Gå til innhold

McDonald´s og Coca-cola sponser OL?


Anbefalte innlegg

McD kjører også en såkalt sunnhetskampanje hvor de har en oversikt over hvor mye hver gram inneholder av Kcal osv, men det de ikke tenker på er pommes frites og alt det andre mølet som er med, greit nok at hamburgeren (kjøttet) kommer fra 0% Norsk Storfe, men er jo det andre som er usunt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svært utfyllende svar Inger-Lise! Jeg skal ikke skrive masteroppgave om dette men det er et relativt stort prosjekt med fremføring og en 3000 ord lang rapport i et fag som omhandler business ethics. Spørsmålet er formulert som det er nettopp for å skape debatt og min oppgave er å undersøke alle sider i saken. Det er ikke noe ja eller nei svar på dette fordi, som du også nevner, det er flere faktorer som spiller inn. Et viktig poeng er at OL er fullstendig avhengig av sponsorer for å kunne gjennomføre, uten de vil det være nærmest umulig å arrangere OL. Etikk er et spørsmål om moral og ettersom det er umulig å glede alle involverte i en beslutning som dette må det samles fakta for å se hvordan flest mulig kan bli fornøyde uten at det går på bekostning av arrangementet.

Du nevner flere viktige sider i debatten, penger er viktig men det er helse også ettersom fedme er ekstremt utbredt. Jeg tror jeg sannsynligvis ser litt mer alvorlig på saken fordi jeg har bodd i London i snart fire år og fedme er mye mer utbredt her enn hjemme i Norge. Som flere nevner i denne debatten så har man et valg av hva man dytter i munnen men i England er det stadig mer fokus på at staten bør gjøre mer for å snu trenden og da er det veldig merkelig at nettopp staten støtter sponsorer som tilbyr svært usunn mat/drikke i et stort sportslig arrangement. Med et høyt fokus på "rene" leker er det også ironisk at kokain var en kjent ingrediens i Coca-Cola for ikke så altfor mange år tilbake.

Tusen takk igjen!

Kan de store klasseskillene i UK ha noe med et mer utbredt fedmeproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så problemet er dårlig økonomisk misforhold i samfunnet generelt? Utdanningsnivået er også lavt, noe som også har sammenheng med dårlig kosthold og fedme. Har jo "arbeiderklasser" i Norge også, men utdanningsnivået er likevel høyere. Det er nok heller her problemene ligger, ikke hos Coca-Cola og McDonald's. Ser helt ærlig talt ikke problemet eller det uetiske ved at de er sponsorer for OL. Folk vet at store mengder fastfood og brus ikke er sunt, og de som ikke skjønner det vil jeg nesten kategorisere under special needs cases.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så problemet er dårlig økonomisk misforhold i samfunnet generelt? Utdanningsnivået er også lavt, noe som også har sammenheng med dårlig kosthold og fedme. Har jo "arbeiderklasser" i Norge også, men utdanningsnivået er likevel høyere. Det er nok heller her problemene ligger, ikke hos Coca-Cola og McDonald's. Ser helt ærlig talt ikke problemet eller det uetiske ved at de er sponsorer for OL. Folk vet at store mengder fastfood og brus ikke er sunt, og de som ikke skjønner det vil jeg nesten kategorisere under special needs cases.

Som jeg skrev til Inger- Lise og Tage så er det nettopp dette som er problemet. Folk vil ikke skjønne dette og derfor er staten blitt tvunget til å ta mer ansvar. http://www.ft.com/cms/s/0/f4af6de2-11e9-11e1-a114-00144feabdc0.html#axzz1o4VmMh3p Litt andre tilstander her enn hjemme... Når fedme blir et stort nasjonalt problem er mange ute etter å fordele skyld. Noe av det første staten kan gjøre i en slik situasjon er å forhindre for stor eksponering av merker som promoterer usunne varer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev til Inger- Lise og Tage så er det nettopp dette som er problemet. Folk vil ikke skjønne dette og derfor er staten blitt tvunget til å ta mer ansvar. http://www.ft.com/cms/s/0/f4af6de2-11e9-11e1-a114-00144feabdc0.html#axzz1o4VmMh3p Litt andre tilstander her enn hjemme... Når fedme blir et stort nasjonalt problem er mange ute etter å fordele skyld. Noe av det første staten kan gjøre i en slik situasjon er å forhindre for stor eksponering av merker som promoterer usunne varer...

Hvordan skal staten forhindre dette? Hvorfor skal staten forhindre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan de store klasseskillene i UK ha noe med et mer utbredt fedmeproblem?

