Gå til innhold

Starting Strength


sg8

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å kjøre i gang med et treningsprogram for å bygge opp grunnstyrken og få mer eksplosivitet. Har trent i flere år, men har hatt en del skader osv. som har holdt tilbake fremgang. Har nå funnet ut at enkle programmer med baseløft der det fokuseres på styrke er veien å gå for meg (ha noe fast å holde seg til). Dips, flyes, skulderpress, sidehev osv. funker dårlig for skuldrene mine (autsj). Derfor kikket jeg litt på starting strength programmet.

Det går slik over 2 eller 3 dager:

A)

Knebøy 3x5

Benkpress 3x5

Markløft 1x5

B)

Knebøy 3x5

Militærpress 3x5

Power clean 3x5

Jeg tenkte kanskje å kjøre slik 3 ganger i uka:

A)

Frontbøy 3x5

Benkpress 3x5

Markløft 1x5

Chins 3x5

Planke 3 sett

B)

Frontbøy 3x5

Skråbenk 3x5

Stangroing 3x5

Power clean 3x5

Sideplanke 3 sett

Hva tror dere om det? Bytter ut knebøy og militærpress pga. skulderproblemer og tidligere ryggvondt. I grunnprogrammet skal man egentlig velge enten power clean eller stangroing, men jeg har lyst å kjøre begge. Vil også ta vare på kjernemuskulaturen. Adder også chin-ups på dag 1.

Kan nevne at jeg spiller fotball og går på et lite underskudd også.

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her skal jeg følge med. Jeg starter også med SS nå og har derfor lest en del om det. Imidlertid ser jeg at du allerede har gjort såpass mange endringer at dette på ingen måte kan kalles Starting Strength. SS har nemlig en sinnrik oppbygning der alle øvelser er der for en grunn. Knebøy er jo også hjørnesteinen i SS. I tillegg er nok ikke et kaloriunderskudd optimalt når du skal kjøre dette styrkeprogrammet. Det er ikke dermed sagt at ditt oppsett er noen dårlig løsning. Det kan godt hende du får gode resultater med dette programmet. Hovedpoenget ditt vedstår jo, og det er vel å satse på et minimalistisk treningsprogram, med fokus på økt styrke i de store øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, drit i at jeg kalte det starting strength da.. det er et generelt program med inspirasjon fra starting strength.

Jeg kutter ut knebøy fordi jeg har hatt slitt med ryggplager før, og får vondt i skuldrene av øvelsen. Dessuten føles frontbøy bedre ut.

Tror det er bedre å følge et styrkeprogram som dette enn en splitt med masse sett og reps på moderat underskudd.

Det er også en tanke bak hver øvelse. Roing er for eksempel å få bedre holdning og mer muskler i ryggen som igjen fører til fordeler i benkpress (oppspenning), power clean for eksplosivitet i fotballen og mer styrke i markløften, frontbøy for beinstyrke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...