Gå til innhold

Fry light?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gammel tråd, men bruker denne i stedet for å lage en ny :)

Det har kommet en helt ny, svær menybutikk nært meg, men fant ikke fry light blant stekeoljene. Hvor ellers kan den være? :huh:

Meny har slutte å ta inn fry Light :( Sendte de melding når jeg ikke fant den der.. Den ble erstattet med PAM istedet, samme som en får kjøpt i Sverige men de fleste har sluttet å ta denne også inn, men den kan de nok ta inn på forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig at de bruker solsikkeolje i denne. Den tåler stekning dårlig pga høyt innhold av flerumettet fett. Så en annen sånn spary som brukte soyaolje, ca like ille. Hadde de brukt raps eller high oleic solsikkeolje kunne jeg skjønt det, men slik de gjør det nå er det idioti.

Tydeligvis ingen som bryr seg så lenge de får redusert kaloriene litt.

Mitt tips for å redusere fett i steking er å smøre 1-2 gram meierismør utover panna når den bare såvidt har begynt å få litt varme. Steker man en biff i en panne med 5 gram smør så vil jo heller ikke alt fettet bli tatt opp i biffen (men i sausen derimot :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg ganske undrende til alt oppstyret rundt 0-kcal stekeolje. Med mindre du lever på steaklets, pannestekt potet/ pommes frittes/ panert whateverfilet, så kan jeg ikke se for meg at det skal spille noen rolle.

En biff som stekes vil ikke absorbere olje, uansett hvor mye eller lite fett som er i panna, selv ikke om den friteres

Så hva er egentlig poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen referanser til den påstanden?

Jeg har ingen vitenskapelige referanser(linker til undersøkelser gjort rundt steking og oljeabsorbsjon) til å underbygge den påstanden,det jeg har isteden er både praktisk og teoretisk kjennskap til hvordan proteiner reagerer på varme, samt årevis med erfaring når det kommer til å steke kjøtt.

Har du noen referanser som kan indikere det motsatte/falsifisere min påstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke gå imot påstanden din, jeg regner med du vet hva du snakker om:-D Eneste jeg da stiller spørsmål ved er hvorfor kjøttet blir så mye saftigere når det blir stekt i mye smør /altså grunnen til at folk steker i mye smør/margarin/olje, om da det ikke tar opp fettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke gå imot påstanden din, jeg regner med du vet hva du snakker om:-D Eneste jeg da stiller spørsmål ved er hvorfor kjøttet blir så mye saftigere når det blir stekt i mye smør /altså grunnen til at folk steker i mye smør/margarin/olje, om da det ikke tar opp fettet?

Fordi fettet vil raskere lukke porene i kjøttet slik at saften ikke siver ut (det er ihvertfall min teori). Noe fett vil man selvsagt få på kjøttet, men ikke inni, så det er svært begrenset hvor mye det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi fettet vil raskere lukke porene i kjøttet slik at saften ikke siver ut (det er ihvertfall min teori). Noe fett vil man selvsagt få på kjøttet, men ikke inni, så det er svært begrenset hvor mye det er snakk om.

Aaaah, da skjønner jeg. Men regner da med at det vil suge til seg fett der porene lukkes og dermed oppta mer fett inn i kjøttet, i tillegg til det som da legger seg utpå? Nei, du har nok rett i at det ikke er store mengder som kan tas opp - men om noen vil kutte fett helt vil jo da fry light være bedre alternativ selv om kjøttet bare tar opp minimalt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke gå imot påstanden din, jeg regner med du vet hva du snakker om:-D Eneste jeg da stiller spørsmål ved er hvorfor kjøttet blir så mye saftigere når det blir stekt i mye smør /altså grunnen til at folk steker i mye smør/margarin/olje, om da det ikke tar opp fettet?

Fordi fettet vil raskere lukke porene i kjøttet slik at saften ikke siver ut (det er ihvertfall min teori). Noe fett vil man selvsagt få på kjøttet, men ikke inni, så det er svært begrenset hvor mye det er snakk om.

Det at høy varme lukker porer i kjøtt/forsegler kjøttsaften inne som følge av hard varmebehandling etc, er kulinarisk broscience fra 1850tallet, og har ingen rot i virkeligheten. Det som faktisk skjer er en ikke-enzymatisk bruningsreaksjon mellom aminosyrer og reduserende sukker,kalt Maillard-reaksjonen. Denne fører til økte mengder med digg smak,bedre utseende, og god aroma, og er hovedgrunnen til at stekt kjøtt gjør deg siklende og varm i trøya på et helt annet nivå enn f.eks kokt kjøtt.

Kjøtt er hovedsaklig proteiner og vann,og når proteinene varmes opp,så trekker de seg sammen, og vannet skvises ut, på ganske lik måte som når du fukter en svamp for så å klemme livskiten ut av den.Jo hardere og voldsommere du varmebehandler proteiner,jo mer vann forsvinner ut, og jo tørrere og tristere blir maten.

