp?!


ata

Anbefalte innlegg

Heiheii!

Jeg har endelig etter flere måneder med lusking her inne, mannet (kvinnet) meg opp til å endelig spørre om tips og råd. Målet mitt er først og fremst å redusere fettprosenten slik at bikinikroppen er klar til sommeren :cool: (Og å bli sterkere så klart)

Jeg er 17år, 166cm høy og veier 51kg. (Jeg vet at dette er lite, men jeg har alltid vært slank) Men nå begynner jeg og bli rimelig lei av det øverste fettlaget på magen. Jeg har googlet og lest i håp om å finne ut hva jeg kan gjøre for å fjerne dette plagsomme magefettet.. Kan vel si at jeg har tilegnet meg mye kunnskap, samtidig som jeg bare har blitt mer forvirret.. Så nå som sommeren nærmer seg med stormskritt trenger jeg virkelig en oppklaring, før det er for sent.

Det står jo så og si over alt at man skal ligge i kcal-underskudd for å gå ned i fettprosent, jeg ligger i dag på rundt 1500-1600kcal om dagen, og trener styrke 4-5 ganger i uken og kondisjon 1-2.

Men så kom jeg over denne http://fitnessbloggen.no/trenger-du-egentlig-a-slanke-deg-mer/ artikkelen, og lurer på følgende; Skal jeg ligge i kcalunderskudd, eller skal jeg spise slik at jeg vedlikeholder vekten, eller hva??

Så alle dere kunnskapsrike og flinke mennesker her på fitnessbloggen: HJELP!

Tar i mot alle svar med åpne armer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, ikke fokuser på vekt, men heller på hvordan du ser ut og hvordan du presterer på trening. Det gir som regel nok indikasjon på hvordan formen er.

Fettprosent oppnås best ved endringer i kosten. Hvis du skriver ned hva du spiser; hvilke matvarer og i hvilke mengder per dag, så kan vi se over det og komme med kommentarer på hvor du bør evt. bør foreta endringer. Man spiser selvfølgelig ikke det samme hver dag, men sånn noenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener styrke 4-5ganger i uken.

Fortell litt mer, eller fortell alt.

Hvilke øvelser, hvor mange sett og repetisjoner. Og sist men ikke minst, hvor mye løfter du.

Jo mer info du gir om deg selv, jo bedre hjelp får du.

Mitt beste tips er og lese i loggbøkene her inne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri fokusert noe spesielt på vekten, tenkte bare det var lurt å nevne høyde og vekt :)

I forhold til hvordan jeg ser ut, så er jeg ikke så utrolig misfornøyd, bortsett fra dette hersens magefettet.. Føler selv jeg presterer bra på trening, har økt en god del i styrke siden jeg startet med skikkelig styrketrening i september :D

Frokost/lunsj består som regel av enten; omelett med 1 helt egg, 2 eggehviter og 1dl melk, tunfisksalat eller 2-300g cottage cheese/mager kesam + et eple/skyr.

Middag kan være alt fra a til å, i og med at jeg bor hjemme er det vanskelig å få til den maten jeg ønsker å spise, og som resten av familien spiser. Jeg PRØVER så hardt jeg kan å få familien til å spise mere grønnsaker og kjøtt, men det er ikke så veldig lett. Men det hender seg at jeg lager min egen middag, og da blir det som regel 2-300g kyllingfilet/ strimlet svinekjøtt eller sei/laks + grønnsaker og ovnsbakte poteter (nam!)

Kveldsmat: Stort sett lik frokosten og lunsjen, hender jeg spiser 3-4 knekkebrød hvis jeg får skikkelig lyst på pålegg :D

Takk for svar forresten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener styrke 4-5ganger i uken.

Fortell litt mer, eller fortell alt.

Hvilke øvelser, hvor mange sett og repetisjoner. Og sist men ikke minst, hvor mye løfter du.

Jo mer info du gir om deg selv, jo bedre hjelp får du.

Mitt beste tips er og lese i loggbøkene her inne!!

