Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kjører for tiden en to splitt og lurer på hva slags erfaring dere har med bruk av supersett?

Og hvor ofte anbefales det egentlig å veksle mellom høy og lavreps? Som med alt annet har jeg lest så mye forskjellig at jeg mye heller vil høre hva slags erfaringer og resultater folk sitter igjen med:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5162-supersett-h%C3%B8yreps-og-lavreps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Supersett er et ypperlig redskap for å øke intensitet, effektivet, pump, eklsplosivitet eller utholdethet, Alt etter hvordan du legger det opp, hvor mange sett ect. Supersett er godt egnet til å trene det meste, men ikke mak styrke og nevral tilpasning, der musklene trenger lengre pauser for å yte maks.

Du veksler etter høyreps og lavreps etter hva som er ønsket av resultat eller hva som er dine svakheter. Eller om du har svakheter i programmet ditt.

Lavreps brukes for å trene ekplosivitet eller maks styrke.

Høyreps brukes for å trene muskelstørrelse eller utholdenhet.

(Evt så blir høyreps brukt ved mengdetrening. Ved mengdetrening så er totalt vekt løftet i løpet av en uke hvordan man måler progresjon)

Så er jo spørsmålet om du ønsker å holde deg i en vektklasse, om du ønkser å bli så sterk som mulig, stor som mulig, utholden ect. Når du vet dette setter du opp ett treningsprogram som gjenspeiler målene. Kan ta ett eksempel med westside conjugate method.

De har tre forskjellige rep antall de ligger på etter ønsker effekt.

F.eks

Dag 1. Få reps, lange pauser for å få en nevral tilpasning. Maks løft. Maks løftet avgjør hvor mye vekt som blir brukt andre dager, der man ligger på prosentsatser av maks-løftet.

Dag 2. Få reps, korte pauser på ca 50-60 % av maksløftet for å bygge eksplosivitet.

Dag 3. Mange reps (10-12) bodybuilding style for å få muskelmasse. Grunnen til at Westiside har med bodybuilding type treninger er at maks løft og eksplosiv trening gir lite tilbake for muskelvekst, og muskelstørrelse er essensielt for å løfte maksimalt med vekter.

Nb: De bruker ofte en blanding av de forskjellige metodene på samme dag. Vanligst er Maks og Eksplosivitet på hovedøvelsene og pump på støtteøvelser.

En olympisk løfter derimot ville ikke kjørt bodybuilding i særlig stor grad, siden målet til han er å ha maks løftet så høyt som mulig i forhold til kroppsvekt.

Vet ikke om jeg svarte på det du lurte på, hvis ikke spør igjen litt utdypende;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...