Gå til innhold

Min kostholdsplan (jente)


Helgheim95

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikkje fylt noke å fredag-lørdag enda då eg mistenker at eg ikkje klarer å fullføre det 100 %.

Den syns jeg du skal legge fra deg, ikke ta sorgene på forskudd! Men en slik holdning har du i grunn bestemt deg for å mislykkes

Noe uoversiktlig(iom at du har kopiert fra en tabell el?) men slik jeg ser det så velger du gode matvarer, men uten å vite mengder av ting så blir det veldig diffust. Hva er f eks tunfisksalat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann!! lagde tabellen sjølv på word, men såg ikkje før no at det blei heilt feil når eg posta det her !!

Eg vil ikkje sei det er noke feil med holdninga mi, men eg prøver berre å vere ærlig mot meg sjølv, fordi eg har opplevd før å prøve å starte sånn men ikkje har klart å fullføre det fordi eg har starta for " strengt ".

Er litt hardt for meg å ha SÅ høg motivasjon at eg allerede første uka klarer å kutte ut alt usunt i helgene og for eksempel. er 16 år, og veger 49 kg. altså på grensa til å vere undervektig. (har alltid vert så tynn, aldri gått på diett eller noke) så det eg vil oppnå er litt meir muskla.

Føler eg er på bærtur egentlig, fordi eg alltid har vert tynn uten å tenke på kosthold. Har spist så og sei absolutt ALT eg vil, og er derfor veldig vanskelig for meg å vite ka eg skal begynne å spise for å bygge litt muskla..

Takk for svar forresten, setter pris på det ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å legge fra meg kostholdsplanen vil vel ikkje hjelpe ? for då ender eg jo opp uten noke som helst kostholdsplan og spiser nett det eg vil = usunn mat, fordi eg VEIT eg ikkje legger på meg :) så å legge den fra meg er ikkje eit alternativ. eg vil berre ha hjelp med å finne noke eg klarer å fullføre, sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke sånn "holdning" jeg mente :) Innstilling er kanskje bedre ord å bruke.. Altså å mentalt bestille at man ikke kommer til å klare det - om du skjønner..

Du trenger ikke å kjøre 120% omlegging med en gang, det klarer de færreste. Det spørs også litt hvor stor omleggingen er fra det kostholdet du har pr nå? Går man fra loff, boller og brus til tunfisksalat så er det jo litt av en jobb..

Dersom du vil opp i vekt må du også spise litt mer enn hva jeg mistenker du har satt opp, du kunne ikke skrever mengder og en litt mer oversiktlig oversikt så det blir lettere å hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg sjønner ka du meiner, og det er nok heilt rett ! Men eg blir berre psykisk deprimert av å tenke på kor lite peiling eg har, fordi eg veit ikkje heilt kor eg skal starte. Og enda verre blei det når du ba meg om å legge ifra meg noke eg trudde var riktig! Føler eg heile tida feiler uansett! Før ga eg opp veldig lett, og orka aldri å begynne skikkelig med sunt kosthold. Men no har eg bestemt meg for å klare det uansett kor masse som skal til. Missforstå meg rett, det er veldig bra at du seier ifra!! DET setter eg selfølgelig pris på, er masse bedre at noken som har tusen ganga meir peiling enn meg på ditta seier ifra !! :)

Skjønner. Eg hadde tenkt å ha Lørdag som en dag der eg kan kose meg LITT vertfall. Eg har ikkje noke fett på kroppen, så då tenkte eg at eg det kanskje gikk fint om eg av og til spiste litt sjokolade osv på en lørdag, men kan hende eg tok heilt feil!:)

Kostholdet mitt fram til for 2 mnd sida kan vell ikkje kallast eit kosthold engang. Spiste rett og slett altfor masse usunt, spesiellt på skulen ! Sjokolade i vekedagane, brus, chips, alt usunt du kan tenke deg. Siden eg aldri la på meg var det vanskelig å legge fra seg det...

Dei siste to mnd har eg kutta ut brus og sjokolade osv i vekedagane, holder meg til berre lørdag/fredag. Spiser nesten aldri loff. Dei siste vekene har eg begynt med havregryn til frukost og tatt med meg på skulen, noke som stort sett har gått bra!

Men ellers spiser eg veldig masse brød med påleg som ost, salami osv. Ganske "normalt" kosthold. Men har veldig lyst å gå over på eit sunt kosthold. Eg er heldig som ikkje har fett på kroppen og kan begynne å trene styrke med engang. Vil få flatare mage med litt markerte muskla, og strammare rumpe og litt muskla ellers på kroppen.

