Gå til innhold

Langtidsholdbart kjøtt


Oddis

Anbefalte innlegg

Blant annet endel storfekjøtt som selges på Rema er holdbart veldig lenge. Nå har de indrefilet som er pakket i desember og holdbart til mai. Hvordan kan det ha seg at slikt kjøtt er holdbart så lenge, er det vakumpakningen alene eller er det tilsetningsstoffer? Stod ingenting på pakken om at det var noe annet en rent ferskt kjøtt. Vanligvis kan jo kjøtt bare ligge 3-4 uker i kjøleskapstemperatur og da er vi allerede på grensen til "veldig godt mørnet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til mai? Det må være feilmerka

Til og med kyllingfileten som er pakket i en type gass (derfor det er sånn rar lukt) varer ikke så lenge:p

Feilmerking, mulig, men det stod ihvertfall at den var pakket i desember og opprinnelse i namibia, og var merket som ferskvare, dvs har ikke være frossent. Så da er den allerede 3 måneder. Har jo hørt om de som mørner biffen i 6 måneder, men da må man jo skjære bort "skjegget" før man bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, spesifikt her var det snakk om kjøtt fra Namibia.

Ja, mener å ha sett det selv.

Jeg har jobba i kjøttbedrift og jobber der fortsatt litt innimellom. Husker vi fikk innkjøpt kjøtt fra Botswana som hadde grusomt lang holdbarhet. Hvorfor det har det veit jeg ikke. Kanskje landet ikke har de samme restriksjonene som vi har i Norge?

Hvis kjøttet skal holdes "ferskt" i et halvt år så vil jeg tro at det er tilsatt noe. Normalt holder ikke kjøtt så lenge når det er vakumpakka.

Jeg veit om noen bedrifter her til lands som har 60 dager holdbarhet på sine storfebiffer. Der jeg jobber har vi 45 dager noe som er mest vanlig tror jeg.

Hvor lang holdbarhet kjøttet har her til lands kommer an på maskinene de blir pakket i.

Dette var egentlig mer synsing fra min side og hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje synsing, men du har ihvertfall litt bedre grunnlag for å synse enn de fleste av oss andre Jane, så takker for godt svar.

Hvis det er natriumnitrit som er tilsatt for å gjøre holdbarheten så lang så er de vel pliktig til å skrive dette på pakken selv om det har opprinnelse i Namibia?

Vanlig nordfjord storfekjøtt på Rema 1000 har forøvrig 60 dager som du skriver. Disse bør også ligge ganske lenge for at de skal bli møre nok til å spises. 45 dager, er det etter to ukers mørning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kjøtt som importeres til Norge skal være merket med hva det er tilsatt. MEN om det ikke gjøres det fra hvor det kommer i fra så er det ikke så lett for kjøttbedriftene å vite hva som er i kjøttet heller.

Jeg kjøper hele biffer i fra der jeg ( samboern er kjøttskjærer der ) jobber. Den har "mørningsdato" satt 10 dager etter pakkedato, det er for butikkenes skyld egentlig. Butikkene vil ikke legge ut kjøtt som ikke er mørt og kundene vil ha mørt kjøtt ;)

Mørningsdatoer andre firmaer bruker kan jeg ikke så mye om. Da må jeg kikke på pakkene først for å finne det ut.

Kjøttet er helt greit mørt etter 10 dager ( vacumpakket ) men biffen min ligger nesten til holdbarhetsdatoen før jeg skjærer den og fryser ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...