Gå til innhold

Oppskrift på proteinrundstykker


Oddis

Anbefalte innlegg

Blir litt eksperimentering med baking av glutenfrie proteinrike bakster. Finner mye god inspirasjon fra andre oppskrifter, men gjør ofte endel endringer for å få de til å passe til mine ønsker. Noen ganger blir det mindre vellykket, men denne gangen ble resultatet veldig velsmakende så deler derfor denne oppskriften og framgangsmåte:

Ingredienser:

3 dl vann

75 g - Bjørn Havregryn Store Glutenfrie

65 g - Myoprotein Strawberry

50 g - Mandelmel økologisk, Funksjonell mat

15 g - Mix med fiber, Semper

30 g - Fiberhusk

10 g - Olivenolje, Extra Virgin

14 g - Gjær, tørrgjær

10 g - Sukrin melis, Funksjonell mat

1 ts - Kanel

1 g - Gurkemeie

1 ts - Seltin

200 g - Kesam Mager

Noen timer før bakinga setter du havregrynene i vann og lar de stå og svelle. Ha gjerne noen dråper sitronsaft også i, dette hjelper å gjøre havregrynene mer lettfordøyelige.

Start med å varme havregrynene i mikroen eller i en gryte til rett under kokepunktet (gjør ikke noe om de koker heller).

post-549-14440833742972_thumb.jpg

Bland inn mager kesam og olivenolje i bollen med havregrynene.

Bland alt det tørre bortsett fra sempermelet i en større bolle.

Hell havregrynene opp i den store bollen og rør alt sammen. Det blir nå en ganske seig klissete røre.

post-549-14440833743392_thumb.jpg

Bruk litt av semper melet til konsistensen er fast nok til å kunne rulles til rundstykker.

post-549-14440833743913_thumb.jpg

Rull ut 6 rundstykker og sett de til heving mens du går og trener (er en fordel om de får hevet i minst 1 time siden glutenfribakst hever langsommere enn hvetebakst)

post-549-14440833744307_thumb.jpg

Etter hevinga vil de ha blitt ca 50% større.

Sett i ovnen i 40 minutt på 180 grader.

post-549-14440833744755_thumb.jpg

Spis!

Dersom man ikke spiser alle med en gang anbefaler jeg å legge dem i kjøleskapet eller frysen (opptil en uke i kjøleskap går bra). Pga så mye mager kesam vil de ikke holde seg så lenge i romtemperatur (en dag i matpakken går selvsagt helt fint). Blir best om en varmer de i 5 minutt i varmluftovn på 100 grader før servering.

Næringsinnhold pr stykk:

166 kalorier

19,5 gram proteiner

14,1 gram karbohydrater

4 gram fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg prøvde å lage disse i dag, men de ble veldig deigete inni...40 min i ovnen først, så kjørte jeg på med 10-15 min lengre, men fortsatt deigete inni, men sulten tok overhånd, så orka ikke å vente lengre.

Resultatet ble ikke like tilfredstillende som på bildene dine, der de er delt. Ser du nevner at de noen gang blir mindre vellykket, har du opplevd at de blir litt deigete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å lage disse i dag, men de ble veldig deigete inni...40 min i ovnen først, så kjørte jeg på med 10-15 min lengre, men fortsatt deigete inni, men sulten tok overhånd, så orka ikke å vente lengre.

Resultatet ble ikke like tilfredstillende som på bildene dine, der de er delt. Ser du nevner at de noen gang blir mindre vellykket, har du opplevd at de blir litt deigete?

De burde nok stekt litt lengre da ja. Du må også tilpasse bruk av sempermelet til slutt så røra ikke blir for klissete. Og så trenger de laang tid til heving.

Er en fordel å la de stå litt før en spiser også, selv om det kan være vanskelig å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...