Gå til innhold

Kikerter eller bønner?


Villo

Anbefalte innlegg

Jeg jobber 2 dager i uka på en barneskole på fritids (SFO) der sjefen min er "ekspert" i alt sunt. Hun mener at vi ikke burde ha bønner i maten (f.eks i grønnsaksuppe most med stavmikser) og heller ha kikerter fordi det er sunnere og tydligvis er så mye bedre for barna. Er ikke dette bare helt idiotisk eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Andre annen ting som sjefen sier: Meierismør er sunnere enn soft-plantemargarin, fett fra helmelk er bedre enn fra olivenolje, knekkebrød med smør er et ok måltid til barna....huff, det er mye mer :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meierismør er sunnere enn soft-plantemargarin

Der er jeg ihvertfall helt enig. soft-plantemargarin er et ihelprossessert produkt med alftor mye omega-6

fett fra helmelk er bedre enn fra olivenolje

Fett fra helmelk er ok, men olivenolje er også veldig sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter vs bønner er vel litt hipp som happ, men kikerter har jo et høyere innhold av proteiner og lavere GI. Men bønner er også veldig sunt da, så jeg vil tro variasjon her er det beste. Men det spørs jo også hva slags bønner man velger - de hvite i tomatsaus på boks er vel ikke så sunne i og med at laken de ligger i er full av sukker... Og generelt er mørke bønner sunnere enn lyse/hvite. Men igjen - variasjon er nøkkelordet syns jeg...

Helt enig med Oddis ang meierismør og fett fra H-melk:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg ihvertfall helt enig. soft-plantemargarin er et ihelprossessert produkt med alftor mye omega-6

Fett fra helmelk er ok, men olivenolje er også veldig sunt.

Har aldri brydd meg om smør, så nå lærte jeg noe nytt ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter vs bønner er vel litt hipp som happ, men kikerter har jo et høyere innhold av proteiner og lavere GI. Men bønner er også veldig sunt da, så jeg vil tro variasjon her er det beste. Men det spørs jo også hva slags bønner man velger - de hvite i tomatsaus på boks er vel ikke så sunne i og med at laken de ligger i er full av sukker... Og generelt er mørke bønner sunnere enn lyse/hvite. Men igjen - variasjon er nøkkelordet syns jeg...

Helt enig med Oddis ang meierismør og fett fra H-melk:thumbsup:

Det er vanligvis snakk om kidney-bønner, altså mørkebrune bønner. Poenget var vel som du nevner at det har vel ikke mye å si for det ene eller det andre, men det å variere er saken. Nettopp det jeg har nevnt for sjefen, men får som svar at det er sunnere med bare kikerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper sjefen din er en lavkarbo-fan ;)

Ja det skulle du ha trodd! Men så har det seg slik at de dagene jeg ikke er på jobb lager hun risengrynsgrøt, pastaretter og ostesmørbrød (uten skinke) til barna.

Oja, nå kom jeg på en ting hun heller ikke liker: Svinekjøtt er dårlig for barna. Det vil si at skinke ikke skal spises av barna i det hele tatt....

En annen ting som er litt ironisk er at hun ber meg bake kringleboller 2-3 ganger i måneden for kosens skyld. Ikke at det er noe særlig sunt...

Og enda en ting forresten!: Grønnsaker og kesamdip begynte vi med engang. Tilslutt bestemte hun seg for at det hold med bare grønnsaker, og det var et fullstendig måltid tydligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...