Gå til innhold

Anbefalte innlegg

http://www.almea.no/sabona.html

Har det smertedempende effekt, virker det anti-inflammatorisk, bedrer det blodsirkulasjon og -gjennomstrømming og balanse i kroppen? Eller er det bare svada, bs, og potensielt placebo? Fant link på dagbladet.no, og fattet allerede skepsis der.

Noen som har erfaring? Eller kan komme med faglig begrunnelse for at dette kan funke?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5021-magnet-og-kopperarmb%C3%A5nd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det bare er latterlig. Men aaaah, blir alltid så forbanna nysgjerrig på sånne sensasjonstull. Så det er ikke noe vitenskapelig bak det whatsoever?

Skader nå ikke å sende en mail bare for å spørre om det ligger noen vitenskapelig bak det.

Relatively few studies have been published on the effect on pain of small, static magnets marketed to consumers . Explanations that magnetic fields "increase circulation," "reduce inflammation," or "speed recovery from injuries" are simplistic and are not supported by the weight of experimental evidence .

There is no scientific basis to conclude that small, static magnets can relieve pain or influence the course of any disease. In fact, many of today's products produce no significant magnetic field at or beneath the skin's surface.

Les mer her

Nå skal jeg være uenig med dere :p

Samboern min sleit mange år med at hendene var numne hver gang han våknet. Spesielt høyre siden det er denne han holder kniven i på jobben hele dagen ( han er kjøttskjærer bare for å ha sagt det :p ).

Moren hans tipsa han om disse armbåndene og sendte over noen. Dette er sikkert 5 år siden. Nå er ikke hendene hans numne når han våkner lenger. og bruker han de ikke så er de det. Jeg har til og med testa om det er placeboeffekten siden jeg syns det virka litt for dumt. Så jeg tok av han armbåndene etter at han hadde sovna, uten at han merka det.

Hendene var da numne om morran. Så noe må de hjelpe på!!?? :unsure:

Han bruker ett annet merke enn det er likna til over her, men det spiller nok ingen rolle vil jeg tro.

Om det er noe vitenskapelig bak det veit jeg ikke.

Annonse

. Jeg har til og med testa om det er placeboeffekten siden jeg syns det virka litt for dumt. Så jeg tok av han armbåndene etter at han hadde sovna, uten at han merka det..

Ingenting som tilsier at han ikke så at armbåndet var vekke når han våknet om morgenen. Det er også ganske vanlig å våkne i løpet av kvelden, uten å bevist huske opplevelsen. Dette blir ikke en reell test av placebo effekten

Ingenting som tilsier at han ikke så at armbåndet var vekke når han våknet om morgenen. Det er også ganske vanlig å våkne i løpet av kvelden, uten å bevist huske opplevelsen. Dette blir ikke en reell test av placebo effekten

Nei, jeg veit det. Men om de ikke brukes så er hendene hans helt numne hele dagen. Litt bedre blir de utover dagen men. Dette var bare samboerns erfaring med disse da :p

Eneste som kan "kurere" de numne hendene er en operasjon der de kutter sener :confused: Som er tatt opp til vurdering :p

En magnet har de samme fysiske egenskapene uansett hvordan den måtte se ut*. Hvis du ønsker å teste effekten av magnetarmbånd, kan du lage et eget armbånd av f.eks. kjøleskapsmagneter og litt tekstil. Det samme gjelder kobber: formen på kobberet har ingen ting å si på de fysiske egenskapene*. Såfremt det ikke er snakk om at armbåndene inneholder en "magisk" kobberlegering, kan du enkelt lage ditt eget kobberarmbånd fra en avisolert kobberledning. Slike armbånd gir overhodet ingen somatisk helsegevinst, så det du lister opp er pølsevev fra ende til annen. Men en pyskisk gevinst kan det selvsagt gi, hvis du tror på sånt. ;)

*Forutsatt at det ikke er snakk om nanofysikk og -kjemi.

Sendte mail til de, og fikk noe skriv tilbake.

(...)kobberarmbånd som et hjelpemiddel som kan lindre smerte fra leddgikt og andre smerter hos folk som ikke får tilstrekkelig med kobber gjennom kosten. Helmar Dollwet, Ph.D ved University of Akron, har studert denne kobber-sammenhengen og mener at oppløst kobber fra kobberarmbånd som tas opp av kroppen gjennom huden kan være den eneste måten for enkelte å få i seg den kobberen de trenger.

Tkac, Debra, Ed. “The Case for Copper” THE DOCTORS BOOK OF HOME REMEDIES, (p.22)

En annen studie viser til resultater hvor pasienter som brukte kobberarmbånd absorberte gjennomsnittlig 13 mg kobber i løpet av en måned. Dette kan få mennesker som lider av kobbermangel opp mot det anbefalte daglige inntaket (1.5-3 mg). Kobber absorbert gjennom huden kommer inn i kroppens omløp på en effektiv måte – faktisk bedre enn ved å ta det som kosttilskudd. Superoxide Disumtase (SOD) er en av kroppens egne kobberavhengige enzymer som reduserer smerte og betennelser.

Passwater, Richard A., Ph.D., “Copper and SOD” THE NEW SUPERNUTRITION, (p.256)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...