Gå til innhold

Er ketchup usunt?


Freddd

Anbefalte innlegg

Hjemmelaget ketchup er også veldig godt, selv om jeg ofte tyr til idun sin. Men hovedgrunnen til det er egentlig at jeg ofte spiser opp ketchupen før jeg rekker å helle den over på flaske fordi den smaker så godt :blush:

Hjemmelaget er best på det meste :thumbsup:

Har du en god oppskrift og dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke får mikronæringsstoffene fra frukt, skal du få dem fra multivitamintilskudd da?

huh? For det første så har ikke frukt monopol på mikronæringsstoffer, for det andre så går det fint an å spise masse frukt samtidig som man drikker cola uten at man trenger å få i seg masse fruktose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget er best på det meste :thumbsup:

Har du en god oppskrift og dele?

Jeg har ikke laget en konkret oppskift, men jeg kan jo prøve å fortelle ca. hva jeg har oppi og sånn ca. hvordan jeg lager den.

Hermetiske tomater (1 boks - ca. 300 g?)

Tomatpuré (ca. 80 til 120 g?)

Krydder (salt, pepper, paprika, hvitløk, løkpulver/løk) Vet noen også bruker laubærblad og kanel.

Eddik (for mye ødelegger hele ketchupen, men litt gir den en god sting - anbefales)

Natreen (flytende eller som suketter)

Bittelitt "guar gum"/"xanthan gum" (for å få en konsistens på ketchupen som gjør at den ikke flyter utover)

- Varm opp hermetiske tomater og litt tomatpuré i en kjele.

- Tilsett krydder, eddik og natreen og kjør det hele med en stavmikser.

- Smak deg frem på ketchupen og tilsett evt. mer krydder/natreen dersom du føler noe mangler.

OBS. hvitløk kan gi sterkere smak når den står litt, så vær litt forsiktig med bruken dersom du ikke superfan av hvitløk. Jeg hadde litt mye i min ketchup en gang, og det ble litt vel mye....

- Når smaken er bra, trekkes kjelen av platen og avkjøles.

- Tilsett guar gum/xanthan gum til konsistensen begynner å ligne "ketchupkonsistens". Det skal veldig lite til og gum'ene må stå litt før de virker.

- Avkjøles og oppbevares videre i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke laget en konkret oppskift, men jeg kan jo prøve å fortelle ca. hva jeg har oppi og sånn ca. hvordan jeg lager den.

................

Kan du ikke legge inn denne på matlagningsdelen av forumet også ;) Sikkert fler som får den med seg da og vil prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg husker jeg forsynte meg at ketchup en gang og jeg fikk bare den kommentaren "spiser du ketchup da? Det er vel ikke så sundt?!?" Når jeg tok en liten dert.

Jeg pleier å kjøpe den uten sukker og jeg tror ikke det er så veldig usundt å tilsette litt ketchup til maten nå og da. Har ikke så mye å si.. Hjemmelaget er jo selvsagt aller best da, som alt annet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...