Caped Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Nr.1: Ser at mange spiser havregryn/grøt til frokost, lunsj osv. Så lurer jeg litt på hvorfor. Når jeg leser på pakken virker det som det inneholder en del karbo og lite protein. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke klarer å dytte i meg mer enn en skje med grøt. Synes ikke det smaker godt i det hele tatt, ikke med bær eller kanel heller:S jeg skyller den bokstavelig talt ned med kesam for å klare å svelge den! Hehe:P konsistensen er Jeg ikke overbegeistret for. Jeg kan derimot putte en neve tørr havregryn i kesamen og spise det lettere da. Bare lurer på om det har så store fordeler at jeg bør fortsettte å spise det? Er det fordi det er magert og mettende? Jeg tenkte kanskje det heller var lurt å få i seg mer protein tidlig på dagen? I dag spiste jeg havregryn og kesam til frokost rett før trening, men holdt på å svime av på treninga. Tegn på for lite protein? Tenkte det var nok protein i kesamen til å holde meg gående i et par timer(spiste et halvt beger). Nr.2: Etter treninga kjøpte jeg en sånn der boks med gainomax recovery drikke. Inneholder 20gr protein og 40gr karbo. Er dette litt mye karbo å drikke etter hver trening? Må spørre siden jeg synes den var rååågod:D men prøver jo å kutte litt ned på karboinntaket. Spiser mindre brød, sukker, pasta osv. Vil gå litt ned i fettprosent men likevel bygge muskler. Så prøver å spise mer protein og mindre karbo. Har vel bare ikke helt funnet ut hvor mye karbo jeg bør spise hver dag. Synes også det er vanskelig å regne det ut om jeg må finne ut hvor mye karbo det er i hver eneste grønnsak jeg spiser:S spiser hovedsaklig masse grønnsaker og en del vegetarkjøtt(ja er veggis, men veg.kjøttet inneholder mye soyaprotein) og kesam, melk, egg og ost(ost<3) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5501-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uhlen Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 www.diett.no Der kan du plugge inn det du spiser, og se hvor mye prot/fett/karbs/totale kcal du får i deg. Grunnen til at mange spiser havregryn, eventuelt brødmat til frokost, tror jeg er vanesak. Jeg ser i hvertfall ingen fordeler med å innta store karb-mengder så tidlig på dagen, og prøver heller å legge disse senere på dagen (etter treningen). Om du ikke liker havregrøt men vil spise havregryn, kan du prøve å blande det med kesam, cottage cheese, frukt (banan, eple, pære, you name it), kanel, stevia og proteinshake (om du har en som er god på smak). Spiser en lignende mix etter ca. hver trening nå for tiden, og kan dønn ærlig si at jeg gleeder meg til det måltidet! For min del (har samme mål som deg for tiden, ned i fettprosent og beholde mest mulig styrke/muskler), blir det ofte salat til frokost. Isberg, paprika, tomat, tunfisk, egg, cottage cheese, kesam, rødløk, avokado, etc. Mye proteiner og sunt fett, og det holder meg mett lenge! Lykke til. :thumbsup: Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5501-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-191740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
K-J Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Bortsett fra noe rot grønnsaker er det ikke mye karbohydrater i grønnsaker. Jeg forstår ikke poenget med å regne ut hvert eneste gram med karbohydrater en spiser hver dag. I stedet for å drikke en boks med gainomax revocery drikke ville jeg heller dratt hjem å spist mat. Laget en god omelegg, spist et par knekkebrød o.l. Havregryn om morgenen holder deg mett utover dagen, fyller opp igjen glykogen lagrene og gir ekstra energi på morgenen. Det er ikke noe galt med karbohydrater i seg selv, det er hva slags karbohydrater en bør være forsiktig med. Det er forskjell på havregryn og hvit hvetemel. Jeg tviler på at grunnen til at du ble svimmel var lite proteiner, jeg ville heller gjettet på lite karbohydrater. De fleste har en sunn fornuft når det kommer til mat å forstår hva som er godt for kroppen å ikke, å nitelle proteiner og karbohydrater i salaten skjønner jeg ikke at har noe poeng. Når du må spørre om det du spør om ovenfor kan det virke som du ikke har så god kjennskap til makronæringsstoffene. Det første steget til å gå ned i vekt, fettprosent, effektiv trening m.m. er kunnskap Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5501-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-191749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caped Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 Takk:) da trøkker jeg heller i meg en bunch grønnsaker og kesam på morgenen. Skal jeg først unne meg en brødskive eler to tar jeg gjerne disse til frokost. Siden jeg sliter med å få i meg frokost. Alt blir lettere om jeg kan putte det på ei skive. Jeg liker egentlig bare middagsmat:P haha. Men blir tung i kroppen om jeg spiser middag til frokost:0 aldri egentlig likt søt mat, så grøt, pannekaker osv kan jeg kun spise som dessert. Men det er jo like greit siden jeg kutter ned på sukker. Varm mat som er krydret derimot, mmMMm. Har ikke rota meg til å få kjøpt fancy ting som stevia og slikt enda. Proteinpulver tenker jeg å kjøpe snarest. Har jo kke god oversikt enda over hvor mye jeg spiser av hver gruppe(karb,protein, fett). Så fokuserer hovedsaklig på å få i meg nok proteiner. Regner med jeg bare kan kjøre på litt her å bruke proteinpulver i mat også siden