Etter å ha observert begge sider av skillet på nært hold, vil jeg svare ja på dette. Bodde i student housing i UK, og bevaremegvel er mange hjelpesløse 18+ åringer. Mange fra feil side av skillet lever på junkfood, kan ikke lage mat selv, eller er spesielt modne. Det drikkes store mengder alkohol hele uka. (binge drinking). Kroppsfasongen er deretter.

På den andre siden av skillet var de fleste meget kapable til å ta vare på seg selv.

Det er jo bare å se på Jamie Olivers skolematprosjekt i UK hvor mye oppstyr det ble når snørrungene ikke fikk spise crisps, chips og annet junk i skoletiden. Urgh.

"I can't be bovver'd, innit."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal staten forhindre dette? Hvorfor skal staten forhindre dette?

fordi man ikke kan la det være opp til hver enkelt å ta dette valget, de klarer det rett og slett ikke. Der igjen, for staten har nok penger en del å si. Fedme er utrolig kostbart for samfunnet, hvis de ikke bremser utviklingen så har de ikke tilstrekkelig med subsidier til å dekke dette. Nå snakker jeg om ekstremfedme der folk er uføre og blir uføretrygdet som resultat av fedme. Med den utviklingen som er nå vil det ikke ta så altfor mange år før staten ikke lenger kan dekke disse utgiftene. Derfor er det en viktig debatt for staten å engasjere seg i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha observert begge sider av skillet på nært hold, vil jeg svare ja på dette. Bodde i student housing i UK, og bevaremegvel er mange hjelpesløse 18+ åringer. Mange fra feil side av skillet lever på junkfood, kan ikke lage mat selv, eller er spesielt modne. Det drikkes store mengder alkohol hele uka. (binge drinking). Kroppsfasongen er deretter.

På den andre siden av skillet var de fleste meget kapable til å ta vare på seg selv.

Det er jo bare å se på Jamie Olivers skolematprosjekt i UK hvor mye oppstyr det ble når snørrungene ikke fikk spise crisps, chips og annet junk i skoletiden. Urgh.

"I can't be bovver'd, innit."

Veldig, veldig sant! Jeg vet ikke hvor mange jeg snakket med første året mitt her som aldri hadde laget et måltid før. fish fingers, burgers og fried sausages var det som stod på menyen HVER dag. Personlig skjønner jeg at eksterne (som Jamie Oliver) må gripe inn fordi mannen i gata rett og slett ikke vet hva som er sunt/usunt, de fleste lar barna sine spise hva de vil. Nokså ofte får jeg høre at fish and chips er rasende sundt for det er jo fish and potatoes! Lovely!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McD kjører også en såkalt sunnhetskampanje hvor de har en oversikt over hvor mye hver gram inneholder av Kcal osv, men det de ikke tenker på er pommes frites og alt det andre mølet som er med, greit nok at hamburgeren (kjøttet) kommer fra 0% Norsk Storfe, men er jo det andre som er usunt :p

Veldig sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
fordi man ikke kan la det være opp til hver enkelt å ta dette valget, de klarer det rett og slett ikke. Der igjen, for staten har nok penger en del å si. Fedme er utrolig kostbart for samfunnet, hvis de ikke bremser utviklingen så har de ikke tilstrekkelig med subsidier til å dekke dette. Nå snakker jeg om ekstremfedme der folk er uføre og blir uføretrygdet som resultat av fedme. Med den utviklingen som er nå vil det ikke ta så altfor mange år før staten ikke lenger kan dekke disse utgiftene. Derfor er det en viktig debatt for staten å engasjere seg i...

Hvem er det som sier at folk ikke klarer dette? Du ? eller jeg? eller noen forskere som tror de mener de har svaret? er ikke mange i miljøene jeg er i. Og jeg er ikke noe spesiel treningsnarkoman osv.. Men er vel ingen som har fedme jeg kjenner/vet om! Og det at mcdonalds/coca cola sponser ol. betyr IKKE at de oppfordrer at folk skal spise/drikke. Det kalles markedsføring og er for fristelser og gi et hint om "her er vi". Det er da INGEN som sier at folk skal spise det. Så i mine øyne må da gudene få lov å sponse det de vil. For ol/mgp/vm osv.. Det blir ikke akkurat dekket fullt ut av våre(dine) skattepenger osv?:) Det vil jeg helst slipper ihvertfall!

Og som flere her skriver: det handler om valg og livsstil. Viktigste er ikke bare det at man skal "unngå" drittmat, for det er FULLT ut lov å spise en burger i ny og ned. Det handler om aktivitet og livsstil. IKKE sitte inne å game fra man er 5-6 år til man runder 30 og innser at "livet mitt har egentlig vært ødelagt".

