Gå til innhold

Hvor fort mister man styrke og muskelmasse??


Benedicte

Anbefalte innlegg

Jeg har sannsynligvis hatt en betennelse i skuldra og har måttet droppe alt av styrketrening for overkropp den siste måneden. Dette er nesten traumatisk for meg som lever og ånder for timene på treningssenteret! Jeg har selvfølgelig trent allikavel, men kun bein og i det siste lette rehabøvelser for skuldre. Jeg føler jeg SER musklene svinne hen her...Er det noen som vet hvor fort man mister styrke og muskelmasse når man ikke får trent en periode?? Og om det vil ta lang tid å trene seg opp til der man var før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du bra, så mister du ikke all verden med muskler...de første øktene føles nok blytunge etter oppholdet, men det kommer seg fort. :)

Takk for oppmuntrende svar! Jeg spiser bra så det er ikke noe problem ihvertfall :) Satser på å snart være tilbake igjen for fullt for dette er utrolig frustrende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok av gipsen i går etter å ha gått først med betennelse i armen i 2 uker og så med brukket arm i 4,5 uke. Dermed har armen vært i lite aktivitet i 2 uker etterfulgt av 4,5 uke med null aktivitet. totalt 6,5 uker med ~nada bevegelse. Det var et dystert syn som møtte meg fra under gipsen. Bare skinn, bein og en vannete pølse med muskler som hang ned som et grevinneheng fra underarmen, men allerede bare fra i går er store deler av volumet tilbake og en del av styrken.

En betennelse derimot fører ikke til inaktivitet i samme grad og svinnet vil derfor ikke være særlig nevneverdig. Begynn noe pent og jobb deg oppover på vektene når du setter i gang igjen, for husk at det er en stund siden sist du løftet og musklene trenger litt tid på å hente frem styrken du hadde før betennelsen. (Og om du vet årsaken til betennelsen: Ta det på alvor, betennelser kommer fort tilbake. Om du ikke vet: Finn ut av det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...