Charlotte Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Jeg har en oppskrift på bananbrød/banankake som er helt sykt god! Men det er jo ikke spesielt sunn. Er det noen som kan hjelpe meg med å fikse litt på oppskriften så den kan bli litt bedre/færre kcal?? Banankake 3 porsjoner 50 g romtemperert smør 75 g sukker 1 egg 1 godt moden banan 113 g hvetemel 1 ts bakepulver 0,25 dl melk I stekeovn 180 °C i 1 time Kle en brødform med bakepapir. Del bananer og smør i mindre biter. Ha alle ingrediensene i en bolle og kjør blandingen i to minutter med en håndmikser. Ha røren i brødformen og stek kaken midt i ovnen. Stikk en trepinne i kaken for å se om den er gjennomstekt. Avkjøl kaken på rist [ATTACH]15240[/ATTACH] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ma. Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Sukrin istedet for sukker:) Hørtes forresten veldig god ut:thumbsup: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Soya melk light (den fra alpro med vanilje er kjempegod!) eller skummet melk, fremfor vanlig lettmelk. Bytte ut så mye av melet som du selv ønsker med en blanding av mandel- og kokosmel. Gjerne også fiberfin eller pofiber for mer fiber i tillegg! Det funker også ofte veldig bra, i alle fall for meg, å bytte smør med mager kesam/skyr naturell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jallajalla Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 3 porsjoner 50 g romtemperert smør - 3-4 spiseskjeer kesam/skyr 75 g sukker - 100 g sukrin (eller annen søtning), du har ikke gjær i - så dette er ikke noe problem! 1 egg 1 godt moden banan 113 g hvetemel - bytt ut med grovt mel, prøv med noe mandelmel (trenger ikke like mye av dette, trekker til seg mye væske) 1 ts bakepulver 0,25 dl melk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlotte Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Tihi, la inn vanlig banankake vs. den sunnere typen på diett.no Vanlig banankake (hele) 1265 kcal Sunnere banankake (hele) 576 kcal Denne skal prøvebakes i kveld Kristin Charm og jallajalla 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlotte Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Kanskje det er mulig å ha litt proteinpulver også? For å få opp proteinnholdet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Kanskje det er mulig å ha litt proteinpulver også? For å få opp proteinnholdet Det funker nok! Ikke forvent at det blir vellykket på første forsøk, men prøv deg frem flere ganger! :thumbsup: Om du har vaniljeproteinpulver ville jeg nok gått for det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlotte Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Det funker nok! Ikke forvent at det blir vellykket på første forsøk, men prøv deg frem flere ganger! :thumbsup: Om du har vaniljeproteinpulver ville jeg nok gått for det Så bra! Var og hentet mitt første proteinpulver i dag og det var vanilje..... Blir spennende å prøve Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nano Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Nam, oppdater oss på hvordan det gikk! Jeg er i bakehumør i dag, kjenner jeg. Lily 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ma. Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Nå frista det hvertfall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nano Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Laget nettopp dette! Ble helt ok. Dempa søtsuget i hvert fall og jeg ble mett! Hele brødet inkludert pålegg ble på 711 kcal og 70 g proteiner. Delte det med samboeren, så ble bare halve på meg. God kveldsmat :-) 50 g mager vaniljekesam 40 g kokosmel 40 g mandelmel 20 g Prozyme proteinpulver med banansmak 1 banan 1 egg Pålegget var 200 g moste jordbær og mager vaniljekesam. Nå har jeg ikke smakt det originale bananbrødet, men man kunne kanskje hatt noe mer bindemiddel i røra (Fiberhusk). Brødet var veldig saftig, men samtidig litt tørt. Mistenker det er kesamen som gir den et litt tørt preg. Men anbefales som kveldsmat! CaraMella og Kristin Charm 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Laget nettopp dette! Ble helt ok. Dempa søtsuget i hvert fall og jeg ble mett! Hele brødet inkludert pålegg ble på 711 kcal og 70 g proteiner. Delte det med samboeren, så ble bare halve på meg. God kveldsmat 50 g mager vaniljekesam 40 g kokosmel 40 g mandelmel 20 g Prozyme proteinpulver med banansmak 1 banan 1 egg Pålegget var 200 g moste jordbær og mager vaniljekesam. Nå har jeg ikke smakt det originale bananbrødet, men man kunne kanskje hatt noe mer bindemiddel i røra (Fiberhusk). Brødet var veldig saftig, men samtidig litt tørt. Mistenker det er kesamen som gir den et litt tørt preg. Men anbefales som kveldsmat! [ATTACH=full]15390[/ATTACH] Herlig, skal testes, selv om jeg kommer til å lage en liten vri på det, som alltid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lily Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 50 g mager vaniljekesam 40 g kokosmel 40 g mandelmel 20 g Prozyme proteinpulver med banansmak 1 banan 1 egg Nå har jeg ikke smakt det originale bananbrødet, men man kunne kanskje hatt noe mer bindemiddel i røra (Fiberhusk). Brødet var veldig saftig, men samtidig litt tørt. Mistenker det er kesamen som gir den et litt tørt preg. Men anbefales som kveldsmat! Tror kanskje heller at det var litt for mye mel som gjorde den tørr. Jeg syntes ofte at særlig mandelmel kan gi "tørr" smak. Kesam er jo ofte det som blir brukt til å gjøre bakverket saftigere.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Tror kanskje heller at det var litt for mye mel som gjorde den tørr. Jeg syntes ofte at særlig mandelmel kan gi "tørr" smak. Kesam er jo ofte det som blir brukt til å gjøre bakverket saftigere.... +1 Mindre mel og kanskje heller mer kesam eller et ekstra egg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nano Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Tror kanskje heller at det var litt for mye mel som gjorde den tørr. Jeg syntes ofte at særlig mandelmel kan gi "tørr" smak. Kesam er jo ofte det som blir brukt til å gjøre bakverket saftigere.... Aah, kanskje det. Laga en eplekake fra Kristene Weber som også ble veldig tørr. Hadde da en del kesam i, men også FiberFin. Tenkte først det var FiberFin som gjorde den tørr, men siden denne også hadde en litt tørr ettersmak tenkte jeg det kanskje var kesamen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IngunnE Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Mandelmel trenger mer væske enn annet mel, så kan godt være det er det. Den så god ut iallefall! nå vet jeg hva jeg fikk lyst på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mor Åge Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Fant dere til slutt en god oppskrift? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ztaeyn Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 50 g mager vaniljekesam 40 g kokosmel 40 g mandelmel 20 g Prozyme proteinpulver med banansmak 1 banan 1 egg Jeg såg denne tråden i dag, og lagde meg en lik variant: 100g kesam, 40g kokosmel, 30g fettredusert mandelmel, 20g bakepro, 200g banan, 1 eggehvitte, 1 ts fiberhusk, litt kanel og kardemomme. Stekte i rundt 23 minutter, det var saftig som kake Så jeg vet ikke om jeg spiste bananbrød eller banankake til kvelds.... ca 50g protein 10g fett 50g karbo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.