Gå til innhold

Næringsgjær som erstatning for ost


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med næringsgjær? Kom over det på en blogg tidligere en dag, og ble litt nysgjerrig.

Spiser ofte smeltet ost, noen ganger med litt dårlig samvittighet, så det hadde vært greit med en erstatning en gang i blant ihvertfall.

Smaker det godt? Fælt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker næringsgjær selv, men ikke som en erstatning for smeltet ost. Det har en ganske skarp smak, vet ikke helt hvilken ost det kan sammenlignes med... Ikke som en mild hvitost akkurat ;) Liker å bruke det i f.eks. pastaretter eller i lasagnesaus, da synes jeg den skarpe ostesmaken passer bra. Men vær obs på at b-vitamininnholdet er høyere enn de norske grenseverdiene, så hvis du kjøper det fra utlandet kan du risikere at det blir stoppet i tollen.

Og litt off-topic, men smeltet ost er da ikke det verste du kan spise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ok, det å blande det inn i slike retter var et godt tips. På den bloggen jeg kom over dette på sto det at det hadde en parmesan-liknende smak, og parmesan liker jeg jo veldig godt :)

Nei det er kanskje ikke det værste..men jeg bruker stort sett vanlig Norvegia da, det er vel kanskje ikke den "sunneste" osten man kan bruke :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har i mange år kjøpt B-Jäst, - mye fordi jeg liker smaken. (Det skal ikke oppvarmes hvis det skal beholde næringsverdien.)

Jeg har kjøpt fra Shopping4net.com der de solgte det for kr 56 pr pakke og med fraktpris på kr 6.

B-jäst er altså 75% dyrere i Norge! :eek: (De selger b-jäst til denne overprisen på alle helsekostbutikker jeg har sett i Norge.)

Da jeg sjekket nå nettopp på Shopping4net, fant jeg ikke produktet. Det er like greit fordi de plutselig økte fraktprisene og vareprisene voldsomt, så jeg hadde bestemt meg for å boikotte dem, likevel. Neste gang bestiller jeg fra iHerb.

(Ellers er det grunn til å kjøpe hvis man er på handletur i Sverige.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...