Gå til innhold

2-splitt?


eelise

Anbefalte innlegg

Er to splitt bra å kjøre for meg (nybegynner)? Med fokus på over/under-kropp?

Snakket med en venn og han sa jeg IKKE måtte trene 2 splitt fire dager i uken siden hver muskelgruppe trengte en uke på å restituere seg, så han foreslo en 3-4 splitt, men jeg synes det blir litt avansert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vennen din vet ikke hva han snakker om. Proteinsyntesen varer opp til 48 timer, og du kan trene en muskelgruppe på nytt etter den tiden.

Det beste for deg vil være å kjøre ett 3dagers fullkroppsprogram eller en over/underkroppssplitt som du nevner. Du kan finne eksempler på programmer her på siden, søk på "program" på forsiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er to splitt bra å kjøre for meg (nybegynner)? Med fokus på over/under-kropp?

Snakket med en venn og han sa jeg IKKE måtte trene 2 splitt fire dager i uken siden hver muskelgruppe trengte en uke på å restituere seg, så han foreslo en 3-4 splitt, men jeg synes det blir litt avansert?

Si til han kompisen din at han ikke har peiling, myten om at man bare skal trene en muskel 1 gang i uken har dødd ut for lenge siden. Kroppen din trenger ca 48 timer på å restituere seg, så et fullkroppsprogram er også aktuelt. Er du nybegynner så er uten tvil en 2-split bra eller helst et Fullkroppsprogram . Du kan f.eks sjekke ut X-size av Thomas Fjeldberg(?), dersom du går for en 2split. En nybegynner skal spesielt ha fokus på å få kjørt gjennom kroppen oftere, dersom du blir mer erfaren kan du senere gå over til en 3split. Sjekk ut denne her http://fitnessbloggen.no/hvor-ofte-bor-man-trene-styrke/ Er forøvrig postet mange gode treningsprogram på fitnessbloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennen din vet ikke hva han snakker om. Proteinsyntesen varer opp til 48 timer, og du kan trene en muskelgruppe på nytt etter den tiden.

Det beste for deg vil være å kjøre ett 3dagers fullkroppsprogram eller en over/underkroppssplitt som du nevner. Du kan finne eksempler på programmer her på siden, søk på "program" på forsiden

Der va noen ute før meg ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han sa at "du skal helst bare trene EN muskelgruppe i uken så det blir nok hvile mellom

  • eg trente: dag1 rygg,biceps dag2:bryst,triceps dag 3: nakke skulder bein
  • ikke overtren musklene..då stagnerer du og du merker ikke progresjon
  • så blir du lei og lsutter
    kan ødelegge deg sjøl på den måten
    "..

    Da forsetter jeg med under/overkroppssplitten min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han sa at "du skal helst bare trene EN muskelgruppe i uken så det blir nok hvile mellom

Bare trene en muskelgruppe i uke? altså bare trene rygg en hel uke?

Men du får mer enn nok hvile med et fullkroppsprogram 3ggr i uken eller 2split 4 ganger i uken hvis det var det du var ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare trene en muskelgruppe i uke? altså bare trene rygg en hel uke?

Men du får mer enn nok hvile med et fullkroppsprogram 3ggr i uken eller 2split 4 ganger i uken hvis det var det du var ute etter :)

At man skal trene f.eks biceps en gang i uken, triceps en gang i uken osv.. Ikke en muskelgruppe i en uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, er faktisk min bror :whistling: .. Han trener boksing da, så kanskje det har noe med hans trening å gjøre at han bare skal trene ting en gang i uken..

ok, men selv om han bokser er det et dårlig tips. Det er jo du som burde gi han tips! :) Og du kan spørre han om hvorfor han prøver å trene som en bodybuilder når han er bokser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men selv om han bokser er det et dårlig tips. Det er jo du som burde gi han tips! :) Og du kan spørre han om hvorfor han prøver å trene som en bodybuilder når han er bokser....

Hehe! Han får no styre på, er ikke såå mye muskler på han nå uansett! Han hadde mer før for å si det sånn :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...