Gå til innhold

Teknikk Markløft


hoppsann

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som si sier selv, spenn ryggen mer. Men herregud, du løfter da 100 kg. Om dette er nært maksløftet ditt, syns jeg absolutt ikke ryggen ser så ille ut. Ellers et tips på vei ned - ikke bøy knærne dine før stanga har passert dem. Nå blir det veldig oppstykket på vei ned, og du kan jobbe med å få en bedre flyt der; nettopp ved å skyta ut rumpa først og bøye knærne når stanga har passert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maksen er pr i dag 110 kg, men da tror jeg nok ryggen ser desto verre ut. Vil gjerne få bedre teknikk før jeg prøver meg på tyngre vekter!

Ser når du sier det at det blir veldig oppstykket på vei ned. Skal teste ut neste mark-økt det med å skyte ut rumpa først og så bøye knærne først når stanga er forbi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått ned til vekter du klarer å spenne deg opp helt på også jobbet deg oppover vektene sakte og vær veldig pirkete (film ofte så du kan se selv, er ikke alltid du føler at du krummer ryggen)

Ellers så er det viktig å brukte god tid i bunnen av løftet og komme i riktig posisjon før du drar, bryst opp, stramme latsa etc. Også viktig å ikke rykke da det er veldig lett å slippe spennet da, ser også at du kjører rumpa litt opp før selve løftet begynner, jeg ville funnet den posisjonen du er sterkest i og prøve å holde rumpa der (blir veldig strakmark sånn du kjører nå) :)

Alt av coreøvelser er også med på å styrke regionen rundt korsryggen så det er naturlig at det også vil hjelpe og bli sterkere der! Rygghev med rett rygg og statisk hold er også en god øvelse for å innlære hvilken posisjon ryggen skal være i under løftet. Sumomarkløft kan også være en variant du kan prøve, jeg synes hvertfall det er mye lettere å holde spennet der, så kan du evt gå tilbake til klassisk mark når du føler teknikken er bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Trener som regel med vekter der jeg føler selv jeg klarer å holde godt spenn. Tenker at det er fra 90 og opp problemet oppstår (i alle fall sånn jeg opplever løftene i hodet mitt). Tenkte å filme neste ukes mark-økt, da er det lettere vekter så får jeg se og legge ut her så dere får se. :)

Jeg er kanskje litt hastig nede, har nok noe å gjøre med at jeg holder pusten (puster bare på topp) og jeg da kanskje blir litt travel. Bør jeg endre på det? Har fått høre det er riktig å bare puste på topp for å hjelpe til å ha godt trykk i hele løftet.

Skjønner ikke helt hva du mener med posisjon på rumpa (jo, ser at den går opp først, men) og hvor jeg er sterkest. Kan du prøve å si hvordan du mener på en litt annen måte (teskje, please :p). Ser ikke helt hvorfor du mener det er strakmark slik jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer fint å gjøre som du gjør å puste oppe, må innrømme at jeg er usikker på hvordan jeg puster selv, går litt automatisk. Men for min egen del er jeg sterkere når rumpa er lengre ned, det er klart det er individuelt. Jeg synes også det er lettere å holde spennet i den posisjonen. Det er ikke akkurat strakmark du driver med, det var en liten overdrivelse! :p Det jeg mener er at rumpa skal gå oppover når stanga går oppover, ikke før. Da kan du like så godt ha rumpa høyere i startposisjonen så du ikke skyter rumpa opp rett før løftet starter.

Uansett så mener jeg at du burde 1: Lave nok vekter så spennet er 110%, og jobbe deg oppover. Vær nøye. Vet at det er kjedelig.

2: Bruke god til i bunnposisjon, klemme magen ut mot belte og stramme ordentlig etc.

3: Trene rygghev med statisk hold og kjerne øvelser. Dersom du skal ta tyngre vekter kan du prøve å trene fra kloss ( med vektene på kloss) Da det kan være lettere og holde spennet.

Forresten et veldig sterkt løft av deg, 100kg gikk jo dødslett, men det kan gå enda lettere når du får inn bedre teknikk! Selv om det ikke nødvendigvis gjør det i starten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skjønner jeg hva du mener! Så får prøve å rett og slett endre på startposisjonen da, slik at jeg ikke "tyvstarter" med rumpa. :p

Trener sumomark i tillegg, og merker som du sier at det er mye lettere å holde spenn og rak rygg i den øvelsen. Har også en del fokus på mageøvelser i programmet jeg trener nå (Boring but big) så satser på det er nok til å utgjøre en forskjell etter hvert!

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...