Gå til innhold

lavkalori og trening?


grodh

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 23 år gammel jente, som fikk litt angst da sydenbillettene plutselig ble bestilt.

Jeg er 167 høy og veier 65 kilo, og kiloene er ikke preget av muskler ;) Er dvask og har alt for mye fett, spesielt fra navlen til knærne.

Jeg har fått tildelt 1300 kcal daglig fra vektklubben for å nå mitt mål på 58 kg før 12 juni, men problemet er at jeg ved dette kcal-inntaket har NULL energi mellom måltidene, og hadde nok svimt av med vektstanga på skuldrene under en knebøy ;) Går foreløpig ikke på no senter, da studentøkonomien er trang, men vurderer å melde meg inn.

Ønsker ikke å bli tynnfeit, ved å gå ned i vekt kun pga kosthold. Er så mange FLOTTE, sterke og slanke kropper her, og lurer litt på hvordan jeg kan gå ned i fettprosent, samtidig som jeg kan bli litt mer fit. Rævva på knærne er jeg lei av!

Så: Hvor høyt opp i kcal bør jeg gå, og kan jeg klare å minske fettprosent, selvom kcal-inntaket er høyt nok til å greie å trene styrke?

Kaotisk innlegg, men la gå. Noen som har en magisk oppskrift til fit bikinikropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaotisk innlegg, men la gå. Noen som har en magisk oppskrift til fit bikinikropp?

Sats på en vektnedgang på ca en halvkilo i uken. Da skal du ha nok energi til å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal veies inn igjen i morgen, og ser ut til å ha gått ned 8-900g. Tenker meg at det kommer til å stabilisere seg rundt en halvkg/uka etter denne første uka. Men har likevel NULL energi. Eggehviteomelett og knekkebrød = dizzy. Kommer det til å bedres når jeg blir VANT med å spise 1300 kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nok vant til det. Ikke alltid like givende og masse energi når man er på kcalunderskudd. Sånn er det bare. Ta deg en kaffe eller lignende før trening? Finnes mange tilskudd du tar før trening som gir deg en spark i ræva (og er kcalfri omtrent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Så det er ingenting i veien for å kjøre basisøvelser i styrke selv med stort kcalunderskudd? Armene blir visst ikke definerte, og rævva heises visst ikke opp av å gå ned i fettprosent alene, nemlig ;\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Så det er ingenting i veien for å kjøre basisøvelser i styrke selv med stort kcalunderskudd? Armene blir visst ikke definerte, og rævva heises visst ikke opp av å gå ned i fettprosent alene, nemlig ;\

Nei det er det ingenting i veien for, men ville ikke hatt for stort underskudd (som det nevnes ovenfor her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 15% karboh.
  • 32% protein
  • 52% fett

Eks fra torsdag. Som regel mellom 15-25 karbs, 25-35 protein, 50 fett. Fettet må vel komme av at jeg spiser så mye egg? Dropper all form for ris/potet/pasta, mest fordi det faktisk ikke er noe godt ;) Salat ved siden istedet. Middager som regel magert kjøtt eller karb.deig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15% karboh.
  • 32% protein
  • 52% fett

Eks fra torsdag. Som regel mellom 15-25 karbs, 25-35 protein, 50 fett. Fettet må vel komme av at jeg spiser så mye egg? Dropper all form for ris/potet/pasta, mest fordi det faktisk ikke er noe godt ;) Salat ved siden istedet. Middager som regel magert kjøtt eller karb.deig.

Oppgi gjerne i absolutte tall - hvor mye protein får du i deg feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kroppen din ikke like lavkarbo? Eller...LCHF, som det du spiser er. Det er ikke alle som fungerer bra på alle typer kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eksempel fra torsdag, lagt inn på diett.no, som kanskje er mer til å stole på enn prosentregningen hos vektklubb: (fordi fredag ble bare vin og kjeks ;)

protein: 125 g

fett: 43 g

karbs: 57 g

Energi: 1152 kcal

Er vel ikke definisjon på LCHF? Prøver ikke på det iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eksempel fra torsdag, lagt inn på diett.no, som kanskje er mer til å stole på enn prosentregningen hos vektklubb: (fordi fredag ble bare vin og kjeks ;)

protein: 125 g

fett: 43 g

karbs: 57 g

Energi: 1152 kcal

Er vel ikke definisjon på LCHF? Prøver ikke på det iallefall ;)

Ja, nei det var ikke LCHF :) Prøv med en banan eller en eske med rosiner før trening og se hvordan det går da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å justere opp kaloriinntaket ditt, for nå ligger du under din basalforbrenning i følge fitnessbloggens kalorikalkulator. Om du trener 1-3 ganger i uken kan du vel trygt legge deg på 1600 - 1700 kalorier dagen og fortsatt gå ned i vekt, og ha energi også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også økt kaloriinntaket ditt. Hvertfall til 1500 kcal/pr dag! Selvom du på sikt kommer til å bli "vant" til det lave kalorinivået, er det stor fare for at du ikke får i deg tilstrekkelig av næringsstoffene du behøver. Som du selv sier har du "null energi" med et kaloriinntak på 1300, og det lave energinivået er nettopp kroppens måte å fortelle deg at du får for lite næring! Viktig å lytte til kroppens signaler, de er der for en grunn! :) Det er verken gøy for deg eller de rundt deg og være slapp og trøtt hele tiden.

Dessuten blir du automatisk mer passiv når kroppen opplever et uvant kaloriunderskudd. Hjernen vår og hormonene våre vet ikke forskjell på en sulttilstand i krisetider eller en ung jentes ønske om å gå ned et par kilo, og vil automatisk styre deg til å ta valg som er energisparende i hverdagen. (Som f.eks å ta heisen, fremfor trappen.) Sistnevnte kan man selvsagt til dels styre unna dersom man er bevisst på det. :)

1 kg kroppsfett tilsvarer ca 7000 kalorier. Dersom du ønsker å følge anbefalingene for sunn vektnedgang på ca 0.5 kg i uken, tilsvarer dette et ukesunderskudd på 3 500 kalorier. Deler du 3 500 kcal / 7 dager = 500 kalorier. Du trenger altså "bare" å ligge 500 kalorier under ditt utgangspunktlige, daglige energiforbruk.

Så du kan trygt øke matinntaket ditt litt. Spis masse proteiner, det holder deg overraskende mett! Så skal du se at treningen og veien til "drømmekroppen" blir en mye kjekkere og mer givende prosess enn hva du hitill har opplevd. Husk at trening skal være gøy! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...