Gå til innhold

NM Benkpress live NÅ! :D


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blir uvilsomt spennende i plussen med flere kandidater til å gjøre norgesrekord og høyt nivå. En del sterk løfting idag. Nå er ikke en ren benkpress konkurranse det mest spennende å se på, men har vært en del bra løfting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir uvilsomt spennende i plussen med flere kandidater til å gjøre norgesrekord og høyt nivå. En del sterk løfting idag. Nå er ikke en ren benkpress konkurranse det mest spennende å se på, men har vært en del bra løfting.

Hvorfor er ikke du med og løfter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke du med og løfter?

Ser at jeg hadde løftet til en bronse, men ettersom vi ikke fikk noe støtte fra klubben til reise og opphold ettersom det kun er benkpress, så valgte jeg å droppe det. Er ikke så viktig å løfte kun benk for min del selv om det hadde vært greit å fått med seg en 3.plass og sikkert noe kosttilskudd eller lignende som premie, men det får bli til neste år hvis jeg bestemmer meg for å dra til Alta kun for å benke ;) Satser heller mot NM i juni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at jeg hadde løftet til en bronse, men ettersom vi ikke fikk noe støtte fra klubben til reise og opphold ettersom det kun er benkpress, så valgte jeg å droppe det. Er ikke så viktig å løfte kun benk for min del selv om det hadde vært greit å fått med seg en 3.plass og sikkert noe kosttilskudd eller lignende som premie, men det får bli til neste år hvis jeg bestemmer meg for å dra til Alta kun for å benke ;) Satser heller mot NM i juni

Okey :) hvem klasse stiller du i, opptil 105? Så klubben jeg vurderer og bli med i dro iland et par rekorder, askim..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey :) hvem klasse stiller du i, opptil 105? Så klubben jeg vurderer og bli med i dro iland et par rekorder, askim..

Jeg går i -93kg klassen ;) Askim har noen sterke benkpressere de, blant annet Pål Guddal med 270. Sterkt nivå i flere av klassene, 223kg med 230+ potensielt inne i -93 jr er rimelig sterkt, samt 305kg gir en 4.plass i 120+ klassen, det sier sitt

Hvordan gjorde Kim Gundersen det?

Kim Gundersen løftet ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i -93kg klassen ;) Askim har noen sterke benkpressere de, blant annet Pål Guddal med 270. Sterkt nivå i flere av klassene, 223kg med 230+ potensielt inne i -93 jr er rimelig sterkt, samt 305kg gir en 4.plass i 120+ klassen, det sier sitt

Pål Guddal har gått inn i trenerteamet i askim nå ihvertfall, det er vel positivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså 300kg+, når man dit på vanlig kjøtt og proteinpulver?

Føler meg ihvertfall som en pingle med de små 140kg jeg har i benken, når jeg ser de andre der på min vektklasse :p

Vi har veldig gode holdninger til antidoping og miljøene er veldig bra på det området. Det er sorte får i alle idretter, men heldigvis i vår idrett er det stort sett ukjente løftere som kun deltar på klubbnivå som har testet positivt. Over 20+ år siden vi har hatt en toppløfter i Norge som har blitt tatt for doping i styrkeløft og vi vet alle hvordan 80 tallet var i alle idretter, mye ymse!

Du skal ikke legge din tvil på disse løfterne her, de er 100% dopingfri og nettopp det som er så bra med idretten! Kun noen få som av og til ødelegger ryktet til styrkeløft, men dette er som nevnt stort sett helt ukjente personer.

Så svar på første spørsmålet ditt er "ja" slik sett.

Husk at det konkurreres med utstyr som man over tid lærer å beherske og da tjener kilo på det i forhold til bedre teknikk med (i dette tilfellet) benkskjorta. Så hvis du kommer deg til klubb, får litt trening med utstyr og lærer deg det over tid så vil du nok få en god del sterkere benk og kan se litt på konkurransen i din klasse. Husk at mange her har drevet på veldig mange år, men alle har startet et sted - bare å komme igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altså 300kg+, når man dit på vanlig kjøtt og proteinpulver?

