Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok. Hvordan ser hele uken ut? Ser du trener knebøy begge dagene i loggen din, og den ene dagen kjører du masse knebøy *pluss* markløft. Og bare en av dagene har du benk, og da er det med hantler i stedet for stang...

Dag 1 (Mandag)

Benkpress/skråbenk: 5 x 5 reps

Rygg (roing): 5 x 5 reps

Dype knebøy: 5 x 5 reps

Dag 2 (Onsdag)

Knebøy 2-3 x 5 reps med 20% lettere vekt enn dag 1, eller 3 x 3 på frontbøy

Markløft: 3-5 x 5 reps – eller jobb opp mot et toppsett 1 x 5 reps

Skulderpress: 5 x 5 reps (frittstående militærpress med skulderbredt grep)

Nedtrekk/Chins 5 x 5 reps

* Legg merke til at det kan være en stor fordel å kjøre med lettere vekter og fokus på eksplosivitet på markløft, det vil ofte gi bedre økninger enn å kjøre opp mot maksvekter. Prøver man å tyne seg på maksimale vekter her bør man gå ned på treningsmengden på knebøy for å unngå overbelastning av korsryggen.

Dag 3 (Fredag)

Benkpress: 5 x 5 reps

Roing: 5 x 5 reps

Knebøy: 5 x 5 reps

hentet fra: http://fitnessbloggen.no/5x5-for-styrke-og-muskelmasse/

Knebøy er oppført alle 3 dagene (stusset litt på det men siden det står der... Dag 2 er lettere vekter)

Jeg må bruke hantler i benk pga skade i handleddet.

Benk er på Dag 1 og Dag 3.

EDIT: kjører pryamide på det meste bortsett fra chins/pull ups

Fortsetter under...

Har kjørt d programmet i 3 månder nu, etter å hatt fri fra trening i 6 månder.

Jeg har brukt auto-regulering til å regne ut belastingen i stede for å øke 2,5 hver uke, Har økt en del kilo på alle øvelser for å si d sånn ( ca 30%) :). Kjempe programm hvis du vil øke i styrke

Annonse

• 2 måneder senere...

Etter å ha kjørt 5x5 i 6 uker nå, så virker det som jeg har stagnert.

Hvordan skal jeg jobbe videre for å øke vektene?

Legge inn en uke/periode med lettere vekter men flere reps

eller bare kjøre og håpe på at det løser seg til slutt?

Hva med å kjøre to-tre uker med trening etter dagsform heller enn å følge en fast progresjon?

Så langt har jeg ikke hatt en fast progresjon, men derimot kjent etter om det er "lett" eller ikke og satt meg et mål ut i fra det.

Men nå kjenner jeg at i knebøy, markløft og roing at jeg makser på 100 kg (5x5 pyramide).

Mener å ha lest en plass at det var lurt å legge inn en periode med lettere vekter og flere reps hvis en opplevde å stoppe opp.

Bare lurte på om noen faktisk la inn en slik periode og kan komme med et innspill om det fungerer eller ikke :)

Hvis du er fersk så kan jo kanskje Stronglift 5x5 være tingen?

Er rimelig fersk, har trent fullkropp 3 ganger i uken 1 år og 5x5 i ca 6 uker.

Målet mitt i første omgang er å bygge og gå ned i fett% :)

Sjekk Børges artikkel om autoregulering :)

Will do! :)

En liten tanke, hvis en ligger på kaloriunderskudd (type: ~500kcal under) over lengre tid, vil en da stagnere på et tidliger tidspunkt,

i forhold til å ligge på vedlikehold?

Selv om en har nok fett å ta av,

I min hjerne så tenker jeg at så lenge fett% er høy, så burde kroppen ha nok tilgang til energi....?

Ja, du vil stagnere fortere, fordi du ikke er i overskudd - selv om du har mye å ta av.

Ulogisk men så er ikke kroppen og tankegangen min samkjørt :p hehe

Så når jeg har kommet til dette stadiet, så må jeg ta valget om jeg vil bygge og ligge i overskudd,

ELLER vedlikeholde styrken på dagens nivå og ligge i underskudd for lavere fett%?

For målet mitt er å gå ned i fett%...

Annonse

..i all hovedsak er kroppen enten anabol (bygge muskler og/eller fettvev), i stase (holder seg jevnt) eller katabol (bryter ned fett og/eller muskler). Det vil ikke være naturlig for kroppen å være både anabol og katabol på samme tid.

...men var det det, så ville det nok blitt kalt - naturlig nok - for ekstase!

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...