Har delt opp treningen til en 3-splitt, varierer fra uke til uke hvilke muskelgrupper jeg velger å trene 2 ganger i uken :)

Jeg trener hovedsakelig med 8 reps og 3 sett, og følgende øvelser:

triceps og rygg:

Dips 8x3 bw + 5kg

pushdown 8x3 37,5kg

triceps extention 8x3 25kg

Nedtrekk bredt grep 8x3 38kg

Nedtrekk smalt grep 8x3 42kg

Pullups 4x3 bw! :D

Sittende roing 8x3 49kg

bryst og skuldre (definitivt mine svake sider):

Benkpress i smith 25kg + stangen som jeg ikke aner hvor mye veier

Skulderpress 10x3 10kg

militærpress 8x3 20kg

sidehev 8x3 7kg

flyes i maskin 8x3 31kg

Bein og biceps:

Beinpress 8x3 100kg

knebøy 10x3 45kg

glute (maskin på senteret der man ligger på magen og sparker bakover med et ben) 8x3 49kg

hip thrust 8x3 45kg

Biceps curl 8x3 20kg

hantel curl 8x3 10kg

Har lest og lest, men blir så forvirret av alt som sies.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos kvinner er det faktisk mest vanlig at fettet henger igjen på lårene/underkroppen, men det er jo ikke dermed sagt at ALLE er sånn. Noen jenter er desverre "plaget" med ekstra fett på magen.

Uten at jeg skal si meg skråsikker, så har jeg en følelse at kroppen din stritter litt imot den høye treningsmengden, kombinert med det lave kaloriinntaket (satt i sammenheng). For noen kan stress (økt mengde kortisol = stresshormon) føre til økt fettlagring, særlig på magen. Studien jeg så på omhandlet overvektige kvinner med en BMI på 30 +, mao, ikke sammenlignbart med deg. Men det kan si noe om at kortisol kan ha den effekten.

Akkurat hvordan man skal foreta seg endringer i treningsmengden er ikke jeg så flink på, men det vet jeg det er andre som er. Men at det burde skje endringer, det er jeg ganske sikker på.

Anbefaler deg å lese denne: http://myrevolution.no/s/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/

Den omhandler litt det du sliter med. Altså, ikke å gå ned i vekt, men at du ikke oppnår ønskede resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos kvinner er det faktisk mest vanlig at fettet henger igjen på lårene/underkroppen, men det er jo ikke dermed sagt at ALLE er sånn. Noen jenter er desverre "plaget" med ekstra fett på magen.

Uten at jeg skal si meg skråsikker, så har jeg en følelse at kroppen din stritter litt imot den høye treningsmengden, kombinert med det lave kaloriinntaket (satt i sammenheng). For noen kan stress (økt mengde kortisol = stresshormon) føre til økt fettlagring, særlig på magen. Studien jeg så på omhandlet overvektige kvinner med en BMI på 30 +, mao, ikke sammenlignbart med deg. Men det kan si noe om at kortisol kan ha den effekten.

Akkurat hvordan man skal foreta seg endringer i treningsmengden er ikke jeg så flink på, men det vet jeg det er andre som er. Men at det burde skje endringer, det er jeg ganske sikker på.

Anbefaler deg å lese denne: http://myrevolution.no/s/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/

Den omhandler litt det du sliter med. Altså, ikke å gå ned i vekt, men at du ikke oppnår ønskede resultater.

Åh, tusentusen takk for svar! setter virkelig pris på det :D

Grunnen til at jeg har lagt meg så lavt på kaloriene er jo fordi jeg har blitt lært opp til at jeg må ligge i underskudd for å gå ned i fettprosent. For min del kunne jeg gjerne spist myyye mere i løpet av dagen :)

Har nå lest artikkelen du anbefalte, og må si den var til stor hjelp!

Nok en gang, tuuusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe, Ata! Opprett gjerne en loggbok, så vi kan følge deg fremover. Nye medlemmer er hjertelig velkommen, og nye spørsmål dukker stadig opp. Som regel er det noen her som kan svare :)

Uansett hva du velger - for det er 110 % opp til deg - så må du ha en strålende påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe, Ata! Opprett gjerne en loggbok, så vi kan følge deg fremover. Nye medlemmer er hjertelig velkommen, og nye spørsmål dukker stadig opp. Som regel er det noen her som kan svare :)

Uansett hva du velger - for det er 110 % opp til deg - så må du ha en strålende påske!

Ja, vi får se om det ikke blir en loggbok på meg også :D Godt å vite at det er så mange som har kunnskap, og er villige til å hjelpe!

Takk for det Lily, og like så! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...