F.eks medium-minus biff vs gravidstekt biff.Her er sistnevnte tørrere,seigere,og langt mindre smakfull enn førstnevnte.

Det er derimot viktig å være klar over at når man varmebehandler kjøtt, så bare fordi man tvinger vannet ut, så betyr ikke dette at oljen får en gratismulighet til smyge seg inn, dette er fordi vann og oljemolekyler er av helt forskjellig størrelse og permeabilitet(la gå,jeg er ikke kjemiker men mener jeg husker noe i den duren) og har ulike diffusjonsmuligheter, ikke alt for ulikt å prøve å stappe en firkantet plugg inn i et rundt hull/parkere semitrailer på handicapparkering.

Grunnen til at smør brukes såpass mye i steking av kjøtt,og der hvor god smak er ønsket, er fordi at det smaker awesome,og at denne smaken derimot bidrar til å fremme god smak på det man steker. Vannfasen i smøret vil være med på å løse opp noe av proteinrestene som sitter fast i bunnen av pannen ,som ikke nødvendigvis er fettløselige, melkestoffene i smøret vil karamelliseres og gi aaaaaAaAaAwesome smak, og så er det selvfølgelig massevis av gode vitaminer og mineraler tilstede.

Margarin bør ikke brukes av noen, til noe, uansett. Overhodet. At all. Evt fyllmasse på søppeldynga. It be evil.

Saftighet er et komplekst fenomen,men i mine øyne er det beste man kan gjøre for å få en saftig biff er å ikke steke den til helvete=)

Hmm...denne posten ble hakket lengre enn jeg hadde tiltenkt, men pytt. Smør<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at høy varme lukker porer i kjøtt/forsegler kjøttsaften inne som følge av hard varmebehandling etc, er kulinarisk broscience fra 1850tallet, og har ingen rot i virkeligheten. Det som faktisk skjer er en ikke-enzymatisk bruningsreaksjon mellom aminosyrer og reduserende sukker,kalt Maillard-reaksjonen. Denne fører til økte mengder med digg smak,bedre utseende, og god aroma, og er hovedgrunnen til at stekt kjøtt gjør deg siklende og varm i trøya på et helt annet nivå enn f.eks kokt kjøtt.

Kjøtt er hovedsaklig proteiner og vann,og når proteinene varmes opp,så trekker de seg sammen, og vannet skvises ut, på ganske lik måte som når du fukter en svamp for så å klemme livskiten ut av den.Jo hardere og voldsommere du varmebehandler proteiner,jo mer vann forsvinner ut, og jo tørrere og tristere blir maten.

F.eks medium-minus biff vs gravidstekt biff.Her er sistnevnte tørrere,seigere,og langt mindre smakfull enn førstnevnte.

Det er derimot viktig å være klar over at når man varmebehandler kjøtt, så bare fordi man tvinger vannet ut, så betyr ikke dette at oljen får en gratismulighet til smyge seg inn, dette er fordi vann og oljemolekyler er av helt forskjellig størrelse og permeabilitet(la gå,jeg er ikke kjemiker men mener jeg husker noe i den duren) og har ulike diffusjonsmuligheter, ikke alt for ulikt å prøve å stappe en firkantet plugg inn i et rundt hull/parkere semitrailer på handicapparkering.

Grunnen til at smør brukes såpass mye i steking av kjøtt,og der hvor god smak er ønsket, er fordi at det smaker awesome,og at denne smaken derimot bidrar til å fremme god smak på det man steker. Vannfasen i smøret vil være med på å løse opp noe av proteinrestene som sitter fast i bunnen av pannen ,som ikke nødvendigvis er fettløselige, melkestoffene i smøret vil karamelliseres og gi aaaaaAaAaAwesome smak, og så er det selvfølgelig massevis av gode vitaminer og mineraler tilstede.

Margarin bør ikke brukes av noen, til noe, uansett. Overhodet. At all. Evt fyllmasse på søppeldynga. It be evil.

Saftighet er et komplekst fenomen,men i mine øyne er det beste man kan gjøre for å få en saftig biff er å ikke steke den til helvete=)

Hmm...denne posten ble hakket lengre enn jeg hadde tiltenkt, men pytt. Smør<3

Smør <3

Er på mobilen nå, så stress å finne link. Men Heston Blumenthal har en kongebra video av hva som skjer når man steker biff. Den er lang, mener youtube har den i to deler. Ganske gammel og Heston har ikke begynt å shave hodet enda :p

Alltid fint når broscience debunkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør <3

Er på mobilen nå, så stress å finne link. Men Heston Blumenthal har en kongebra video av hva som skjer når man steker biff. Den er lang, mener youtube har den i to deler. Ganske gammel og Heston har ikke begynt å shave hodet enda :p

Alltid fint når broscience debunkes.

Heston er sjefolainen <3 Var det In search of perfection, eller..nei, du siktet til kitchen chemistry du, den miniserien med beef, sjokolade, potet og iskrem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...