Gå til innhold

Næringsinnhold pr. 100g?


Storoe

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt meg litt frem å regne dette ut, fra forskjellige oppskrifter. Men jeg får det liksom aldri til å stemme med det de oppgir i pr. 100g.

Det er sikkert jeg som gjør en feil, som jeg selv ikke er klar over. Men håper noen kan forklare meg hvordan dette regnes ut, og spesielt ut fra en oppskrift jeg har her.

Pizzabunn:

Ingredienser

300 gram (5 dl) hvetemel

60 gram (1 dl) FiberFin

1 ss olivenolje

2,5 dl vann

½ pakke tørrgjær

½ ts salt

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 192 kcal protein: 5,9 karbohydrat: 34,7 fett: 3,4 fiber: 8,2

Måten jeg gjorde det på, var å finne ut hva totalinnholdet kcal av hele røra var.

Så tok jeg antall kcal på røra og delte dette med hva alt veide, så ganget det med hundre for å finne ut pr. 100g, men det var tydeligvis ikke rett, siden jeg kom frem til noe annet, enn det de oppgir pr. 100g

Hele røra er som følger:

Hvetemel 300g / 975 kcal / 35g protein / 192g carbs / 5g fett

FiberFun 60g / 78 kcal / 0g protein / 19g carbs / 0g fett

Olivenolje 15g / 154 kcal / 0g protein / 0g carbs / 15g fett

Tørrgjør 7g / 15 kcal / 2g protein / 0g carbs / 0g fett

2.5 dl vann 250g (regnet både med og uten vann)

Det blir totalt 632 (med vann) 382 (uten vann)

Totalt 1202 kcal i hele røra

Protein 38g

Carbs 211g

Fett 20g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du regne ut noe som allerede er regnet ut? :p

2.5dl vann veier 250g, ikke 407g :)

Jeg klarer ikke helt å oppfatte hva det er du skal regne ut. Kan du utdype litt?

Regner med at han skal kontrollsjekke innholdet i pizzadeigen?

Det er ikke alltid like lett å regne på slikt, da noen varer inneholder ulike mengder av de ulike makronæringsstoffene og dermed har et ulikt kaloriinnhold. Men sånn ca. går det an:

Innholdet i de energigivende ingrediensene er:

1164 kcal - 16,13g fett - 37,54g protein - 210,51g karbohydrat

Jeg logget matvarene på diett.no, og ser at oljen jeg brukte "bare" inneholdt 895 kcal per 100 gram. Som regel ligger den på 900 kcal. But thats nothing - i hvert fall ikke når man snakker om 1 ss :p

Vekten av alle ingrediensene er 631,5 gram, altså må man dele de ulike makronæringsstoffene og kalorimengden på 6,315

Per 100 gram inneholder pizzadeigen derfor ca.:

184,3 kcal - 2,56g fett - 5,95g protein - 33,33g karbohydrat

Sammenlignet med det du fikk oppgitt:

192 kcal - 3,4g fett - 5,9g protein - 34,7g karbohydrat

Som du ser så stemmer den ganske bra. Hvor du har fått oppgitt dine verdier vet jeg ikke, men kanskje det bare er brukt pittelitt mer olje og fiberfin i oppskriften? ;)

Eller så kan det være at innholdet ser slik ut etter steking (for det er jo det man ofte gjør med en pizzabunn. Dig ville jeg trodd at innholdet endret seg på en litt annen måte, men det blir veldig (unødvendig) spekulering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja :)

Kom frem til noe lignende selv, stemte ganske bra.

Uansett så er vel ikke denne pizzaen så mye "sunnere" enn Toro sin enkle pizzabunn, der du bare tilsetter vann?

Det positive som jeg ser med denne er FiberFin. Men det kan du fint tilsette i Toro sin også, og få samme nytteverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...