Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et spørsmål angående proteinpulver. Er dette noe som er optimalt å erstatte med måltider om man ønsker å gå ned i vekt (tenker shakes å sånn), eller er det om man ønsker å bygge muskler? Er på vei ned i vekt og trenger litt tips angående hva som er gunstig å få i seg, både for å gå ned i vekt og for at kroppen samtidig skal ha det bra.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6234-proteinpulver-kun-for-muskelbyggere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger absolutt ikke være redd proteinpulver. Drikker du melk? Flott, det er akkurat de samme proteinene du finner i melk, bare at proteinpulver er mye enklere å blande ut i havregryn/ris og ta som shake (samtidig som de ofte er sammensatt av myse/kasein/soya-protein osv). Dersom du vil ned i vekt vil jeg anbefale deg å legge deg på 2,5-3g proteiner per kg kroppsvekt (veier du 70kg vil det være 175-210g proteiner). Dette spiser du hver dag, og hvorvidt du velger å møte dette kravet med karbonadedeig, kylling, proteinpulver, fisk eller apekattkjøtt er opp til deg selv.

Proteinpulver (whey og kasein) er basically melk uten sukkeret, så det trenger du absolutt ikke å være redd for. Proteinpulver er noe jeg har bedt min mor om å drikke daglig (i tillegg til andre justeringer), og hun har gått ned 13-14 kilo siden nyttår. Vekttap handler om kaloriunderskudd, men du må også ha tilstrekkelig mengde proteiner i tillegg til styrketrening for å bevare musklene og sikre at det faktisk er fettet du kvitter deg med. Om du får disse proteinene fra kjøtt eller proteinpulver betyr ikke så mye - kjør gjerne i deg en 80 grams protein shake hvis du vil det.

Har dere noen spesielle merker dere bruker? Prøvde lavkarbo i to dager, det skjer ikke igjen for å si det sånn.

Er det noen som kan fortelle meg litt om hva som er normalt å ligge på i forhold til mengde fett, proteiner og karbohydrater i løpet av en dag? Og mengder i forhold til hverandre?

Har dere noen spesielle merker dere bruker? Prøvde lavkarbo i to dager, det skjer ikke igjen for å si det sånn.

Er det noen som kan fortelle meg litt om hva som er normalt å ligge på i forhold til mengde fett, proteiner og karbohydrater i løpet av en dag? Og mengder i forhold til hverandre?

Jeg bruker Optimum Nutrition, fordi jeg liker smaken.

Forhold mellom makroer kommer litt an på hvordan kroppen din trives med de forskjellige, så jeg anbefaler å prøve deg frem.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...