jeg er vegetarianer og lever mest på grønnsaker og melkeprodukter. Skal vel litt til for at det blir protein"overdose" vil jeg tro:P Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5501-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-191764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caped Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 K-J: Hehe nei jeg har ikke så god peiling enda. Men har forstått at som vegetarianer får jeg kanskje i meg for lite protein. Spiste ganske mye pasta,ris, brød og sjokolade før, så her har jeg kuttet ned en god del. Så sånn sett spiser jeg sikkert ikke for mye karbo nå. Bare syntes 40gr i den drikken hørtes mye ut. Eneste problemet med å spise et måltid istedet for å ta en drikk/proteinbar etc. Etter trening, Er at jeg ikke alltid har tid til å dra hjem å lage mat etter treninga, noen ganger er jeg på farta og da er det greit å få i se noe raskt. Dessuten sliter jeg med matlysten etter trening. Går fort en time eller to etter trening før jeg føler jeg har noe matlyst, sliter med å spise en hel banan til og med. Så har jeg jo også lest at det er lurt med protein innen 30 min etter trening. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5501-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-191774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Nei, du må ikke spise karbohydrater til frokost selv om det er det vanligste. Ifølge biorytmedietten til Børge Fagerli skal man heller spise karbohydrater til kvelds. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5501-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-191810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Du trenger ikke nødvendigvis å spise noe særlig rett etter trening, det kommer an på hva og hvor mye du har spist før trening, og hvor lenge det evt går før du får i deg noe skikkelig mat etter trening. Det er generelt en dårlig ide å drikke kaloriene sine når man har som mål å gå ned i vekt, spesielt gjelder dette flytende karbohydrater (en proteinshake kan være greit, siden det kan være vanskelig å få i seg andre proteinkilder på farten). Jeg foreslår at om du vil ha i deg mat etter trening så tar du en proteinshake, og evt en frukt eller to om du orker. Protein er hvertfall det viktigste etter trening, karbohydrater trenger du i utgangspunktet ikke. Noen forslag til frokoster er: Alt med egg om du spiser dettemiddagsresteryoghurt (naturell)/kesam med proteinpulver, bær og frukt Om du ikke har matlyst på morningen er det heller ingen ting i veien for å utsette dagens første måltid noen timer om dette passer deg bedre. Søk etter periodisk faste, så finner du mange gode artikler om det her på fitnessbloggen. jallajalla 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5501-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-191821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caped Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 Takker for tips! ja har snust litt på det med periodisk faste og tror det kan passe meg, spesielt siden jeg ofte ikke har matlyst før 12-13 tida på dagen. Så da kan jeg ha spiseluke mellom 12-20 f.eks. Har lest at jenter kan ha en luke på 10 timer, men da blir det jo omtrent slik jeg spiser nå, altså mellom 12-22.. Har alltid trodd at det var dumt å spise middag til frokost. Men om det er greit så gjør jeg gjerne det. Jeg elsker jo middag. Selv om jeg nok ikke klarer en stor porsjon på morgenen. Men det har vel fint lite å si. Vil tro jeg spiser såpass riktig at jeg slipper å holde styr på nøyaktig hvor mye karbo eller kalorier jeg spiser. Så lenge jeg har kontroll på at jeg får i meg nok protein. Jeg gkk jo ikke opp i vekt før heller og da spiste jeg myye mer karbo(gjerne i form av brød, sukker, fin pasta og ris) utrn at jeg trente. og nå kjøper jeg omtrent aldri halvfabrikata og ferdigmat lenger, med unntak av en posesuppe i ny og ned. Så da bør det vel gå riktig vei, både med muskler og fettprosent! Håper jeg:P sånt finner man vel ut etterhvert, om ting funker/ikke funker.. Er fersk på både styrketrening og det å være så bevisst på kosthold, så har mye å lære. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5501-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-191874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Glemte å ta med det, du trenger ikke å regne på hva maten din inneholder, hvertfall ikke om du ikke har veldig spesifikke målsetninger. For de aller fleste vil det være mer enn tilstrekkelig å gjøre bevisste valg av matvarer. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5501-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-191920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caped Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 Nei innser det jeg også når jeg tenker meg om. Mange dager kan jeg ende opp med å spise 1-2 magre måltider fordi matlysten kmmer treegt etter trening. Så kaloriunderskudd har jeg vel stortsett hver dag. Målet er jo større muskler og strammere kropp, så jeg må være nøye med nok protein i alle fall. Jeg er 162cm høy og veier 58kg så det er jo ikke snakk om såå mye fett som skal bort. Men satser på at noen kg fett blir byttet ut med muskler etter hvert:D Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5501-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-192035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.