Når det gjelder mengde mat så pleier eg å bli mett av å lage 1 dl havregryn + 1 dl kokt vatn/soyamelk til frukost (er lite sulten om morningen)

Til kvelds kan eg spise opp mot 4 grove skjever med makrell i tomat for eksempel.

Drikke vann til alle måltidene mine. Er veldig glad i frukt, så det kan eg spise evig igrunn.. pleier som oftast å ta med meg 1 appelsin og 2 epler på skulen sammen med havregryn :)

Er veldig glad i tunfisk , så det er ikkje noke problem å spise masse av det. Kan godt spise det kvar dag for å sei det sånn! Pleier å blande 1 boks med tunnfisk sammen med isbergsalat, agurk, tomat, og mais! :)

Tusen Takk igjen !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du skal opp i vekt har du ikke vondt av en dag i uken der du er litt løsere med kostholdet - langt ifra! :) Men dersom du spiser mye og bra mat hele uken kan det jo hende du ikke føler du trenger det i det hele tatt - slike ting kommer litt etterhvert som en blir kjent med sin egen kropp.

Man fyller ikke brus på en ferrari, så du kan tenke deg at mat som er basert på rene råvarer er det beste for din kropp og målsetning. Både mtp makro (proteiner, fett og karbohydrater) og mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler).

Iom at du ikke har gått opp i vekt tidligere selv om du har spist "usunt" er rett og slett fordi du ikke har spist nok. At du blir mett på 40g havregryn kokt på vann forteller meg det iaf.

Et eksempel på kosthold kan være:

Frokost

2dl havregryn kokt på melk

1 god neve valnøtter

1/2 boks cottage cheese

Mellommåltid

1 skyr + 1-2 frukt

Lunsj

1 laksefilet

valgfri mengde grønnsaker/salat

1 søtpotet eller to store poteter/2dl ris(målt ukokt)

Mellommåltid

1/2 boks mager kesam + en god neve valnøtter

Middag

1-2 kyllingfilet eller en pk karbonadedeig

valgfri mengde grønnsaker/salat

1 søtpotet eller to store poteter/2dl ris(målt ukokt)

Kvelds

1/2 boks mager kesam + 1 frukt

Det skulle du iaf ikke ha problemer med å legge på deg av.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, tusen takk for hjelpa, setter veldig pris på det ! Men eg trur ikkje eg kommer til å klare å spise så masse, desverre.

Ser eg ikkje resultat hvist eg spiser mindre ? Eg vil ikkje legge på meg, det eg vil oppnå er

- strammare mage

-magemuskla

-strammare rumpe

-litt muskla ellers på kroppen

Kan eg oppnå det sjølvom eg spiser litt mindre mengde av det du har skreve?:) Tenkte å begynne med nybegynner programmet som er blitt lagt ut her før.

http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/

Eg kommer garantert til å få bruk for ditta, tusen takk !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskelmasse er energikrevende vev, både i hvile og under arbeid. Derfor må man ligge i kcaloverskudd for å kunne bygge muskulatur = mao det eneste som vil hjelpe deg med å oppnå

- strammare mage

-magemuskla

-strammare rumpe

-litt muskla ellers på kroppen

Du kan selvfølgelig spise mindre, bare å prøve seg frem - det en lærer av

Men eg skjønner at eg kommer til å gå opp i kg pga at muskler veger, selfølgelig !:) men vil på ingen måte bli veldig masse større! :)

Det er det siste du skal bekymre deg over. Jeg har jobbet knallhardt hver eneste dag i mange år og er likevel ikke "svær"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskelmasse er energikrevende vev, både i hvile og under arbeid. Derfor må man ligge i kcaloverskudd for å kunne bygge muskulatur = mao det eneste som vil hjelpe deg med å oppnå

Du kan selvfølgelig spise mindre, bare å prøve seg frem - det en lærer av

Det er det siste du skal bekymre deg over. Jeg har jobbet knallhardt hver eneste dag i mange år og er likevel ikke "svær"

Ser virkelig at du har jobba knallhardt! Du har vell kroppen tusenvis av jente drømme om ! :D

Men ja, skjønner, tusen takk for svar ! Eg trur at en av grunnane til at eg blir så fort mett er at eg har ikkje begynt for fullt å trene heller! Eg kommer heilt sikkert til å måtte spise masse meir enn eg har gjort tideligare pga at eg trenger masse energi!:)

Tusen takk igjen !!:) hjalp meg VELDIG !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...