Men for all del, jeg ser hva folk mener osv, Men min mening at er selvom de sponser: SÅ betyr ikke det at de oppfordrer til spising av dette. Fra OL arrangørene sin side selvfølgelig:)

Kan jo ta en annen side: hva hvis Harley Davidsen hadde sponset OL? hadde folk sett på dette som " skal vi bli med i mc-miljøet?" osv.. Da kan man igjen snakke om kriminalitet, det finnes vel ikke en ENESTE sponsor her i verden som ikke kan bli sett negativt på i henhold til etikk(rett meg hvis jeg ikke har klart å komme på noe hehe)!

Når det gjelder et par andre sponsorer til ol og ang evt spørsmål

"Acer"/Panasonic": skal dette knyttes til dataspilling/tv sitting osv--> fedme for evt stillesittende mennesker?

Man kan jo faktisk trekke sånne type linjer med stort sett alt(ikke alt peker mot fedme, men mot "negative" retninger knyttet til "samfunns normer".

For øvrig kan er det et veldig interessant og spennende emne og man kan diskutere frem og tilbake i sikkert 10000000år, uten å finne svaret! Blir nok en god oppgave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som sier at folk ikke klarer dette? Du ? eller jeg? eller noen forskere som tror de mener de har svaret? er ikke mange i miljøene jeg er i. Og jeg er ikke noe spesiel treningsnarkoman osv.. Men er vel ingen som har fedme jeg kjenner/vet om! Og det at mcdonalds/coca cola sponser ol. betyr IKKE at de oppfordrer at folk skal spise/drikke. Det kalles markedsføring og er for fristelser og gi et hint om "her er vi". Det er da INGEN som sier at folk skal spise det. Så i mine øyne må da gudene få lov å sponse det de vil. For ol/mgp/vm osv.. Det blir ikke akkurat dekket fullt ut av våre(dine) skattepenger osv?:) Det vil jeg helst slipper ihvertfall!

Og som flere her skriver: det handler om valg og livsstil. Viktigste er ikke bare det at man skal "unngå" drittmat, for det er FULLT ut lov å spise en burger i ny og ned. Det handler om aktivitet og livsstil. IKKE sitte inne å game fra man er 5-6 år til man runder 30 og innser at "livet mitt har egentlig vært ødelagt".

Men for all del, jeg ser hva folk mener osv, Men min mening at er selvom de sponser: SÅ betyr ikke det at de oppfordrer til spising av dette. Fra OL arrangørene sin side selvfølgelig:)

Kan jo ta en annen side: hva hvis Harley Davidsen hadde sponset OL? hadde folk sett på dette som " skal vi bli med i mc-miljøet?" osv.. Da kan man igjen snakke om kriminalitet, det finnes vel ikke en ENESTE sponsor her i verden som ikke kan bli sett negativt på i henhold til etikk(rett meg hvis jeg ikke har klart å komme på noe hehe)!

Når det gjelder et par andre sponsorer til ol og ang evt spørsmål

"Acer"/Panasonic": skal dette knyttes til dataspilling/tv sitting osv--> fedme for evt stillesittende mennesker?

Man kan jo faktisk trekke sånne type linjer med stort sett alt(ikke alt peker mot fedme, men mot "negative" retninger knyttet til "samfunns normer".

For øvrig kan er det et veldig interessant og spennende emne og man kan diskutere frem og tilbake i sikkert 10000000år, uten å finne svaret! Blir nok en god oppgave!

Tusen takk Martin! Jeg tror du (som meg) blir litt kynisk fordi du er fra Norge og der er debatten en ganske annen enn den er her. Jeg mener at folk må klare å velge hva de skal spise hver dag selv men det funker visst dårlig. Du har rett i det at det alltid er noe man kan utsette på sponsorer og det vil jo si at ingen er bra nok...Kjente ølmerker er ofte å se som hovedsponsorer for idrettsarrangementer, det samme er BP (oljekatastrofen), merker for teknologiske dupeditter som oppfordrer til innaktivitet osv. Det er en nærmest umulig oppgave å bare velge rettferdige, samvittighetsfulle sponsorer...MEN UK har den kraftigste økningen av syklig fedme i verden og derfor mener jeg at debatten blir en litt annen enn om det hadde vært Oslo som arrangerte OL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Tusen takk Martin! Jeg tror du (som meg) blir litt kynisk fordi du er fra Norge og der er debatten en ganske annen enn den er her. Jeg mener at folk må klare å velge hva de skal spise hver dag selv men det funker visst dårlig. Du har rett i det at det alltid er noe man kan utsette på sponsorer og det vil jo si at ingen er bra nok...Kjente ølmerker er ofte å se som hovedsponsorer for idrettsarrangementer, det samme er BP (oljekatastrofen), merker for teknologiske dupeditter som oppfordrer til innaktivitet osv. Det er en nærmest umulig oppgave å bare velge rettferdige, samvittighetsfulle sponsorer...MEN UK har den kraftigste økningen av syklig fedme i verden og derfor mener jeg at debatten blir en litt annen enn om det hadde vært Oslo som arrangerte OL.

