Gå til innhold

Treningsprogram.. Noen meninger?


Dumleen

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg litt tilbakemelding på hva de synes om dette programmet?

Er ikke så veldig trent, så dette er begynnerprogram.

Oppvarming

TRX Front Squat

TRX Hip Press

Hofteabduksjon i slynge

Romaskin 5 min

Push up på knærne

Kroppsheving i slynge (tilbakelent)

Stående roing

Romaskin 5 min

TRX Roll Out

TRX Plank

Sittende magevridning (Rusiian Twist)

Romaskin 5 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Det virker som om PT'en har vært på helgekurs i TRX og derfor nå bruker det på alt du skal gjøre. TRX er et fantastisk verktøy, men kan ikke være hovedandelen i treningen din. Du har mangel på beinøvelser du kan gjøre med progressiv overbelastning, det finnes INGEN grunn til at du skal gjøre pushups på knærne bare fordi du har eggstokker, og antiekstensjonsøvelser som TRX fallouts og TRX planke er trolig langt for avanserte for en nybegynner. Jeg er kanskje veldig negativ nå, men ser minimalt av utbytte av dette programmet.

Her er bestanddeler jeg mener bør være med i ditt treningsprogram som nybegynner:

knedominante ettbeinsøvelser med mulighet for progressiv overbelastning (tyngre over tid)

hoftedominante øvelser med mulighet......

Pushups variant. Klarer du ikke vanlig, bruk f.eks http://www.youtube.com/watch?v=XAepz-pH5UE. IKKE bruk knærne.

Horisontal roing variant, i mine øyne helst omvendt roing, da du også kan bruke smithmaskinen på denne for

n enkel antiekstensjons kjerneøvelse, som planke

Alle disse øvelsene er basert på de 4 grunnleggende bevegelsene menneskekroppen kan gjøre:

  • Dra
  • Dytte
  • "

  • Knebøy

Hvis ikke alle disse bevegelsene er med i treningsprogrammet ditt på en eller annen måte, bør PT'en ha et jævlig godt svar på hvorfor de ikke er det. Dette gjelder egentlig uansett: PT'en bør ha et godt svar på hvorfor HVER ENESTE øvelse er med i nettopp ditt program. Hvorfor ikke andre øvelser? Hvorfor ikke flere sett? Hvorfor ikke flere/færre repetisjoner? Hvordan vil dette programmet hjelpe meg med å nå mitt mål bedre enn et annet program? Dette er spørsmål PT'en må ha helt klare, gode svar på, ellers er han/hun ubrukelig. Desverre er det slik at selv om noen kanskje spør disse spørsmålene isteden for å bare stole på hva PT'en sier, så er det ikke sikkert man vet hvilke svar som er bullshit :/ Vet at det finnes latterlig mange dårlige PTer der ute, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse øvelsene er basert på de 4 grunnleggende bevegelsene menneskekroppen kan gjøre:

  • Dra
  • Dytte
  • "

  • Knebøy

Jeg gjør jo alle de fire bevegelsene i løpet av programmet.

Bruker "slyngen" mye, og ser noen av de øvelsene du siktet til på youtube, er jo lik de jeg gjør bare at jeg bruker slyngen.

Pushup blir utført på knærne siden jeg er så fersk på dette og utrent så man kan bli.

Regner med jeg blir og gå over til vanlig når jeg er i stand til å ta litt fler enn 4... :p

"knedominante ettbeinsøvelser med mulighet for progressiv overbelastning (tyngre over tid)

hoftedominante øvelser med mulighet......"

Er som sagt fersk, så vet ikke helt hva du sikter til her?

(jeg er redd for bekkenet mitt, så kan hende det er derfor fokuset er slik det er..?)

Jeg har fått forklaring på hver eneste øvelse og målet er å stramme opp, bedre kondis, bedre holdning og sterkere så jeg kan banke mannen :p

knedominante ettbeinsøvelser med mulighet for progressiv overbelastning er øvelser der hovedbevegelsen er at kneet bøyes, som feks. utfall, bulgarske utfall, ettbeinsknebøy. Progressiv overbelastning betyr at du kan legge på mer belastning hver gang du trener. Dette er den eneste måten å bli sterkere på.

Grunnen til at jeg ikke vil anbefale pushups på knærne,er først og fremst at det tar så mye vekk fra øvelsen. En viktig del er å holde kroppen strak gjennom hele utførelsen, noe som ikke lenger er en utfordring på knærne. Dersom du bruker smithmaskinen til å justere høyden på stangen, kan du gjøre pushups slik det skal gjøres, tilpasset ditt styrkenivå. Smithmaskinen gir deg også flere muligheter til progresjon: Man kan øke antall repetisjoner på en høyde, eller senke stangen slik at det blir tyngre. Det finnes slik jeg ser det absolutt ingen grunn til å ta på knærne fremfor å gjøre dem skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...