Gå til innhold

Bananbrød oppskrift, hvordan få ned kaloriene??

Anbefalte innlegg

Jeg har en oppskrift på bananbrød/banankake som er helt sykt god! Men det er jo ikke spesielt sunn. Er det noen som kan hjelpe meg med å fikse litt på oppskriften så den kan bli litt bedre/færre kcal??

Banankake

3 porsjoner

50 g romtemperert smør

75 g sukker

1 egg

1 godt moden banan

113 g hvetemel

1 ts bakepulver

0,25 dl melk

I stekeovn 180 °C i 1 time

Kle en brødform med bakepapir. Del bananer og smør i mindre biter. Ha alle ingrediensene i en bolle og kjør blandingen i to minutter med en håndmikser. Ha røren i brødformen og stek kaken midt i ovnen. Stikk en trepinne i kaken for å se om den er gjennomstekt. Avkjøl kaken på rist

[ATTACH]15240[/ATTACH]

post-1084-14440837782699_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Soya melk light (den fra alpro med vanilje er kjempegod!) eller skummet melk, fremfor vanlig lettmelk.

Bytte ut så mye av melet som du selv ønsker med en blanding av mandel- og kokosmel. Gjerne også fiberfin eller pofiber for mer fiber i tillegg! :)

Det funker også ofte veldig bra, i alle fall for meg, å bytte smør med mager kesam/skyr naturell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 porsjoner

50 g romtemperert smør - 3-4 spiseskjeer kesam/skyr

75 g sukker - 100 g sukrin (eller annen søtning), du har ikke gjær i - så dette er ikke noe problem!

1 egg

1 godt moden banan

113 g hvetemel - bytt ut med grovt mel, prøv med noe mandelmel (trenger ikke like mye av dette, trekker til seg mye væske)

1 ts bakepulver

0,25 dl melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laget nettopp dette! Ble helt ok. Dempa søtsuget i hvert fall og jeg ble mett! Hele brødet inkludert pålegg ble på 711 kcal og 70 g proteiner. Delte det med samboeren, så ble bare halve på meg. God kveldsmat :-)

50 g mager vaniljekesam

40 g kokosmel

40 g mandelmel

20 g Prozyme proteinpulver med banansmak

1 banan

1 egg

Pålegget var 200 g moste jordbær og mager vaniljekesam.

Nå har jeg ikke smakt det originale bananbrødet, men man kunne kanskje hatt noe mer bindemiddel i røra (Fiberhusk). Brødet var veldig saftig, men samtidig litt tørt. Mistenker det er kesamen som gir den et litt tørt preg. Men anbefales som kveldsmat!

post-538-14440838033484_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget nettopp dette! Ble helt ok. Dempa søtsuget i hvert fall og jeg ble mett! Hele brødet inkludert pålegg ble på 711 kcal og 70 g proteiner. Delte det med samboeren, så ble bare halve på meg. God kveldsmat :)

50 g mager vaniljekesam

40 g kokosmel

40 g mandelmel

1 banan

1 egg

Pålegget var 200 g moste jordbær og mager vaniljekesam.

Nå har jeg ikke smakt det originale bananbrødet, men man kunne kanskje hatt noe mer bindemiddel i røra (Fiberhusk). Brødet var veldig saftig, men samtidig litt tørt. Mistenker det er kesamen som gir den et litt tørt preg. Men anbefales som kveldsmat!

[ATTACH=full]15390[/ATTACH]

Herlig, skal testes, selv om jeg kommer til å lage en liten vri på det, som alltid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 g mager vaniljekesam

40 g kokosmel

40 g mandelmel

1 banan

1 egg

Tror kanskje heller at det var litt for mye mel som gjorde den tørr. Jeg syntes ofte at særlig mandelmel kan gi "tørr" smak. Kesam er jo ofte det som blir brukt til å gjøre bakverket saftigere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kanskje heller at det var litt for mye mel som gjorde den tørr. Jeg syntes ofte at særlig mandelmel kan gi "tørr" smak. Kesam er jo ofte det som blir brukt til å gjøre bakverket saftigere....

Aah, kanskje det. Laga en eplekake fra Kristene Weber som også ble veldig tørr. Hadde da en del kesam i, men også FiberFin. Tenkte først det var FiberFin som gjorde den tørr, men siden denne også hadde en litt tørr ettersmak tenkte jeg det kanskje var kesamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

50 g mager vaniljekesam

40 g kokosmel

40 g mandelmel

1 banan

1 egg

Jeg såg denne tråden i dag, og lagde meg en lik variant:

100g kesam, 40g kokosmel, 30g fettredusert mandelmel, 20g bakepro, 200g banan, 1 eggehvitte, 1 ts fiberhusk, litt kanel og kardemomme.

Stekte i rundt 23 minutter, det var saftig som kake :D

Så jeg vet ikke om jeg spiste bananbrød eller banankake til kvelds.... :joyful:

ca 50g protein 10g fett 50g karbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...