Det kan nok være noe i det ja! Men da blir det jo etisk i forhold til UK:) med tanke på "målet" deres osv, hvis det finnes et overordnet mål ved å få ned fedme osv i UK!! Tror også på generelt basis at UK har mye mer "dritt"produkter i sin basis handel enn oss nordmen? Kan det stemme eller?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

McD kjører også en såkalt sunnhetskampanje hvor de har en oversikt over hvor mye hver gram inneholder av Kcal osv, men det de ikke tenker på er pommes frites og alt det andre mølet som er med, greit nok at hamburgeren (kjøttet) kommer fra 0% Norsk Storfe, men er jo det andre som er usunt :p

Er det ikke sånn at de er pålagt å informere om næringsinnhold i det de serverer nå? Så teknisk sett er det ikke deres kampanje. La barn være barn kampanjen er vel mer suspekt egentlig. :p

fordi man ikke kan la det være opp til hver enkelt å ta dette valget, de klarer det rett og slett ikke. Der igjen, for staten har nok penger en del å si. Fedme er utrolig kostbart for samfunnet, hvis de ikke bremser utviklingen så har de ikke tilstrekkelig med subsidier til å dekke dette. Nå snakker jeg om ekstremfedme der folk er uføre og blir uføretrygdet som resultat av fedme. Med den utviklingen som er nå vil det ikke ta så altfor mange år før staten ikke lenger kan dekke disse utgiftene. Derfor er det en viktig debatt for staten å engasjere seg i...

Her har vi bevega oss sterkt inn på politikk syns jeg. Så befolkningen er til for staten? Hvem er det som tjener hvem her? Så det står altså mellom sosialisme og kapitalisme sånn egentlig? Skal staten bestemme, på mine vegne, hva som er riktig og galt? Om mennesker ikke evner å ta de "riktige" valgene hvorfor blir det sånn at de menneskene som staten består av kan det? Hvem er det som bestemmer hva som er riktig og galt? Jeg personlig er for velferdsstaten, men jeg er ikke for at staten på noe vis skal redusere min autonomi.

Har du stilt dette spørmålet til en gruppe som ikke er fokusert på trening og sunt kosthold? Da får du mest sannsynlig helt andre svar.

Er ikke meningen å trolle forresten. Prøver bare å være en smule kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med et veldig interessant prosjekt på mitt Masterstudie i London der jeg undersøker hvordan varemerker som McDonald´s og Coca-Cola kan være sponsorer for OL. Er det greit at arrangerte aktiviteter der idrett, sunt kosthold og det å være et godt forbilde står i søkelyset blir sponset av merker som promoterer det stikk motsatte? Er det akseptabelt at arrangørene kun tenker på penger eller burde man sette ned foten uavhengig av økonomisk tap?

Jeg hadde satt stor pris på all tilbakemelding (dere blir selvfølgelig anonymisert!)

Tusen takk:)

Jeg har brukt McD og CC som bulkemat før. Er genialt om man ikke gidder å sette opp kaloribudsjett. Det skal sies at jeg også gikk opp en del i fettprosent den perioden jeg brukte det :whistling: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at de er pålagt å informere om næringsinnhold i det de serverer nå? Så teknisk sett er det ikke deres kampanje. La barn være barn kampanjen er vel mer suspekt egentlig. :p

Kampanjer er til for å tjene penger for foretak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være noe i det ja! Men da blir det jo etisk i forhold til UK:) med tanke på "målet" deres osv, hvis det finnes et overordnet mål ved å få ned fedme osv i UK!! Tror også på generelt basis at UK har mye mer "dritt"produkter i sin basis handel enn oss nordmen? Kan det stemme eller?:)

Der har du nok veldig rett. Jeg spør jo dere som bor i Norge så det betyr at jeg vil ha deres synspunkt. Men skal jeg være kritisk så må jeg prøve å forklare de ulike handlingene, denne tråden har for eksempel lært meg at det er store forskjeller internasjonalt for hva som er etisk/uetisk. Kultur, økonomi, samfunnsnormer osv. spiller inn og påvirker meningene våres i stor grad (dette har man jo visst lenge men jeg hadde ikke trodd at det skulle være så stor forskjell på Norge og UK så dette er veldig spennende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...