Ja, hvis du spiser nok av det :p

CYC nærmer seg vel en kroppsvekt på 170 kg nå :o

Hva er forresten greia med benkpress-NM egentlig? Hvorfor ikke da også markløft-NM og knebøy-NM? 17 år gamle solbrune bandana-bros bryr seg ofte bare om benk, men det gjelder jo ikke styrkeløftere. Bare lurer :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du spiser nok av det :p

CYC nærmer seg vel en kroppsvekt på 170 kg nå :o

Hva er forresten greia med benkpress-NM egentlig? Hvorfor ikke da også markløft-NM og knebøy-NM? 17 år gamle solbrune bandana-bros bryr seg ofte bare om benk, men det gjelder jo ikke styrkeløftere. Bare lurer :).

Det kan man lure på, i USA har man rene markløft og knebøy konkurranser, samme gjelder også andre land. Jeg kjenner ikke til forbundets synspunkter på å evt arrangere egne bøy og mark konkurranser, men ettersom det har vært benk-NM i lengre tid har det vel blitt naturlig å ha det som et eget mesterskap, IPC (de som er funksjonshemmede) konkurrer jo også kun i benkpress.

Styrkeløft er styrkeløft, benkpress er benkpress, jeg ser ikke helt vitsen med eget benk-NM, men det er jo typiske faktoren generelt at benkpress har vært den mest populære øvelsen blant folk i alle aldre. Jeg hører både folk i 15-20års og 40+ spørre meg om styrkeløft og da de får vite jeg konkurrerer i bøy,benk,mark er som regel alltid oppfølgningsspørsmålet hva jeg tar i benk. Så det har nok noe med hva folk generelt interesserer seg folk, hvorfor man i utgangspunktet har de tankene som en vanlig mann i gata er jo litt rart i seg selv når benk involverer mye mindre av hele kroppen kontra for eksempel markløft. Jeg kan se at knebøy blir veldig kompleks med tanke på ikke minst dybde, men også krav til mobilitet osv. Markløft er jo enkelt og greit bare å plukke opp vekta til utlåst posisjon, slik sett burde heller mannen i gata spurt om denne øvelsen for å definere hvem som er sterkest for folk som kun trener på hobbybasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vanlige konkurranser, går det f.eks ann og stille i bare markløft og benkpress da? Jeg har en del skader, så klarer ikke ta knebøy. Har ikke nok bevegelse i venstre skulder til at jeg klarer og holde stang bak hodet.. Når det gjelder benkpresskonkurranse høres det helt flott ut for meg, da det er en øvelse jeg alltid har likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vanlige konkurranser, går det f.eks ann og stille i bare markløft og benkpress da? Jeg har en del skader, så klarer ikke ta knebøy. Har ikke nok bevegelse i venstre skulder til at jeg klarer og holde stang bak hodet.. Når det gjelder benkpresskonkurranse høres det helt flott ut for meg, da det er en øvelse jeg alltid har likt :)

Du må ha tellende resultat fra knebøy, men det holder å løfte 25kg og deretter løfte benk og mark som normalt. Det blir vanskelig å se på resultatlista totalt og sammenlagten uten knebøy da det er en av tre øvelser (resultatsmessig) Nå vet ikke jeg hva slags skader du har, men selv ble jeg fortalt at jeg ikke kunne drive med styrkeløft eller kontaktidrett(kickboksing, fotball, u name it) av legen. Men selv om jeg visste det ville bli en lengre vei med den medfødte ryggskaden, tok jeg tak i problemet og trente målrettet for å i det hele tatt bli frisk nok til å leve normalt. Det tok sin tid og en rekke tilbakefall, men bare det å kunne løfte 50kg i knebøy uten smerter var en stor nok seier for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at de fleste som deltar på nm i benk også konkurrer i vanlig styrkeløft? Eller er det slik at det er flere av disse i toppen som spesialiserer seg på benk? Helt sjukt mye vekter det er snakk om syns jeg :D

Trodde forresten at de fleste som drev med dette gikk på noe? Etter å ha sett at de fleste som løftet i usa gikk på noe, tok jeg det forgitt at de også gjorde det i norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...